Kylä­kou­lun mah­dol­li­nen lak­kaut­ta­mi­nen hir­vit­tää oppi­lai­ta ja hei­dän vanhempiaan

Kukkolan perhe toivoo, että lakkautusuhan alla oleva Keiskan koulu saisi vielä jatkaa toimintaansa ja alueen lapsilla olisi mahdollisuus jatkaa turvallisessa kouluympäristössä koulutietään.Kukkolan perhe toivoo, että lakkautusuhan alla oleva Keiskan koulu saisi vielä jatkaa toimintaansa ja alueen lapsilla olisi mahdollisuus jatkaa turvallisessa kouluympäristössä koulutietään.

Kuk­ko­lan per­he muut­ti Keis­kaan, jot­ta lap­set sai­si­vat käy­dä kou­lun pie­nes­sä ja tur­val­li­ses­sa Keis­kan kou­lus­sa, jos­sa per­heen äiti Noo­ra­kin opis­ke­li. Pie­nes­sä ja yhtei­söl­li­ses­sä kou­lus­sa vie­te­tyt vuo­det oli­vat per­heen äidin mie­les­tä elä­män paras­ta aikaa. Myös per­heen isä Pet­te­ri arvos­taa pie­niä kyläkouluja.

– Keis­kan kou­lul­la minul­la oli pal­jon ystä­viä, joi­den kans­sa olem­me erit­täin lähei­siä vie­lä tänä­kin päi­vä­nä ja muis­te­lem­me mones­ti aikaam­me Keis­kan kou­lus­sa. Kou­lun yhtei­söl­li­syys opet­ti pal­jon ja loi tur­val­li­suu­den tun­teen, Noo­ra Kuk­ko­la kertoo.

– Itse kävin ala­kou­lun Par­ku­mäel­lä, eli olen itse­kin kylä­kou­lun kas­vat­ti. Paras­ta sii­nä oli, kun tun­si kaik­ki ja isoon kou­luun siir­ryt­täes­sä tun­tui, että on saa­nut hyvät eväät tule­vai­suu­teen, Pet­te­ri Kuk­ko­la lisää.

Ensi syk­sy­nä per­heen Vin­ja-tytär aloit­taa Keis­kan kou­lus­sa kol­man­nen luo­kan. Vin­jas­ta­kin oli­si todel­la har­mi, jos Keis­kan kou­lu lak­kau­tet­tai­siin, sil­lä kou­lus­sa on niin pal­jon hyviä puolia.

– Tääl­lä on paras­ta, kun on niin pal­jon kave­rei­ta kai­kil­ta luok­ka-asteil­ta. En usko, että isois­sa kou­luis­sa se oli­si mah­dol­lis­ta, kos­ka lap­sia on niin pal­jon. Keis­kan kou­lus­sa kiusaa­mi­seen on aina myös puu­tut­tu heti ja asiat on help­po sel­vit­tää, kun opet­ta­ja tun­tee kaik­ki oppi­laat, Vin­ja Kuk­ko­la sanoo.

Jos Keis­kan kou­lun lak­kau­tus toteu­tuu, Vin­ja ker­ke­ää käy­dä vie­lä kak­si luku­kaut­ta kou­lua, jon­ka jäl­keen siir­ty­mi­nen Hau­ki­pu­taan kou­luun on muu­ten­kin edes­sä. Per­hee­seen kuu­luu myös vii­si­vuo­tias Väi­nö, kol­me­vuo­tias Vil­jo ja yhdek­sän kuu­kau­den ikäi­nen Veik­ko, jot­ka oli­si­vat kaik­ki vuo­rol­laan menos­sa Keis­kan kou­luun. Per­heen van­hem­pia kau­his­tut­taa aja­tus kou­lu­mat­kas­ta sekä kas­vot­to­mas­ta opetuksesta.

– Kyl­lä hir­vit­tää aja­tus lait­taa eka­luok­ka­lai­nen kul­ke­maan tääl­tä Hau­ki­pu­taan kou­luun, kun vie­res­sä oli­si aivan käyt­tö­kun­toi­nen ja hyvä kou­lu, Noo­ra sanoo.

– Itses­tä tun­tuu aivan käsit­tä­mät­tö­mäl­tä, jos hyvä­kun­toi­nen kou­lu, jon­ka käyt­tö­kus­tan­nuk­set ovat mui­hin kou­lui­hin ver­rat­tu­na var­mas­ti edul­li­set, lak­kau­te­taan. Maa­läm­pö ja ter­ve raken­nus, niin mik­si pitäi­si luo­pua, Pet­te­ri ihmettelee.

Kou­lu­mat­ka Kuk­ko­lan per­heen lap­sil­la monin­ker­tais­tui­si ja San­ta­hol­man­tien kovat ajo­no­peu­det pelot­ta­vat. Polii­sin Hau­ki­pu­taan pis­teen put­kas­ta pääs­sei­den nuok­ku­mi­nen mat­kan var­rel­la sijait­se­val­la bus­si­py­sä­kil­lä­kään ei ilah­du­ta van­hem­pia. Tal­ven pimeys yhdis­tet­ty­nä ajo­no­peuk­siin ja use­aan kym­me­neen uuteen kou­lu­mat­kaa­jaan ei kuu­los­ta van­hem­mis­ta hyväl­tä yhdistelmältä.

