Työ­ko­nei­den lii­ken­neon­net­to­muuk­sis­sa usei­ta kuo­le­man­ta­pauk­sia vuosittain

Yhteen­sä 60 trak­to­ria tai moot­to­ri­työ­ko­net­ta oli kym­me­nen vuo­den aika­na osal­li­se­na kuo­le­maan joh­ta­nees­sa tie­lii­ken­neon­net­to­muu­des­sa. Onnet­to­muuk­sis­sa kuo­li yhteen­sä 60 hen­ki­löä. Lii­ken­neon­net­to­muuk­sien tut­ki­ja­lau­ta­kun­tien mukaan kul­jet­ta­jan tai mat­kus­ta­jan putoa­mi­nen onnet­to­muu­den aika­na trak­to­rin ohjaa­mos­ta on kes­kei­nen ongel­ma, ja se aiheut­ti kym­me­nen vuo­den aika­na 14 hen­ki­lön kuoleman.

Lii­ken­neon­net­to­muuk­sien tut­ki­ja­lau­ta­kun­tien tut­ki­mis­sa, vuo­si­na 2011–2020 tapah­tu­neis­sa kuo­le­maan joh­ta­neis­sa lii­ken­neon­net­to­muuk­sis­sa oli osal­li­se­na yhteen­sä 60 trak­to­ria ja moot­to­ri­työ­ko­net­ta. Val­tao­sa (80 %) onnet­to­muus­ajo­neu­vois­ta oli maa­ta­lous- tai liikennetraktoreita.

Onnet­to­muuk­sis­sa kuo­li yhteen­sä 60 hen­ki­löä, jois­ta 18 oli trak­to­rin tai moot­to­ri­työ­ko­neen kul­jet­ta­jia, kol­me näi­den mat­kus­ta­jia ja 25 kuol­lut­ta oli muis­sa moot­to­ria­jo­neu­vois­sa. Lisäk­si kuo­li vii­si pol­ku­pyö­räi­li­jää ja yhdek­sän jalankulkijaa.

Kaik­ki­aan 37 trak­to­rin tai moot­to­ri­työ­ko­neen kul­jet­ta­jaa oli onnet­to­muuk­sis­sa aiheut­ta­ja­na. Näis­sä onnet­to­muuk­sis­sa ylei­sin onnet­to­muus­tyyp­pi oli tiel­tä suis­tu­mi­nen (12 kpl). Mui­den moot­to­ria­jo­neu­vo­jen kul­jet­ta­jien aiheut­ta­mis­sa yhteen­ajois­sa ylei­sin onnet­to­muus­tyyp­pi oli perään­ajo, joi­ta oli yhdeksän.

Kuol­leis­ta trak­to­rei­den kul­jet­ta­jis­ta ja mat­kus­ta­jis­ta nel­jä oli avo-ohjaa­mos­sa ja 17 tur­vaoh­jaa­mos­sa. Tur­vaoh­jaa­mos­sa olleis­ta kym­me­nen hen­ki­löä len­si onnet­to­muu­den aika­na ohjaa­mos­ta osit­tain tai koko­naan ulos, mikä aiheut­ti kuo­le­maan joh­ta­neen vam­mau­tu­mi­sen. Niin ikään avo-ohjaa­mos­sa olleet sai­vat vaka­vim­mat vam­man­sa ohjaa­mos­ta putoa­mi­sen yhteydessä.

– Kul­jet­ta­jan tai mat­kus­ta­jan putoa­mi­nen onnet­to­muu­den aika­na trak­to­rin ohjaa­mos­ta joh­ti useas­sa tapauk­ses­sa kuo­le­maan joh­ta­nei­den vam­mo­jen syn­ty­mi­seen. Trak­to­ris­sa ja työ­ko­nees­sa kan­nat­taa ehdot­to­mas­ti käyt­tää tur­va­vyö­tä. Tur­vaoh­jaa­mon­kin ikku­nat mene­vät usein rik­ki trak­to­rin kaa­tues­sa ja uhri pää­tyy hel­pos­ti trak­to­rin­sa alle. Nykyi­sen tie­lii­ken­ne­lain mukaan trak­to­ris­sa on läh­tö­koh­tai­ses­ti käy­tet­tä­vä tie­lii­ken­tees­sä tur­va­vyö­tä, jos vyö on asen­net­tu, muis­tut­taa Onnet­to­muus­tie­toins­ti­tuu­tin lii­ken­ne­tur­val­li­suus­pääl­lik­kö Esa Räty.

Tur­val­li­suu­den paran­nuseh­do­tuk­si­na tut­ki­ja­lau­ta­kun­nat ovat esit­tä­neet, että trak­to­rei­den hyt­ti- ja ikku­na­ra­ken­tei­ta tulee vah­vis­taa kes­tä­mään ajo­neu­von kaa­tu­mi­nen ilman mer­kit­tä­viä raken­teel­li­sia muu­tok­sia. Trak­to­rei­den kul­jet­ta­jia ja mat­kus­ta­jia tulee myös valis­taa tur­va­vyön käy­tön tär­key­des­tä sekä koros­taa ajo­teh­tä­vään kes­kit­ty­mis­tä ja kai­ken­lai­sen ris­kin­o­ton vält­tä­mis­tä. Tut­ki­ja­lau­ta­kun­nat muis­tut­ta­vat myös, että nopeam­pien ajo­neu­vo­jen kul­jet­ta­jien on varau­dut­ta­va hitaas­ti liik­ku­viin työkoneisiin.

Lii­ken­ne­va­kuu­tuk­ses­ta mak­set­tui­hin kor­vauk­siin joh­ta­neis­sa tie- ja katu­ver­kol­la tapah­tu­neis­sa lii­ken­ne­va­hin­gois­sa vuo­si­na 2011–2020 oli vuo­des­ta riip­puen muka­na 1 000–2 000 trak­to­ria ja moot­to­ri­työ­ko­net­ta. Lii­ken­ne­va­kuu­tuk­ses­ta on mak­set­tu vuo­sit­tain hen­ki­lö­va­hin­ko­kor­vauk­sia noin sadal­le trak­to­rin tai moot­to­ri­työ­ko­neen kul­jet­ta­jal­le ja matkustajalle.

Tutus­tu Ran­ta­poh­jan tilaus­tar­jouk­siin täs­tä.