Päät­tä­jäl­tä: Väes­tö­ra­ken­teen muu­tos­ten vai­ku­tuk­sis­ta palvelusuunnitteluun

Aila Paa­so.

Suo­mes­sa meneil­lään ole­va väes­tö­ra­ken­teen muu­tos vai­kut­taa var­hais­kas­va­tuk­sen sekä esi- ja perus­o­pe­tuk­sen jär­jes­tä­mi­seen kun­nis­sa. Joka kol­man­nes­sa kun­nas­sa väes­tön enna­koi­daan vähe­ne­vän yli 20 pro­sen­til­la vuo­teen 2040 men­nes­sä, kas­vua­luei­ta ovat vain yli­opis­to­kau­pun­git ja kehyskunnat.

Ongel­ma on koko yhteis­kun­taam­me kos­ket­ta­va, eikä sitä rat­kais­ta perin­tei­sil­lä toi­min­ta­mal­leil­la. Haas­teet näky­vät kun­ta­ta­sol­la ja hyvin­voin­tia­luei­den raja­pin­tayh­teis­työs­sä sekä kan­sal­li­sen tason kysy­myk­sis­sä. Kes­kus­te­lua käy­dään myös sii­tä pitäi­si­kö sal­lia pai­kal­li­sil­le toi­mi­joil­le enem­män vapauk­sia vai pala­ta tiu­kem­paan kes­kus­joh­toi­suu­teen kou­lu­tuk­sel­li­sen tasa-arvon turvaamiseksi.

Vuo­den 2023 mar­ras­kuus­sa ilmes­tyi ope­tus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riön tut­ki­mus­jul­kai­su väes­tö­muu­tok­sen vai­ku­tuk­sis­ta var­hais­kas­va­tuk­sen sekä esi- ja perus­o­pe­tuk­sen jär­jes­tä­mi­seen. Toteu­te­tun hank­keen tavoi­te on antaa eväi­tä jul­ki­sel­le kes­kus­te­lul­le, lisä­tä ymmär­rys­tä väes­tö­muu­tos­ten vai­ku­tuk­sis­ta sekä etsiä kei­no­ja, miten käy­tän­nös­sä huo­leh­dim­me tule­vai­suu­des­sa kun­nan peruspalveluista.

Pal­ve­lusuun­nit­te­lun ydin­ky­sy­myk­siä ovat mm. miten muut­tu­vas­sa toi­min­taym­pä­ris­tös­sä ja eri­lai­sis­sa kun­nis­sa tur­va­taan las­ten ja nuor­ten sivis­tyk­sel­li­set oikeu­det, yhden­ver­tai­nen kou­lu­tuk­sen toteu­tu­mi­nen ja laa­dul­li­sen oppi­mi­sen mah­dol­li­suu­det sekä osal­li­suu­den koke­muk­set? Miten tule­vai­suu­des­sa tur­va­taan yhteis­kun­nas­sa osaa­van työ­voi­man saa­ta­vuus ja miten säi­ly­te­tään opet­ta­jan työn hou­kut­te­le­vuus ja pitovoima?

Kysy­myk­siä voi­daan lähes­tyä monis­ta näkö­kul­mis­ta. Paik­ka­pe­rus­tai­nen lähes­ty­mis­ta­pa ope­tuk­sen jär­jes­tä­mi­seen koros­taa aluei­den moni­muo­toi­suu­den tun­nis­ta­mis­ta ja huo­mioon otta­mis­ta. Olen­nais­ta on pai­kal­li­sen tie­don hyö­dyn­tä­mi­nen ja kun­ta­lais­ten osal­li­suu­den toteu­tu­mi­nen pää­tös­ten tuke­na. Eri­lai­set väes­tö­ke­hi­tyk­sen seu­ran­ta­ti­las­tot, ennus­teet ja luo­ki­tuk­set ede­saut­ta­vat suun­nit­te­lua. Lap­si­läh­töi­ses­sä kuu­le­mi­ses­sa anne­taan tilaa lap­sil­le ja nuo­ril­le tuo­da esil­le tär­kei­tä heil­le asioi­ta ja puhua niis­tä. Tähän tar­koi­tuk­seen on hank­kees­sa luo­tu laa­tu­kri­tee­ris­tö ja ohjeis­tus var­hais­kas­va­tuk­sen sekä esi- ja perus­o­pe­tuk­sen lap­si­vai­ku­tus­ten arvioin­nin yhtey­des­sä toteu­tet­ta­vien kuu­le­mis­ten käy­tän­nön tueksi.

Toteu­tet­tuun tut­ki­muk­seen poh­ja­ten jul­kai­sus­sa on koot­tu suo­si­tuk­sia, rat­kai­sueh­do­tuk­sia ja toi­men­pi­tei­tä sivis­tyk­sel­li­sen tasa-arvon toteu­tu­mi­sek­si ja tur­vaa­mi­sek­si. Pal­ve­lu­verk­ko­rat­kai­suis­sa pit­kien väli­mat­ko­jen kun­nis­sa rat­kai­su­na esi­te­tään alu­eel­lis­ta yhteis­työ­tä ja etä­ope­tus­mah­dol­li­suuk­sien hyö­dyn­tä­mis­tä täy­den­tä­vä­nä ope­tuk­se­na, jol­loin mah­dol­lis­tuu moni­puo­li­nen ope­tus­tar­jon­ta esim. kiel­ten ja valin­nai­sai­nei­den opetuksessa.

