Kou­lu­kiusaa­mi­nen jat­kuu vuo­si­kym­me­nes­tä toiseen

Kan­sal­li­nen kou­lu­tuk­sen arvioin­ti­kes­kus (Kar­vi) toteut­ti jokin aika sit­ten arvioin­nin kiusaa­mi­sen vas­tai­sis­ta mene­tel­mis­tä perus­o­pe­tuk­ses­sa. Tut­ki­muk­sen mukaan oppi­laat, opet­ta­jat ja van­hem­mat ovat pää­sään­töi­ses­ti tyy­ty­väi­siä kou­lu­jen kiusaa­mi­sen vas­tai­seen työhön. 

Var­maan ne, jot­ka eivät ole jou­tu­neet koh­taa­maan vaka­vaa kiusaa­mis­ta ovat­kin tyy­ty­väi­siä, mut­ta har­voin tyy­ty­väi­siä ovat ne, jot­ka jou­tu­vat kamp­pai­le­maan tämän asian kans­sa pahim­mil­laan koko perus­kou­lun ajan. Ja pidempäänkin.

Kiusaa­mi­sen ehkäi­syyn käy­tet­ty­jen tapo­jen toteu­tus kou­lus­sa jää usein muu­ta­man asias­ta innos­tu­neen opet­ta­jan har­teil­le, muut silit­te­le­vät päi­tä ja toi­vo­vat, että ongel­ma pois­tuu sil­lä, että kiusat­tu lak­kaa välit­tä­mäs­tä kiusaamisesta.

Kar­vin mukaan kiusaa­mi­sen ennal­taeh­käi­sys­sä on tär­ke­ää ottaa sekä oppi­laat että huol­ta­jat mukaan kou­lu­jen kiusaa­mi­sen vas­tai­seen työ­hön. Jos kiusaa­mi­nen ei van­hem­pia kiin­nos­ta, on mie­les­tä­ni ihan sama, mitä kou­lus­sa asial­le yri­te­tään tehdä.

Kuin­ka mon­ta ker­taa mei­dän­kin per­hees­sä kiusaa­mi­sen yhtey­des­sä todet­tiin, että ei kiusaa­ja mitään tar­koit­ta­nut tai että kiusaa­mi­nen oli vain läp­pää. Ja pahim­mil­laan sen­tään puhut­tiin tap­pouh­kauk­sis­ta sekä jat­ku­vas­ta hen­ki­löön puut­tu­mi­ses­ta. Sai­pa lap­si myös opet­ta­jal­ta ohjei­ta sii­tä, että omaa itse­ään ei saa tuo­da esil­le, kos­ka se innos­taa kiusaajia.

Mitään muu­ta en noi­na vuo­si­na toi­vo­nut kuin sitä, että lap­si sais men­nä kou­luun hyväl­lä mie­lel­lä ja olla siel­lä rau­has­sa. Kou­lu­rau­ha, se oli tavoit­ta­mat­to­mis­sam­me perus­kou­lun ala­luo­kil­ta aina ylä­kou­lun lop­puun saak­ka. Kii­tos sii­tä kiusaa­jil­le ja hei­dän per­heil­leen, jot­ka ajat­te­li­vat vain omaa napaan­sa. Kou­lus­sa koe­tun väki­val­lan jäl­jet ovat pitkät.

Tämän leh­den sivuil­la on jut­tua Kii­min­gin elä­ke­läis­ten pori­na­ker­hos­ta, jon­ka kou­lu­muis­tel­mis­sa kiusaa­mi­nen nousi esiin. Täs­sä asias­sa suku­pol­vet eivät ole tois­taan viisaampia.