Hau­ki­pu­taan kou­lun jär­jes­tys­sään­nöt ovat aiheet­to­mia ja vähätteleviä

Noin tuhan­nen oppi­laan kou­lus­sa täy­tyy tie­ten­kin olla jär­jes­tys­tä ja ran­gais­tuk­sia, jos jär­jes­tys­tä riko­taan. Mie­les­tä­ni kui­ten­kin jär­jes­tys­sään­nöt Hau­ki­pu­taan kou­lus­sa ovat jol­la­kin tasol­la vähät­te­le­viä ja jois­tain koh­din täy­sin aiheet­to­mia. Haluan ajaa täl­le muutosta!

Hau­ki­pu­taan kou­lus­sa jär­jes­tys­sään­nöt ovat yksin­ker­tais­tet­tu­na ajet­tu seu­raa­viin aihei­siin: hyvät tavat, oppi­tun­nit ja työ­rau­ha, väli­tun­nit ja ruo­kai­lu, kou­lu­mat­kat ja poissaolot.

Ensin­nä­kin hyvät tavat mie­les­tä­ni kuu­lu­vat yleis­si­vis­tyk­seen, eivät­kä jär­jes­tys­sään­töi­hin. Tie­dos­tan sen, että jot­kut oppi­laat saat­ta­vat vai­kut­taa töy­keän oloi­sil­ta, kun he eivät ter­veh­di, mut­ta jär­jes­tys­sään­töi­hin ei tämän tar­vit­si­si kuulua.

Samas­sa osios­sa on myös kiel­let­ty vir­voi­tus­juo­mat. Omas­ta mie­les­tä­ni oppi­laat sai­si­vat tuo­da vir­voi­tus­juo­mia mukaan, kun­han huo­leh­ti­si­vat yleissiisteydestä.

Myös pää­hi­nei­den käy­tön kiel­tä­mi­nen on aihee­ton­ta, sil­lä se voi­daan las­kea asus­teek­si sekä sen käyt­tö saat­taa joil­la­kin nos­taa itsetuntoa.

Tosin oppi­tun­neil­la pää­hi­neet, joil­la ei ole uskon­nol­lis­ta mer­ki­tys­tä, kuu­lui­si ottaa pois vii­meis­tään aineen­opet­ta­ja­si pyy­täes­sä. Mie­les­tä­ni työ­rau­ha­kin kuu­luu yleis­si­vis­tyk­seen sekä vai­kut­taa usein enem­män itse oppi­lai­siin kuin opetukseen.

Opet­ta­jat usein jou­tu­vat pyy­tää oppi­lai­ta hil­jen­ty­mään, mones­ti ilman vai­ku­tus­ta työ­rau­haan. Olen sitä miel­tä, että opet­ta­jat sai­si­vat itse ohja­ta, mil­loin oppi­laat saa­vat jutel­la hil­jaa työ­rau­haa rik­ko­mat­ta sekä mil­loin pitäi­si olla hiljaa.

Ruo­ka­vä­li­tun­neil­la usein oppi­laat läh­te­vät luvat­ta kaup­paan. Tämä on kou­lul­le pahak­si, sil­lä kou­lu on vas­tuus­sa oppi­lais­ta, joil­la on vakuu­tus kou­luun liit­ty­viin asioi­hin. Olen kuul­lut, että monet eivät nau­ti kou­lu­ruo­an maus­teet­to­muu­des­ta ja täten jät­tä­vät ruo­kai­luun menon väliin. Mie­les­tä­ni sys­tee­mi toi­mi­si, kun oppi­las kävi­si ilmoit­ta­van­sa käy­vän­sä kau­pas­sa, nou­dat­tai­si ylei­siä lii­ken­ne­sään­tö­jä ja turvallisuutta.

Mil­la Pura­nen, Hau­ki­pu­taan kou­lun 8. luokka