– Meil­lä saat­taa men­nä kou­lu­mat­kaan tun­ti­kin kave­rei­den kans­sa, vaik­ka mat­kaa on vain muu­ta­ma sata met­riä, niin meil­lä­hän meni­si Hau­ki­pu­taal­le var­maan kak­si tun­tia ennen ja jäl­keen kou­lu­päi­vän, Vin­ja miettii.

Van­hem­pia mie­ti­tyt­tää kou­lu­mat­kan lisäk­si isot luok­ka­koot sekä Hau­ki­pu­taan kou­lun reh­to­rin sanat, ettei kou­luun mah­du enem­pää oppi­lai­ta. Monia Keis­kan kou­lun van­hem­pia ihme­tyt­tää, mik­si pitää väki­sin siir­tää oppi­lai­ta kou­luun, jos­sa ei ole tilaa uusil­le oppi­lail­le, eten­kin, kun Keis­kan kou­lu on erit­täin toi­mi­va edelleen.

– Reh­to­ri sanoi, että ylä­kou­lun oppi­lai­ta voi­daan sit­ten jou­tua siir­tä­mään Län­si­tuu­len kou­luun. Eli kyl­lä tämä asia kos­ket­taa mei­tä kaik­kia alu­een van­hem­pia ja eten­kin lap­sia ja nuo­ria, Noo­ra lisää.

– Kyl­lä minua pelot­taa iso kou­lu. Siel­lä­hän menee var­mas­ti huk­kaan. Eikä siel­lä pys­ty­tä puut­tu­maan samal­la taval­la kiusaa­mi­seen. Keis­kan kou­lul­la kaik­ki tun­te­vat toi­sen­sa ja opet­ta­jat, mikä on minus­ta paras­ta, Vin­ja sanoo.

Per­he toi­voo­kin, että lak­kau­tuk­sia kat­sot­tai­siin kou­lu­koh­tai­ses­ti eikä iso­na rykel­mä­nä. Kuk­ko­lat osti­vat alu­eel­ta van­hem­man talon, jon­ka he remon­toi­vat. He usko­vat, että alu­eel­la edes­sä ole­va suku­pol­ven­vaih­dos tuo lisää per­hei­tä alu­eel­le. Ja mikä per­hei­tä on hou­kut­ta­nut alu­eel­le, on nime­no­maan Keis­kan koulun.

– Nyt on kat­sot­tu vain oppi­las­mää­rän mah­dol­lis­ta vähe­ne­mis­tä las­ku­kaa­vo­jen mukaan, mut­ta alu­een poten­ti­aa­lia ei ole otet­tu huo­mioon lain­kaan. Mitä jos kou­lun peräs­sä alu­eel­le muut­tai­si­kin lisää per­hei­tä. On eri­kois­ta, että ensin halu­taan lopet­taa kou­lu ja sit­ten kaa­voit­taa lähel­tä lisää asui­na­luet­ta, eihän sii­nä ole jär­keä, Noo­ra toteaa.

Fan­ni

– Yhtei­söl­li­syys on ollut aina Keis­kan kou­lun ja koko tämän alu­een jut­tu, Noo­ra sanoo.

Vin­ja ker­too, että Keis­kan kou­lus­sa paras­ta on myös se, että luon­to on lähel­lä ja he käyt­tä­vät ope­tuk­ses­sa pal­jon luon­non­ma­te­ri­aa­le­ja esi­mer­kik­si mate­ma­tii­kan las­ku­ja teh­des­sä. Hiih­to­la­dut läh­te­vät vie­res­tä, luon­to on lähel­lä ja urhei­lu­kent­tä on kun­nos­sa. Per­he ihmet­te­lee mik­si tämä poten­ti­aa­li pitäi­si jät­tää käyt­tä­mät­tä ja he toi­vo­vat, että mah­dol­li­sim­man moni kävi­si alle­kir­joit­ta­mas­sa Oulun pie­net lähi­kou­lut tulee säi­lyt­tää ‑kun­ta­lais­aloit­teel­le, sil­lä asia kos­kee kaikkia.

–Pelot­taa kyl­lä, mil­tä elä­mä näyt­tää, jos tääl­lä ei ole enää lähi­kou­lua, Per­he tiivistää.

Kun­ta­lais­aloit­tees­sa on täl­lä het­kel­lä pii­run ver­ran vajaat 2000 nimeä ja tavoit­tee­na on saa­da 4000 nimeä kasaan ennen ensi vii­kon maa­nan­tai­ta. Aloit­teen voi käy­dä alle­kir­joit­ta­mas­sa osoit­tees­sa https://www.kuntalaisaloite.fi/fi/aloite/32328