Huvipolku 6, 90830 Haukipudas * p. (08) 5637 200 * fax. (08) 5472 433 * Avoinna: ma - pe 08.30 - 16.00
Juttuaineistot: toimitus@rantapohja.fi * Ilmoitukset: ilmoitukset@rantapohja.fi
Lauantai 28. Helmikuu 2015 Nimipäivää viettää: Onni

Stressi ja rapakunto
ovat vesiliukoisia

Rantapohja 26.2.2015


Vesiliikunta, uinti, vesijuoksu tai vesijumppa sopivat niillekin, joille kuivan maan liikunta ei sovi. Se on hyvää liikuntaa esimerkiksi ylipainoisille ja nivelvikaisille.
Vesilajit ovat oiva lisä liikuntapalettiin, sillä niitä voi harrastaa säästä riippumatta ja silloinkin, kun ei voi lähteä lenkille.
Esimerkiksi vesivoimisteluun ja vesijuoksuun voivat osallistua uimataidottomatkin.

Uimahallissa et ole erilainen. Uimahallien suurimpia käyttäjäryhmiä ovat lapset ikääntyneet ja erityisryhmät.

Vesiliikunta rentouttaa ja laukaisee stressiä, mutta se on myös hyvä tapa päästä eroon rapakunnosta.
Eniten kaloreita vesilajeista kuluttaa vesijuoksu. Kohtuullisen rasittava vesivoimistelu ja rintauinti kuluttavat jokseenkin saman verran kaloreja. Keskikokoinen nainen kuluttaa niissä noin 300 kaloria tunnissa. Miehillä vastaavat kulutuslukemat ovat noin 50 kaloria enemmän tunnissa.
Itselle mieluista vesiharrastusta kannattaa hakea sekä kaupungin että uima- ja urheiluseurojen uimajaostojen tarjonnasta. Esimerkiksi Haukiputaan Heiton uintijaosto on vankistunut ja monipuolistunut. Perinteisteisiä lasten uimakouluja on useampaan kuin yhteen lähtöön. Samoin nuorten kilparyhmien ohella on tarjolla nuorten viikottainen, ohjattu harrasteryhmä.
Aikuisille seura tarjoaa muun muassa tekniikkauimakoulua, harrasteryhmä ja mastersryhmää sekä omia seuravuorojaan vesivoimistelujaan.

Lue lisää aikuisten harrasteryhmästä tämän päivän Rantapohjasta


Leena Takaluoma


Jaa artikkeli:

Uusimmat

Tiedotteet:
Näköislehden voit ostaa nyt myös Lehtiluukusta
Lue lisää »

Ajankohtaista:
Kesätoimittajat on valittu
Lue lisää »

Kuvagalleria
Lintubaari

NettiTieto Oy