Muusa­juh­lat käyn­tiin Anni Kytö­mäen vierailulla

Anni Kytömäen teoksista löytyy paikkoja, joissa hän on käynyt, ja jotka ovat tehneet häneen vaikutuksen. Paikat eivät ole romaaneissa kuitenkaan itsenään, vaan kirjailija nimeää ne uudelleen. Yksi teoksiin tiensä löytänyt kohde sijaitsee jopa kuivaniemeläisellä suolla lähellä Ranuan rajaa, ja se mainitaan Kultarinta-kirjassa. Kytömäkeä haastatteli Jyri-Jussi Rekinen. (Kuva: Ritva Piri)Anni Kytömäen teoksista löytyy paikkoja, joissa hän on käynyt, ja jotka ovat tehneet häneen vaikutuksen. Paikat eivät ole romaaneissa kuitenkaan itsenään, vaan kirjailija nimeää ne uudelleen. Yksi teoksiin tiensä löytänyt kohde sijaitsee jopa kuivaniemeläisellä suolla lähellä Ranuan rajaa, ja se mainitaan Kultarinta-kirjassa. Kytömäkeä haastatteli Jyri-Jussi Rekinen. (Kuva: Ritva Piri)

Iin kir­jas­ton syys­kau­den ensim­mäi­nen kir­jai­li­ja­vie­rai­lu ava­si samal­la kir­jas­ton Muusa­juh­lat. Fin­lan­dia-pal­kit­tu Anni Kytö­mä­ki ker­toi kir­joit­ta­mi­ses­taan sekä Kui­va­nie­men kir­jas­tol­la että Iin Nät­te­po­ris­sa. Hän­tä haas­tat­te­li Jyri-Jus­si Reki­nen.

Kytö­mäen esi­kois­teos Kul­ta­rin­ta ilmes­tyi vuon­na 2014 ja oli jo sama­na vuon­na ehdol­la kau­no­kir­jal­li­suu­den Fin­lan­dia-pal­kin­non saa­jak­si. Se samoin kuin kir­jai­li­jan seu­raa­va romaa­ni, vuon­na 2017 ilmes­ty­nyt Kivi­tas­ku, sai usei­ta kir­jal­li­suus­pal­kin­to­ja. Tähän men­nes­sä vii­mei­sim­pä­nä Kytö­mäen teok­sis­ta on ilmes­ty­nyt Mar­ga­ri­ta-romaa­ni, joka ilmes­tyi vuon­na 2020 ja saa­vut­ti sama­na vuon­na Fin­lan­dia-pal­kin­non sekä lukui­sia mui­ta mer­kit­tä­viä huomionosoituksia.

Kytö­mä­ki ker­toi näke­vän­sä romaa­nien­sa juo­nen aluk­si pääs­sään kuin elo­ku­van. Hän tun­nus­taa, että ete­ne­mi­nen juo­nes­ta kir­joit­ta­mi­seen on hänel­le vai­ke­aa, ja sil­loin hän istah­taa pia­non­sa ääreen ja alkaa soittaa.

– Olen soit­ta­nut pia­noa kuusi­vuo­ti­aas­ta asti, ja edel­leen soit­ta­mi­nen aut­taa minua pal­jon, kun pitää pys­tyä solah­ta­maan kir­joit­ta­mi­seen. Itse asias­sa soit­tai­sin mie­luum­min kuin kir­joit­tai­sin, mut­ta musiik­ki on sana­ton­ta. Jos sen sanoit­taa, se onkin jo kir­joit­ta­mis­ta, kir­jai­li­ja ilmaisee.

Kytö­mä­ki kir­joit­taa teok­sis­taan aluk­si raa­ka­ver­sion, jos­ta puut­tuu kaik­ki hie­no­sää­tö, ja jon­ka teke­mi­nen on hänel­le pro­ses­sin työ­läin vaihe.

– Kun teks­tiä sen jäl­keen pää­see hio­maan, on se jo helpompaa.

Hän pal­jas­taa kir­joit­ta­van­sa romaa­nin­sa raa­ka­ver­sion jäl­keen vie­lä lävit­se jopa kah­dek­saan ker­taan lisä­ten ja kor­jail­len pääs­täk­seen sii­hen tark­kaan ja sol­ju­vaan sano­jen vir­tauk­seen, joka hänen teok­sil­leen on omi­nais­ta. Hänen kir­jan­sa ovat­kin pit­kiä, sivu­ja on kai­kis­sa enem­män kuin vii­si­sa­taa, ja hän on toden­nut itses­sään tar­peen poh­tia, mis­sä vai­hees­sa teok­sis­ta tulee “lii­kaa kirjoitettuja”.

