Päät­tä­jäl­tä: Kuu­ma syk­sy Iin kuntapolitiikassa

Val­tio vel­kaan­tuu, kun­nat vel­kaan­tu­vat, jul­ki­nen talous krii­sis­sä, vero­tu­lot sak­kaa­vat. Näil­tä otsi­koil­ta ei kukaan ole voi­nut vält­tyä tänä syk­sy­nä. Sii­hen kun vie­lä lisä­tään, että kun­ta­vaa­lit lähes­ty­vät, alkaa kei­tos läm­me­tä – toi­vot­ta­vas­ti ei kiehua.

Kai­ken tämän kes­kel­lä ei kui­ten­kaan pidä unoh­taa pit­kän täh­täyk­sen suun­ni­tel­mia ja yhdes­sä luo­tua kun­ta­stra­te­gi­aa. Mik­si stra­te­gioi­ta laa­di­taan, jos nii­tä ei nou­da­te­ta? Stra­te­gia ei ole stra­te­gia, jos sitä muu­te­taan jat­ku­vas­ti? Vaik­ka päi­vän­po­li­tiik­ka hou­kut­taa irtiot­toi­hin ja jota­kin äänes­tä­jä­ryh­mää miel­lyt­tä­viin pää­tök­siin, polii­ti­kol­ta odo­te­taan kui­ten­kin vas­tuu­ta koko­nai­suu­des­ta, sii­tä, että kun­nan talous on edes jol­la­kin aika­vä­lil­lä tasa­pai­nos­sa ja kun­nan jär­jes­tä­mät pal­ve­lut kun­ta­lais­ten tar­pei­ta vas­taa­via ja tehok­kaas­ti tuotettuja.

Kun­ta­lii­tok­sen peru­ja ole­va vas­tak­kai­na­set­te­lu Kui­va­nie­men ja enti­sen Iin välil­lä pitää saa­da joten­kin rat­kais­tua niin, että se ei hier­rä pää­tök­sen­teos­sa hamaan tule­vai­suu­teen. Esi­mer­kik­si Kui­va­nie­men ter­veys­a­se­man lak­kaut­ta­mi­sen tii­moil­ta liik­keel­lä on ollut monen­lais­ta ”tie­toa” sii­tä, mitä se mer­kit­see. Yhtei­sen pyr­ki­myk­sen pitäi­si mie­les­tä­ni olla sel­lai­nen, että kun­ta­lais­ten usein tar­vit­se­mat ns. lähi­pal­ve­lut voi­tai­siin Kui­va­nie­mel­lä tur­va­ta nyt ja tulevaisuudessa.

Ovat­ko lää­kä­rin vas­taan­ot­to ja ham­mas­lää­kä­rin vas­taan­ot­to sel­lai­sia pal­ve­lu­ja? Suun­ni­tel­ma, jos­sa mm. sai­raan­hoi­ta­jan vas­taan­ot­to, labo­ra­to­rio­näyt­tei­den otta­mi­nen, ham­mas­tar­kas­tuk­set ja muu ter­vey­den­hoi­toon ja sosi­aa­li­työ­hön liit­ty­vä toi­min­ta säi­ly­vät Kui­va­nie­mel­lä on mie­les­tä­ni sie­det­tä­vä rat­kai­su, jol­la kui­ten­kin saa­vu­te­taan talou­del­lis­ta tehok­kuut­ta, eten­kin jos toi­min­ta siir­re­tään Kuivaniemitalolle.

Täs­sä ei ole tilaa Iin kun­ta­stra­te­gian refe­roi­mi­seen (se löy­tyy mm. kun­nan koti­si­vuil­ta), mut­ta mie­les­tä­ni se on var­sin hyvin laa­dit­tu ja edel­leen käy­pä asia­kir­ja pää­tös­ten perus­tak­si – ja sii­nä kyl­lä tuo­daan voi­mak­kaas­ti esil­le kylien elinvoimaisuus.

