Kan­san­edus­ta­ja Olga Oinas-Panu­ma vie­rai­li Vesa­lan koululla

Yhteiskuvassa kansanedustajan kanssa. (Kuvat: Perttu Hämäläinen)Yhteiskuvassa kansanedustajan kanssa. (Kuvat: Perttu Hämäläinen)

Vesa­lan yksi­kön opet­ta­ja Elias Huh­ta­la orga­ni­soi hie­non ja mie­len­kiin­toi­sen aamu­päi­vän. Pudas­jär­vi­nen kan­san­edus­ta­ja Olga Oinas-Panu­ma vie­rai­li Yli­kii­min­gin kou­lul­la Vesa­lan yksi­kös­sä. Tapah­tu­maan osal­lis­tui­vat Vesa­lan yksi­kös­tä 4–6 luok­kien oppi­laat ja Yli­kii­min­gin yksi­kös­tä kaik­ki vitosluokkalaiset.

Tilai­suu­des­sa Olga ker­toi kan­san­edus­ta­jan teh­tä­väs­tä sekä omas­ta polus­taan vai­kut­ta­ja­na kou­lu­lai­ses­ta aina kan­san­edus­ta­jak­si saak­ka. Oppi­laat oli­vat opet­ta­jien joh­dol­la miet­ti­neet vai­kut­ta­mi­seen ja kan­san­edus­ta­jan työ­hön liit­ty­viä kysy­myk­siä. Näi­den poh­jal­ta pidet­tiin kyse­ly­tun­ti. Kyse­ly­tun­nin jäl­keen Olga kes­kus­te­li alu­eel­li­sis­ta ja kou­lu­tuk­seen liit­ty­vis­tä asiois­ta kou­lun hen­ki­lö­kun­nan kanssa.

Kou­lum­me valin­nai­säi­din­kie­len ryh­mä sai pika­ko­men­nuk­sel­la toi­mit­ta­jan teh­tä­vän, ja he haas­tat­te­li­vat Olgaa sekä poi­mi­vat myös mie­len­kiin­toi­sia asioi­ta kyse­ly­tun­nil­ta. Täs­sä niis­tä osa:

Min­kä­lai­sia kou­luun liit­ty­viä asioi­ta olet­te edus­kun­nas­sa käsitelleet/päättäneet?

Edus­kun­nas­sa puhu­taan pal­jon kou­lu­asiois­ta, esi­mer­kik­si nyt on puhut­tu kou­lu­rau­has­ta, kou­lu­kiusaa­mi­ses­ta ja sii­tä mitä tun­te­ja pitäi­si olla min­kä­kin verran.

Mikä kan­san­edus­ta­jan työs­sä on parasta? 

Paras­ta on, että saa vie­dä eri­lai­sia asioi­ta eteen­päin ja teh­dä työ­tä tois­ten ihmis­ten kanssa.

Mitä ter­vei­siä antai­sit nuo­ril­le, esim. oppi­las­kun­nas­sa osal­li­suus­ryh­mäs­sä ja ympä­ris­tö­raa­dis­sa oleville? 

Kaik­ki vai­kut­ta­mis­työ on hir­mu tär­ke­ää työ­tä. Kai­kis­sa näis­sä pys­tyy vai­kut­ta­maan oman eli­nym­pä­ris­tön asioi­hin ja sii­nä oppii yhteis­kun­nas­sa tapah­tu­vaa vaikuttamista.

Min­kä­lai­sia ter­vei­siä sanoi­sit lap­sil­le ja nuo­ril­le, joi­den suku­pol­vi on elä­nyt todek­si koro­na­pan­de­mi­aa, lähel­lä ole­vaa sotaa ja mui­ta vaka­via asioita? 

Maa­il­mas­sa on tosi pal­jon hyviä asioi­ta. Tule­vai­suu­des­sa toi­vot­ta­vas­ti kaik­ki on parem­min. Kan­nat­taa vai­kut­taa oman ympä­ris­tön asioihin.

Mik­si kan­san­edus­ta­jat teke­vät kouluvierailuja? 

Haluam­me ker­toa miten yhteis­kun­ta toi­mii. Haluam­me vas­ta­ta oppi­lai­den kysymyksiin.

Miten sinun mie­les­tä­si ala­kou­lui­käi­nen lap­si voi vai­kut­taa yhteiskuntaan? 

Alai­käi­nen voi vai­kut­taa esi­mer­kik­si oppi­las­kun­nan ja mui­den vai­kut­ta­ja­ryh­mien kaut­ta sekä eri­lais­ten har­ras­te­ryh­mien kautta.

Mikä on sinun tär­kein teh­tä­vä­si kansanedustajana? 

Poh­jois-Suo­men asuk­kai­den asioi­den eteen­päin vieminen.

Kuin­ka pit­kiä päi­viä teet töissä? 

Nor­maa­li mit­tai­nen työ­päi­vä­ni on noin 12 tun­tia sil­loin kun olen Hel­sin­gis­sä eli ti–pe. Maa­nan­tait ovat ns. maa­kun­ta­päi­viä, sil­loin vie­rail­laan eri pai­kois­sa ja yri­tyk­sis­sä ja tava­taan ihmisiä.

Pal­jon­ko sinun kuukausipalkkasi? 

7000 €/kk ja vero­pro­sent­ti on noin 30.

Mikä oli haa­veam­mat­ti­si lapsena? 

Haa­veam­mat­ti­ni lap­se­na oli tai­tei­li­ja ja toimittaja.

Mit­kä ovat hel­poim­pia ja vai­keim­pia töi­tä kansanedustajana?

Hel­poin­ta on istua täy­sis­tun­nos­sa ja vai­kein­ta on asioi­den hitaas­ti eteneminen.

Mitä voi­sim­me teh­dä, että Yli­kii­min­kiin saa­daan leikkipuisto? 

Kan­nat­taa olla yhtey­des­sä oppi­las­kun­nan hal­li­tuk­seen, niin he voi­vat vie­dä asi­aa toi­vet­ta eteen­päin. Lisäk­si voi yrit­tää saa­da rahoi­tus­ta Oulun kau­pun­gin osal­lis­ta­van bud­je­toin­nin kautta.

Mit­kä oli­vat lem­pi oppiai­nee­si koulussa? 

Lem­piai­nee­ni oli­vat kök­sä, kuvaa­ma­tai­to, his­to­ria ja äidinkieli.

Minea Leh­to, Iisa Poh­jo­la, Mile­na Myl­ly­oja ja Emi­lia Kokko

Jut­tu jul­kais­taan osa­na Ran­ta­poh­jan ja alu­een kou­lu­jen välis­tä yhteistyötä

TUTUSTU RANTAPOHJAN TILAUSTARJOUKSIIN TÄSTÄ.