Kai­kis­sa Kytö­mäen teok­sis­sa luon­to on läs­nä monin eri tavoin, ja romaa­nien kes­kiös­sä on luon­non ja ihmi­sen väli­nen suh­de, joka kir­jai­li­jaa on omien sano­jen­sa mukaan kiin­nos­ta­nut ja huo­let­ta­nut aina. Tee­ma tois­tuu kai­kis­sa hänen romaa­neis­saan, ja Kul­ta­rin­ta-teok­sen toi­se­na ker­to­ja­na onkin kar­hu. Mar­ga­ri­ta-romaa­nis­sa vas­taa­vas­sa roo­lis­sa on jokihelmisimpukka.

– Taus­ta­työ­nä romaa­nia var­ten tein kan­di­tut­kiel­man joki­hel­mi­sim­pu­kas­ta, eli tut­kiel­ma­kin syn­tyi samal­la, vaik­ka en kenel­le­kään pal­jas­ta­nut, että oikeas­taan kyse on romaa­nin taus­ta­työs­tä. Yleen­sä­kään en halua ker­toa kenel­le­kään, mis­tä aion seu­raa­vak­si kir­joit­taa, Kytö­mä­ki sanoo.

Joki­hel­mi­sim­pu­kan elä­mä kir­jai­li­jaa on kieh­to­nut jo pitkään.

– Mil­lais­ta voi elä­mä olla, kun sim­puk­ka saat­taa elää 250-vuo­ti­aak­si siel­lä joen poh­jas­sa kuo­ren­sa sisäs­sä ja kiduk­sil­la hen­git­täen, liik­kuen vain vähän jos ollen­kaan. Kir­jai­li­ja voi onnek­si kui­ten­kin käyt­tää vapaut­taan kuvitella.

Esi­kois­teos Kul­ta­rin­nan menes­tys yllät­ti Kytö­mäen täy­sin. Toi­saal­ta hänel­le kir­jan suo­sion seu­rauk­se­na avau­tui mah­dol­li­suus toteut­taa pit­kä­ai­kai­nen haa­veen­sa hank­kia omis­tuk­seen­sa met­sää, jon­ka sit­ten suojelisi.

– Ostin kol­men heh­taa­rin met­sä­pa­lan ja suo­je­lin sen. Val­tio mak­saa suo­je­lus­ta kor­vauk­sen maa­no­mis­ta­jal­le, ja saa­mal­la­ni kor­vauk­sel­la ostin lisää met­sää sekä suo­je­lin sen­kin. Sama tois­tui vie­lä ker­ran, joten Kul­ta­rin­nan ansios­ta omis­tan nyt nel­jä­tois­ta heh­taa­ria suo­jel­tua met­sää. Minul­le se on huo­jen­nus, kos­ka olen kär­si­nyt aja­tuk­ses­ta, että kir­jo­je­ni pape­ri tulee puus­ta. Toi­voi­sin­kin, että sitä alet­tai­siin val­mis­taa jos­tain muis­ta kui­duis­ta kuten aikoi­naan on teh­ty. Eko­lo­gi­ses­ti paras tapa lie­nee vie­lä tuntematon.

Luon­non ohel­la Kytö­mäen teok­sis­sa usein tois­tu­via tee­mo­ja ovat rau­ha­naa­te ja toi­si­na­jat­te­li­jat, joi­ta kir­jai­lii­jan mukaan on ollut aina.

– Kes­kel­lä sotia­kin on puhut­tu rau­has­ta ja tehok­kaan luon­non hyö­dyn­tä­mi­sen aika­kau­del­la suo­je­lus­ta. Eivät ne ole nyky­ajan kek­sin­tö­jä, vaan maa­il­man hie­not asiat ovat olleet ole­mas­sa pal­jon ennen mei­tä. Se ker­too vah­vas­ta ihmi­syy­des­tä, ja sel­lai­sen haluan kir­joi­hi­ni­kin siirtää.

Tutus­tu Ran­ta­poh­jan tilaus­tar­jouk­siin täs­tä.