Säh­kö­au­to­jen mää­rän nousu haas­taa auto­kor­jaa­mot – Jää­li­läi­sen DTC Auto­huol­lon Ant­ti Rin­ta­mä­ki uskoo, että mur­ros­vai­he iskee 2–3 vuo­den kuluttua

DTC Autohuollon juuret ovat kilpa-autoilussa ja kiinnostuksessa autojen sähköpuoleen sekä diagnostiikkaan. Kuvassa Simo Lämsä ja yrittäjä Antti Rintamäki ohjelmoivat Mersun turvalaite- ja airback-ohjelmointia uusiksi. DTC:llä on kattavat diagnostiikka- ja koodauslaitteet moneen merkkiin. (Kuva Teea Tunturi)DTC Autohuollon juuret ovat kilpa-autoilussa ja kiinnostuksessa autojen sähköpuoleen sekä diagnostiikkaan. Kuvassa Simo Lämsä ja yrittäjä Antti Rintamäki ohjelmoivat Mersun turvalaite- ja airback-ohjelmointia uusiksi. DTC:llä on kattavat diagnostiikka- ja koodauslaitteet moneen merkkiin. (Kuva Teea Tunturi)

Jää­lin Väli­ky­läs­sä DTC Auto­huol­toa vuo­des­ta 2009 saak­ka pyö­rit­tä­nyt Ant­ti Rin­ta­mä­ki ker­too, että vie­lä täl­lä het­kel­lä täys­säh­kö­au­to­ja näkyy kor­jaa­mos­sa har­voin. Syyk­si hän näkee sen, että säh­kö­au­to­kan­ta on pää­asias­sa uut­ta, ja suu­rin osa autoi­li­jois­ta luu­lee, että auto on huol­let­ta­va takuun säi­ly­mi­sek­si merkkiautokorjaamossa.

– Takuun säi­ly­mi­sek­si olen­nais­ta on kui­ten­kin se, miten auto on huol­let­tu ja miten huol­lot on kir­jat­tu ylös, ei se, mis­sä huol­lot on teh­ty, Rin­ta­mä­ki oikaisee.

Hänen mukaan­sa täys­säh­kö­au­to­jen osal­ta niin sano­tuis­sa taval­li­sis­sa auto­kor­jaa­mois­sa tul­laan mur­ros­koh­taan noin 2–3 vuo­den kulut­tua, kun enem­män säh­kö­au­to­ja alkaa pois­tua takuun pii­ris­tä. Täl­löin kor­jaa­moi­den tieto–taito sekä kalus­to pitäi­si olla val­mii­na säh­kö­au­to­jen huol­toa varten.

– Var­mas­ti jol­lain aika­vä­lil­lä tulee käy­mään niin, että jouk­ko pie­niä kor­jaa­moi­ta heit­tää pyyh­keen kehään, jos ei ole mah­dol­li­suut­ta teh­dä vaa­dit­tu­ja inves­toin­te­ja. Myös osaa­vis­ta mie­his­tä voi tul­la pulaa.

Ant­ti Rin­ta­mä­ki on läh­te­nyt auto­kor­jaa­moa­lal­le oman har­ras­tuk­sen­sa sii­vit­tä­mä­nä. Hän on aja­nut vuo­sia kil­paa SM-tasol­la, eivät­kä ulko­maan kil­pai­lut­kaan ole hänel­le täy­sin tuntemattomia.

– Kaik­ki piti tuol­loin teh­dä pie­nel­lä bud­je­til­la, joten itse tuli teh­tyä pal­jon kaik­kea, tie­toa ongit­tiin ja asioi­ta ope­tel­tiin kan­ta­pään­kin kaut­ta. Eri­tyi­ses­ti auto­jen diag­nos­tiik­ka ja säh­kö­puo­li kiinnosti.

Pik­ku­hil­jaa alkoi käy­dä niin, että Rin­ta­mäen osaa­mis­ta halusi kil­pa-auto­pii­reis­sä hyö­dyn­tää yksi jos toi­nen­kin. Sit­ten oltiin­kin jo sii­nä pis­tees­sä, että teke­mis­tä oli pal­jon ja piti miet­tiä, mil­le alkai­si. Alun­pe­rin Rin­ta­mäen oli tar­koi­tus jat­kaa isän­sä säh­kö­alan yri­tyk­ses­sä, mut­ta veri veti auto­jen pariin, ja niin­pä ajan­koh­tai­sek­si tuli oman yri­tyk­sen perustaminen.