Asian­tun­ti­joi­den mukaan lii­an pie­nik­si supis­tu­vat ope­tus­re­surs­sit eivät tue sivis­tyk­sel­li­sen tasa-arvon toteu­tu­mis­ta. Kas­va­vis­sa kehys­kun­nis­sa koros­tu­vat hen­ki­lös­tön veto- ja pito­voi­man tur­vaa­mi­nen, kak­sois­pä­te­vyy­den omaa­vien opet­ta­jien rek­ry­toin­ti, riit­tä­vä perus­toi­min­nan rahoi­tus ja ope­tuk­sen jär­jes­tä­mi­sen tapo­jen moni­puo­lis­ta­mi­nen. Pai­kal­li­sis­ta tar­peis­ta läh­te­vää kokei­lu­toi­min­taa ja lap­si­vai­ku­tus­ten arvioin­tia pide­tään ensiar­voi­sen tär­keä­nä. Vai­ku­tus­ten seu­ran­taa ja arvioin­tia tulee jat­kos­sa edel­leen kehittää.

Kan­sal­li­se­na toi­men­pi­tee­nä nos­te­taan esil­le mm. kan­sal­li­sen tason yhteis­työ, perus­o­pe­tus­lain koko­nais­tar­kas­te­lu, kun­tien eri­lai­suu­den tun­nis­ta­mi­nen, enna­koi­van työn mer­ki­tys lyhyel­lä ja pit­käl­lä aika­vä­lil­lä sekä väes­tö­ke­hi­tyk­sen alu­eel­li­nen seu­ran­ta. Eri­lais­tu­mi­sen haas­tee­seen ehdo­te­taan väes­tö­muu­tok­sen enna­koin­nin syven­tä­mis­tä sekä kan­sal­li­sen kou­lu­tus­stra­te­gian laa­ti­mis­ta. Stra­te­gias­sa luo­tai­siin pit­kän aika­vä­lin visio sivis­tyk­sel­li­sen tasa-arvon tavoit­teis­ta ja toi­men­pi­teis­tä eri toi­mia­lat ja väes­tö­muu­tok­sen kysy­myk­set huomioiden.

Ii on tois­tai­sek­si ollut kas­va­va kehys­kun­ta ja toi­saal­ta myös pit­kien väli­mat­ko­jen kun­ta. Iin ete­läi­ses­sä osas­sa Hami­nan ja Ase­man pos­ti­nu­me­roa­lueil­la tilas­to­kes­kuk­sen 20 vuo­den seu­ran­ta­ti­las­to­jen mukaan väes­tö on lisään­ty­nyt yhteen­sä noin 1 900 asuk­kaal­la. Kun­nan poh­joi­sel­la alu­eel­la on puo­les­taan pit­kät väli­mat­kat, ja väes­tö­ke­hi­tys on ollut las­ke­va lähes 900 asuk­kaal­la 20 vuo­des­sa. Väes­tön muut­to­suun­ta on ollut kun­ta­kes­kuk­seen päin.

Tänä päi­vä­nä olem­me tilan­tees­sa, jos­sa väes­tö­ke­hi­ty­sen­nus­teet tule­vil­le vuo­sil­le ovat kaut­ta Suo­men las­ke­via, niin myös Iis­sä. Oulun kau­pun­kia­lu­een luon­non­lä­hei­se­nä kehys­kun­ta­na Iil­lä on kui­ten­kin mah­dol­li­suus tar­jo­ta lap­si­per­heil­le moni­puo­li­sia asu­mis­vaih­toeh­to­ja ja pal­ve­lui­ta sekä edis­tää jous­ta­via lii­ken­ne­jär­jes­te­ly­jä niin että väes­tö­ke­hi­tys tule­vil­le vuo­sil­le saa­tai­siin säi­ly­mään nousu­joh­tei­se­na. Kehys­kun­nan mah­dol­li­suuk­sien hyö­dyn­tä­mi­sen myö­tä saa­tai­siin tur­vat­tua myös alu­eem­me opetusjärjestelyt.

Iis­sä on voi­mas­sa ole­va ope­tuk­sen ja var­hais­kas­va­tuk­sen pal­ve­lusuun­ni­tel­ma vuo­sil­le 2020–2025, jon­ka poh­jal­ta on toteu­tet­tu yhtei­ses­ti sovi­tut lin­jauk­set, suu­rim­pa­na var­hais­kas­va­tuk­sen hal­lin­non ja pal­ve­lu­ver­kon uudis­ta­mi­nen. Tämän vuo­den aika­na tul­laan laa­ti­maan seu­raa­va pal­ve­lusuun­ni­tel­ma ja tie­kart­ta vuo­sil­le 2025–2030 var­hais­kas­va­tuk­sen, esi- ja perus­o­pe­tuk­sen jär­jes­tä­mi­sek­si seu­raa­val­le 5‑vuotiskaudelle.

Aila Paa­so, KT, Iin kun­nan­val­tuu­tet­tu, kun­nan­hal­li­tuk­sen ja ope­tus- ja var­hais­kas­va­tus­lau­ta­kun­nan jäsen, Vih­reät, sit.