Yksi kun­nan elin­voi­mai­suu­den kes­kei­nen teki­jä myös on maan­käyt­tö ja kaa­voi­tus. Kun­ta voi maan­käyt­töä ohjaa­mal­la ja kaa­voit­ta­mal­la luo­da edel­ly­tyk­siä pait­si asu­tuk­sen kehi­tyk­sel­le myös yri­tyk­sil­le ja muul­le yhteis­kun­ta­ra­ken­teel­le. Mie­les­tä­ni kun­nan tulee hank­kia omis­tuk­seen­sa ne maa-alu­eet, jot­ka ovat kes­kei­siä maan­käy­tön kan­nal­ta. Näin taa­taan mah­dol­li­suu­det ohja­ta kehi­tys­tä. Nyt haas­tee­na on uuden ohi­tus­tien vai­ku­tus Iin yhdys­kun­ta­ra­ken­tee­seen. Miten tie muut­taa taa­ja­ma­ra­ken­net­ta ja asu­tuk­sen pain­opis­tet­tä ja siten esim. kou­lu­verk­koa? Miten tie vai­kut­taa työ­paik­ka- ja yri­tys­ra­ken­tee­seen? Luo­ko tie uusia mah­dol­li­suuk­sia elin­kei­no­toi­min­nal­le ja iiläi­sil­le yri­tyk­sil­le, vai ohit­taa­ko se tosi­aan­kin Iin?

Tei­jo Liedes.

Näi­hin kysy­myk­siin oli­si jo kii­re miet­tiä vas­tauk­sia ja toi­men­pi­tei­tä, kos­ka näyt­tää sil­tä, että tien raken­ta­mi­nen jo hää­möt­tää lähem­pä­nä, kuin ehkä uskom­me. Yli­pää­tään yhdys­kun­ta­ra­ken­teen suun­nit­te­lu ja toteu­tus niin, että se pal­ve­lee koko kun­tayh­tei­söä, niin kun­ta­lai­sia, yri­tyk­siä kuin pal­ve­lu­tuo­tan­toa, on oikeas­ti tär­ke­ää työ­tä. Meil­lä Iis­sä on vain tah­to­nut olla jo pit­kään rie­sa­na se, että vaik­ka on yhdes­sä luo­tu stra­te­gia, niin sii­tä ei sit­ten tah­do­ta tiu­kan pai­kan tul­len pitää kiin­ni. Kaa­vois­ta ja nii­den raken­ta­mis­mää­räyk­sis­tä poi­ke­taan lii­an usein, kos­ka ”onhan se hyvä, että joku tekee jotain”.

Kun­nan­hal­li­tuk­sen äänes­tys­pää­tös jät­tää käyt­tä­mät­tä etuos­to-oikeut­ta uuden ohi­tus­tien tun­tu­mas­ta yleis­kaa­van kes­kei­sel­tä alu­eel­ta oli kou­lue­si­merk­ki hapui­le­vas­ta pää­tök­sen­teos­ta ja siten huka­tus­ta mah­dol­li­suu­des­ta. Muis­tet­ta­koon, että kun­nan etuos­to-oikeus on lain suo­ma oikeus ja sen tar­koi­tus on nime­no­maan taa­ta yhdys­kun­ta­ra­ken­teen suun­nit­te­lun joh­don­mu­kai­suus. Etuos­to-oikeu­den koh­teek­si jou­tu­nut saa rahan­sa takai­sin, ja kun­ta mak­saa kaik­ki hänel­le kau­pas­ta koi­tu­neet kulut. Kyse ei siis ole lunastusmenettelystä.

Toi­voa sopii, että vuo­den 2021 talous­ar­vion odo­tet­ta­vis­sa ole­va vai­kea val­mis­te­lu ja käsit­te­ly suju­vat lau­ta­kun­nis­sa ja joh­to­kun­nas­sa sekä vii­mein val­tuus­tos­sa pai­neis­ta huo­li­mat­ta yhtei­sym­mär­ryk­ses­sä ja kun­ta­lais­ten par­haak­si, eikä kei­tos pala pohjaan.

Tei­jo Lie­des, Iin val­tuus­ton pj., Vasemmistoliitto

PS. Päät­tä­jiä oli­si var­maan tul­lut enem­män­kin Kui­va­nie­men ylei­sö­ti­lai­suu­teen ter­veys­a­se­man pihal­le, jos tilai­suu­des­ta oli­si tie­det­ty etu­kä­teen ja kut­sut­tu paikalle.