Päät­tä­jäl­tä: Oulu on pyöräilykaupunki

Mir­ja Vehkaperä.

Jos Oulus­ta ja seu­dus­ta saa nos­taa jota­kin eri­tyis­tä esil­le ulko­maa­lai­sil­le, se on ehdot­to­mas­ti tal­vi­pyö­räi­ly. Oulu onkin nimet­ty maa­il­man tal­vi­pyö­räi­ly­kau­pun­gik­si. Eikä syyt­tä. Pyö­räi­ly­olo­suh­teet ja liik­ku­mi­sen kult­tuu­ri ovat raken­tu­neet kym­me­ni­sen vuo­sien aika­na näi­hin mittoihin.

Mik­si meil­lä pyö­räil­lään ympä­ri vuo­den kou­luun, töi­hin ja vapaa-aika­na? Vas­taus on yksin­ker­tai­nen. Kos­ka se on mahdollista.

Kau­pun­ki toteut­taa hyvät pyö­räi­ly­olo­suh­teet. Se läh­tee kau­pun­ki­suun­nit­te­lus­ta. Kadut, pyö­rä­tiet, kun­nal­lis­tek­niik­ka, huol­to- ja yllä­pi­to, reit­tien suun­nit­te­lu, pai­koi­tus ja opas­tus pitää olla käyt­tä­jil­le kunnossa.

Meil­lä on Oulus­sa yli 1 000 kilo­met­riä pyö­rä­tei­tä. Levei­tä pyö­rä­baa­no­ja 15 kilo­met­riä. Kun sataa lun­ta, aura-autot auraa­vat ensim­mäi­sek­si pyö­rä­tiet — sit­ten auto­tiet. Näin on yhdes­sä priorisoitu.

Lois­ta­va pyö­rä­tie­ver­kos­to ei pää­ty kau­pun­gin rajoil­le. Seu­dul­la osa­taan suun­ni­tel­la ja toteut­taa pyö­rä­tie­ver­kos­toa yhdes­sä ja haem­me nii­den raken­ta­mi­seen vuo­sit­tain myös val­tion rahoi­tus­ta. Samal­la tut­kim­me, kehi­täm­me ja digi­ta­li­soim­me pyö­räi­lyn olo­suh­tei­ta ja kes­kus­te­lem­me pyö­räi­li­jöi­den kans­sa koko ajan.

Meil­lä on myös innos­tu­nei­ta työn­te­ki­jöi­tä ja someak­tii­ve­ja pyö­rä­kult­tuu­rin edis­tä­mi­ses­sä. Kau­pun­ki tukee työ­pol­ku­pyö­rien han­kin­taa työntekijöille.

Tam­mi­kuus­sa sain puhua Euroo­pan aluei­den komi­tean kokouk­ses­sa Brys­se­lis­sä mei­dän pyö­räi­ly­olo­suh­teis­tam­me. Puhee­ni alku oli jo ete­läs­tä tul­lei­den kokousa­dus­ta­jien mie­les­tä eksoot­tis­ta: ”Omas­sa koti­kau­pun­gis­sa­ni Oulus­sa on täys­tal­vi. Tänä aamu­na läm­pö­ti­la oli ‑25 astet­ta. Lap­se­ni pyö­räi­li­vät kou­luun. Sadat kau­pun­gin työn­te­ki­jäm­me pyö­räi­li­vät töi­hin. Mik­si? Kos­ka se on mah­dol­lis­ta.” Tämä todel­li­suus on meil­le ihan arkea, mut­ta suu­rim­mas­sa osas­sa mai­ta ja kau­pun­ke­ja edes kesä­pyö­räi­ly ei onnistu.

Pyö­räi­lys­tä saam­me valt­ti­kor­tin ympä­ri­vuo­ti­sen mat­kai­lun edis­tä­mi­seen. Meren­jääl­lä pyö­räi­ly tai mai­niot met­sä­rei­tit hou­kut­te­le­vat elä­myk­si­neen. Meil­lä on jo usei­ta pal­ve­lua­lan yri­tyk­siä mah­dol­lis­ta­maan turis­ti­ryh­mien vas­taan­o­ton. Yhteis­työ­tä tar­vi­taan lisää. Samal­la on mai­nit­ta­va, että tal­vi­pyö­räi­lyäm­me käy ihmet­te­le­mäs­sä ja huol­to-osaa­mis­ta oppi­mas­sa usei­ta koti­mai­sia ja kan­sain­vä­li­siä ryh­miä kuukausittain.

Kun panos­tam­me pyö­räi­lyn olo­suh­tei­den paran­ta­mi­seen, autoi­lun tar­ve vähen­tyy itsestään.

Kun panos­tam­me tehok­kaa­seen jouk­ko­lii­ken­tee­seen, hen­ki­lö­au­toi­lun tar­ve vähe­nee ja antaa tilaa pyö­räi­lyl­le ja käve­lyl­le. Eri lii­ken­ne­muo­to­jen tar­pei­den edis­tä­mi­nen ja yhteis­suun­nit­te­lu on kai­ken keskiössä.

Pyö­räi­lyl­lä on suu­ri mah­dol­li­suus kas­vat­taa ihmis­ten ter­veyt­tä, hyvin­voin­tia ja kun­toa. Säh­kö­pyö­räi­lyn avul­la ikäih­mis­ten pyö­räi­ly­har­ras­tus­ta on pys­tyt­ty jat­ka­maan pidem­pään. Työ­mat­ka­pyö­räi­li­jöi­tä on vuo­si vuo­del­ta enem­män. Koko per­heen pyö­rä­ret­ki lähi­koh­tei­siin mah­dol­lis­tuu koko kau­pun­gin alueella.

Oulus­sa voi­tai­siin viet­tää vuo­sit­tain pyö­räi­ly­päi­vää tai vaik­ka vii­kon­lop­pu­na­kin. Haas­tet­tai­siin toi­nen toi­sem­me pyö­räi­le­mään eri kau­pun­gi­no­sis­sa. Tee­ma­päi­vä­nä voi­daan jär­jes­tää tapah­tu­mia ja opas­taa turis­te­ja hie­noon pyö­räi­ly­kult­tuu­riim­me. Lai­te­taan­ko pyö­rät pyörimään?

Mir­ja Veh­ka­pe­rä, Oulun kau­pun­gin­hal­li­tuk­sen puheen­joh­ta­ja, Keskusta