Täl­lä het­kel­lä yri­tyk­ses­sä työs­ken­te­lee Rin­ta­mäen lisäk­si nel­jä muu­ta mies­tä. DTC Auto­huol­los­sa teh­dään mää­rä­ai­kais­huol­lot, auto­maat­ti­vaih­teis­to­jen huuh­te­lut ja öljyn­vaih­dot, vika­diag­nos­tiik­ka­pal­ve­lut, tuu­li­la­sin vaih­dot, öljyn­vaih­dot sekä muut tär­keät auto­huol­to­pal­ve­lut. Yri­tyk­sel­lä on käy­tös­sään muun muas­sa säh­köi­nen huol­to­kir­ja, sijai­sau­to- ja ren­gas­pal­ve­lut, alu­mii­ni­van­tei­den oiko­mi­nen ja kor­jaus, kat­ta­va vika­diag­nos­tiik­ka, säh­kö­kor­jaus ja sää­tö- sekä ohjelmointityöt.

Sivii­li­au­to­jen lisäk­si DTC:llä teh­dään edel­leen pal­jon töi­tä kil­pa-auto­jen parissa.

– Kun ollaan teke­mi­sis­sä kil­pa-auto­jen kans­sa, siel­lä tulee esiin viko­ja, jot­ka pitää rat­kais­ta ja syven­tyä aihee­seen kun­nol­la. Samat lai­na­lai­suu­det toi­mi­vat sit­ten sivii­li­puo­lel­la, Rin­ta­mä­ki sanoo.

Hän kokee saa­neen­sa var­sin­kin auto­säh­kö­puo­lel­le pal­jon oppia juu­ri kil­pa-auto­jen kaut­ta. Yri­tyk­ses­sä on panos­tet­tu pal­jon sii­hen, että eri­tyi­ses­ti säh­kö­puo­lel­la oltai­siin aallonharjalla.

– Meil­lä kaik­ki pojat ovat käy­neet säh­kö­au­to­kou­lu­tuk­sen, ja meil­le voi tuo­da mil­lai­sen tahan­sa säh­kö­au­ton mihin tahan­sa huol­toon. Saman­lai­sia viko­ja­han ne ovat, on auton käyt­tö­voi­ma mil­lai­nen hyvänsä.

Kun säh­kö­au­tois­ta alet­tiin noin kym­me­nen vuot­ta sit­ten puhua ene­ne­väs­sä mää­rin, pää­si Ant­ti Rin­ta­mä­ki mukaan OAMK:n ja OSAO:n yhtei­seen pro­jek­tiin, jos­sa kehi­tet­tiin sitä, mil­lais­ta kou­lu­tus­ta säh­kö­au­to­jen huol­toon ja kor­jaa­mi­seen tar­vit­tai­siin. Hänen mukaan­sa sen suun­ni­tel­man perus­teel­la kou­lu­te­taan yhä.

Rin­ta­mä­ki myön­tää, että kor­jaa­moil­le on edel­leen­kin hyvin vähän tar­jol­la kou­lu­tus­ta säh­kö­au­to­jen huol­los­ta. Pää­asias­sa kou­lu­tuk­set ovat tähän men­nes­sä kes­kit­ty­neet sii­hen, miten säh­kö­au­to­ja huol­le­taan tur­val­li­ses­ti, ei sii­hen, miten nii­tä huol­le­taan. Onnek­si muu­tos tähän on hänen mukaan­sa näkyvissä.

Yksi asia, johon Rin­ta­mä­ki halu­aa kiin­nit­tää huo­mio­ta on se, että säh­kö­au­to­jen oma­toi­mi­kor­jaa­mi­ses­sa tulee huo­mioi­da se, että lait­teis­tois­sa on suu­ret jän­nit­teet, jot­ka ovat tappavia.

– Kaik­ki eivät vält­tä­mät­tä ymmär­rä että akus­to ei ole ver­rat­ta­vis­sa nor­maa­lin auton käyn­nis­ty­sak­kuun, jon­ka kans­sa toi­mi­mi­nen on tur­val­lis­ta. Säh­kö­au­to­jen akus­tot ovat tie­tä­mät­tö­mäl­le aivan yhtä vaa­ral­lis­ta näpe­löi­tä­vää, kuin nor­maa­lin säh­kö­ver­kon­kin säh­köt. Toi­vot­ta­vas­ti täl­lai­sis­ta vahin­gois­ta ei jou­du­ta luke­maan uuti­sia tulevaisuudessa.

Idea­rik­kaa­na yrit­tä­jä­nä Ant­ti Rin­ta­mä­ki uskoo sii­hen, että tule­vai­suu­des­sa jo nyt vaka­va­rai­nen DTC Auto­huol­to jalos­tau­tuu tar­peen mukaan.

– Toi­von, että yri­tys kas­vaa mal­til­la niin, että tule­vi­na vuo­si­na tääl­lä oli­si töis­sä kym­me­ni­sen työntekijää.

Tutus­tu Ran­ta­poh­jan tilaus­tar­jouk­siin täs­tä.