Haukipudas

KD-pii­ri: Huo­no­kun­toi­sil­le van­huk­sil­le saa­ta­va riit­tä­väs­ti laitoshoitopaikkoja

Kris­til­lis­de­mo­kraat­tien Poh­jois-Poh­jan­maan ja Kai­nuun pii­ri esit­tää huo­len­sa koto­na asu­vien ikään­ty­nei­den pär­jää­mi­ses­tä. Lai­tos­hoi­to­paik­ko­ja on vähen­net­ty jo pal­jon ennen hyvin­voin­tia­luei­den perus­ta­mis­ta; aiem­mas­sa mal­lis­sa, jos­sa sai­raan­hoi­to­pii­rit vas­ta­si­vat eri­kois­sai­raan­hoi­don kuluis­ta ja kun­nat perus­ter­vey­den­huol­lon kuluis­ta, oli otol­lis­ta koet­taa osaop­ti­moi­da lai­tos­hoi­to­paik­ko­ja siten, että kus­tan­nuk­set valui­vat toi­sen ton­til­le. Näin ollen tar­vet­ta vas­taa­vaa mää­rää hoi­to­paik­ko­ja ei enää ole ole­mas­sa. KD-pii­rin mukaan ympä­ri­vuo­ro­kau­ti­sen hoi­don kri­tee­rit ovat sekä Poh­jois-Poh­jan­maan että Kai­nuun hyvin­voin­tia­lueil­la joko lii­an tiu­kat tai sit­ten nii­den tul­kin­ta on lii­an tiuk­ka, mis­tä ker­too sekä van­hus­ten että hei­dän omais­ten­sa ja läheis­ten­sä hätä van­hus­ten koto­na pär­jää­mi­ses­tä. Kris­til­lis­de­mo­kraat­tien Poh­jois-Poh­jan­maan ja Kai­nuun pii­ri kehot­taa hyvin­voin­tia­luei­den val­tuus­to­ja pää­tök­sen­te­koon siten, että hei­kom­pien hyvin­voin­nis­ta huo­leh­di­taan sil­loin, kun he itse sii­hen eivät enää kykene.

Vain Tilaa­jil­le

Haluai­sit­ko jat­kaa lukemista?

Kir­jau­du sisään tai tee tilaus

Lue lisää

Näin kesän kor­val­la räntäsateessa…

Ran­ta­poh­jas­ta 14.12.1978: Sanan­par­sia Iis­tä: – Sii­hen se hajos ku Aal­man­nin koni Illin­jääl­le. – Päi­vää, oot­ta­ko näh­ny Häi­vää. Ei oo näh­ty moneen päi­vään. – Huu­ku, min­kä­lai­nen teh­dään luu­ku? – Lal­li, min­kä­lai­nen se on luu­kun mal­li? B.V.

Vain Tilaa­jil­le

Haluai­sit­ko jat­kaa lukemista?

Kir­jau­du sisään tai tee tilaus

Lue lisää

Täy­den­nys­ra­ken­ta­mi­nen on Oulus­sa jär­ke­vää, mut­ta uusia­kin aluei­ta on tar­peen kaavoittaa

Oulun kau­pun­gin maan­käy­tös­sä ja tont­tien luo­vu­tuk­ses­sa asun­to­ra­ken­ta­mi­sen pain­opis­te on lähi­vuo­si­na täy­den­nys­ra­ken­ta­mi­ses­sa ole­mas­sa ole­vil­la asui­na­lueil­la. Samal­la on kui­ten­kin tar­peen kaa­voit­taa myös uusia asui­na­luei­ta eri puo­lil­le Oulua, mukaan lukien reu­na-alu­eet. Näin voi­daan samal­la vai­kut­taa aluei­den elin­voi­mai­suu­teen ja kau­pun­gin pal­ve­lu­ver­kon suun­nit­te­luun ja kehit­tä­mi­seen, todet­tiin Oulun kau­pun­gin­val­tuus­tos­sa esi­te­tyis­sä puheenvuoroissa. 



