Lähi­Ta­pio­la: Säh­kö­pa­lo­jen ris­kit kas­vus­sa maatiloilla

Aurinkopaneelien asennusvirhe voi aiheuttaa tulipaloriskin. Arkistokuva.Aurinkopaneelien asennusvirhe voi aiheuttaa tulipaloriskin. Arkistokuva.

Säh­kö on ylei­sin maa­ti­la­pa­lo­jen syt­ty­mis­syy, ja ladat­ta­vien lait­tei­den ja aurin­ko­säh­kö­jär­jes­tel­mien yleis­tyes­sä ris­kit ovat kas­vus­sa, Lähi­Ta­pio­la ker­too. Useim­mis­sa onnet­to­muuk­sis­sa perus­syy­nä on ihmi­sen huo­li­mat­to­muus tai säh­kö­lait­teen väärinkäyttö.

Suo­men maa­ti­loil­la palaa kes­ki­mää­rin joka toi­nen päi­vä. Ylei­sim­piä ovat säh­kö­lait­teis­to­pe­räi­set palot. Ladat­ta­vien lait­tei­den ja aurin­ko­pa­nee­lien yleis­tyes­sä tie­tyt ris­kit ovat kas­vus­sa. Vii­me vuo­si­na aurin­ko­säh­kö­jär­jes­tel­mis­tä on aiheu­tu­nut vuo­sit­tain kym­men­kun­ta tulipaloa.

– Aurin­ko­pa­nee­lien mark­ki­nat ovat kuu­men­tu­neet − ja niin myös osa panee­leis­ta. Panee­lei­den asen­nuk­sis­sa on kui­ten­kin pal­jon viko­ja, eikä asen­ta­jil­la ei ole usein edes asen­nus­lu­paa. Lisäk­si pala­val­le taus­tal­le asen­ne­tut invert­te­rit ovat mones­ti puut­teel­li­ses­ti maa­doi­tet­tu­ja. Myös vää­rän­lai­sia liit­ti­miä, huo­nos­ti kiin­ni­tet­ty­jä joh­ti­mia ja puut­tu­via mer­kin­tö­jä näkee hälyt­tä­vän pal­jon. Samoin pii­rus­tuk­sis­sa sekä asen­nus- ja var­men­nus­tar­kas­tuk­sis­sa on puut­tei­ta, sanoo Lähi­Ta­pio­lan kehi­tys­pääl­lik­kö Tep­po Rai­nin­ko.

Pahim­mil­laan asen­nus­vir­heet voi­vat joh­taa omai­suus- ja hen­ki­lö­va­hin­koi­hin. Lisäk­si myrs­kyt voi­vat vau­rioit­taa jär­jes­tel­mää, ja sik­si ne tulee ottaa huo­mioon jo suunnitteluvaiheessa.

Maa­ti­lal­lis­ten arki on säh­köis­ty­nyt kovaa vauh­tia ladat­ta­vien lait­tei­den, kuten puhe­lin­ten, läp­pä­rei­den ja lukuis­ten akku­käyt­töis­ten konei­den yleis­tyes­sä. Val­tao­sin lait­teet toi­mi­vat moit­teet­to­mas­ti ja tur­val­li­ses­ti, mut­ta sil­loin täl­löin tulee myös viko­ja ja vaaratilanteita.

− Ladat­ta­vis­sa apa­raa­teis­sa ongel­ma on se, että vial­li­set akut ja latu­rit muo­dos­ta­vat ison tuli­pa­lo­vaa­ran. Aina viko­ja ei näe pääl­tä, ja sik­si latauk­set pitäi­si aina teh­dä pala­mat­to­mal­la alus­tal­la ja ottaa ladat­ta­va lai­te irti latu­ris­ta ja latu­ri sei­näs­tä, kun lataus on päät­ty­nyt, Rai­nin­ko toteaa.

Täl­lä het­kel­lä latauk­seen suh­tau­du­taan hänen mukaan­sa vähän tur­han­kin huo­let­to­mas­ti, vaik­ka lataa­mi­seen liit­tyy aina ris­ki. Muun muas­sa yli­la­taa­mi­nen, kor­kea läm­pö­ti­la tai kol­hu voi­vat aiheut­taa akku­pa­lon. Useim­mis­sa onnet­to­muuk­sis­sa perus­syy­nä on ihmi­sen huo­li­mat­to­muus tai säh­kö­lait­teen väärinkäyttö.

Maa­ti­la­pa­lo­jen ennal­taeh­käi­se­mi­sek­si Lähi­Ta­pio­la ja MTK ovat yhdes­sä jul­kais­seet kesä­kuus­sa palo­tur­val­li­suu­den verk­ko­kurs­sin. Kurs­si valot­taa kes­kei­siä palo­tur­val­li­suu­teen liit­ty­viä ris­ke­jä ja kei­no­ja, joil­la näi­tä ris­ke­jä voi­daan vält­tää. Suu­ri pai­noar­vo on säh­kön aiheut­ta­mien palo­jen torjunnassa.

− Palo­tur­val­li­suus on osaa­mis­ta ja teko­ja. Sik­si jokai­sen maa­ti­lay­rit­tä­jän on hyvä kar­tut­taa ja ker­ra­ta osaa­mis­taan, sanoo Raininko.