Vap­pu­kan­sa viih­tyi Hau­ki­pu­taan torilla

Hau­ki­pu­taan Yrit­tä­jien jär­jes­tä­mä perin­tei­nen vap­pu­to­ri sai ihmi­set vii­me tors­tai­na liik­keel­le koleah­kos­ta ja tuu­li­ses­ta sääs­tä huo­li­mat­ta. Live­musii­kis­ta vas­ta­si Mei­jän pojat bän­di, ja gril­lit oli­vat kuu­ma­na läpi tapahtuman.

Vain Tilaa­jil­le

Haluai­sit­ko jat­kaa lukemista?

Kir­jau­du sisään tai tee tilaus




Sit­ruu­na­per­ho­nen yllät­ti lenk­kei­li­jän Kel­los­sa. Havain­to­ja teh­dään yhä pohjoisempaa

Osmo Sii­ka-aho hie­rai­si sil­mi­ään lenk­keil­les­sään koti­mai­se­mis­saan Kel­lon Hols­tin­mut­kas­sa, kun hän huo­ma­si pää­siäis­vii­kol­la kau­niin kel­tai­sen per­ho­sen. Hän ja lenk­kei­ly­ka­ve­rin­sa tun­nis­ti­vat sen sitruunaperhoseksi.

– En ole eläis­sä­ni 91 vuo­den ikään men­nes­sä näh­nyt Kel­los­sa sit­ruu­na­per­hos­ta, hän ihmetteli.

Mah­taa­ko­han laji olla har­vi­nai­nen näil­lä levey­sas­teil­la? Ja ovat­ko­han muut seu­dul­la näh­neet sit­ruu­na­per­ho­sia? Sii­ka-aho miet­ti ja otti asias­sa yhteyt­tä Ran­ta­poh­jan toimitukseen.


Nuor­ten valp­paus pal­kit­tiin, he havait­si­vat muun­ta­ja­pa­lon ja esti­vät suu­ret vahingot

Hau­ki­pu­taa­lai­set kave­ruk­set Jas­per Kin­nu­nen, Riku Joke­la ja Jas­per Kova­lai­nen oli­vat mat­kal­la Sii­ka­saa­res­ta kyläl­le lau­an­tai­na 19. huh­ti­kuu­ta puo­li kuu­den aikaan illal­la, kun he havait­si­vat oudon hajun Sii­ka­saa­ren­tien var­rel­la sijait­se­van säh­kö­muun­ta­jan koh­dal­la. He pysäh­tyi­vät tut­ki­maan tilan­net­ta tar­kem­min ja huo­ma­si­vat, että muun­ta­jas­ta nousi myös hen­toa, vai­voin havait­ta­vaa savua.


Keis­kan kou­lu hyväs­tel­lään läksiäisiltamissa

Keis­kan kou­lun läk­siäi­siä vie­te­tään tors­tai­na 22. tou­ko­kuu­ta. Mukaan kut­su­taan kaik­kia enti­siä ja nykyi­siä keis­ka­lai­sia hyväs­te­le­mään kylän oma pik­ku­kou­lu. Kulu­va kevät­lu­ku­kausi on Keis­kan kou­lun vii­mei­nen, sil­lä Oulun kau­pun­ki on päät­tä­nyt lak­kaut­taa koulun. 




Joko se on Vappu?

Ran­ta­poh­jas­ta 14.12.1978: Eka­luok­ka­lais­ten tun­nil­la opet­ta­ja kysyy Kal­lel­ta: “Sano­pa Kal­le, kuka oli ensim­mäi­nen ihmi­nen?” “Väi­nä­möi­nen”, vas­ta­si Kal­le. “Onko se ihan var­ma?” “Onpa tie­ten­kin.” “Entäs Aata­mi sit­ten?” ute­lee opet­ta­ja. “Niin, no, jos ulko­maa­lai­set­kin ote­taan huo­mioon.” Allu