Päät­tä­jäl­tä: Iin kou­lu­verk­ko­suun­ni­tel­mis­ta ja kyläkouluista

Aila Paa­so.

Iin kun­nas­sa var­hais­kas­va­tuk­sen ja ope­tuk­sen pal­ve­lu­verk­ko­suun­ni­tel­mat laa­di­taan vii­den vuo­den välein. Hyvät var­hais­kas­va­tus- ja ope­tus­pal­ve­lut sekä las­ten hyvin­voin­nin tur­vaa­mi­nen on yhtei­nen tahtotilamme.

Emme ole halun­neet kes­kit­tää kaik­kia oppi­lai­ta suu­reen yhte­näis­kou­luun vaan säi­lyt­tää pie­net kylä­kou­lut niin kau­an kuin lap­sia alueil­la riit­tää. Pie­nil­lä kylä­kou­luil­la tar­koi­te­taan ylei­ses­ti Ope­tus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riön lin­jaus­ten, Kan­sal­li­sen arvioin­ti­kes­kuk­sen raport­tien ja lukuis­ten tut­ki­mus­ten mukai­ses­ti noin 60–100 oppi­laan peda­go­gi­ses­ti ja laa­dul­li­ses­ti hyvin toi­mi­vaa koulua.

Nykyi­sen pal­ve­lu­verk­ko­suun­ni­tel­man 2020–2025 mukai­ses­ti Iis­sä toi­mii aktii­vi­ses­ti seit­se­män ala­kou­lua, Ala­ran­ta, Ase­ma, Hami­na, Poh­jois- Ii, Jak­ku, Kui­va­nie­mi ja Oja­ky­lä. Poh­joi­sel­la alu­eel­la Olha­vas­sa ja Kui­va­nie­mel­lä 2010-luvul­la tapah­tu­neen väes­tö­ke­hi­tyk­sen myö­tä lap­si­mää­rä on vähen­ty­nyt voi­mak­kaas­ti. Yhdes­sä hyväk­syt­ty­jen suun­ni­tel­mien mukai­ses­ti Olha­van lap­set opis­ke­le­vat täl­lä het­kel­lä Kui­va­nie­men pie­nes­sä kylä­kou­lus­sa. Tänä vuon­na kou­lus­sa aloit­ti 11 oppi­las­ta, täs­sä luvus­sa ovat muka­na sekä Olha­van että Kui­va­nie­men oppilaat.

Seu­raa­vien vuo­sien oppi­la­sen­nus­te ei näy­tä yhtään parem­mal­ta, kou­lun­sa aloit­ta­via on Olha­vas­sa 2–5 las­ta ja Kui­va­nie­mel­lä 6–10 las­ta. Pit­kien mat­ko­jen vuok­si on halut­tu tur­va­ta laa­dul­li­nen perus­o­pe­tus ja yksi toi­mi­va kou­lu kun­nan poh­joi­sel­la alueella.

Ope­tuk­seen Kui­va­nie­mel­lä on oltu­kin tyy­ty­väi­siä; ope­tus­jär­jes­te­lyt ovat moni­puo­lis­tu­neet, oppi­mi­sen tuki ja oppi­las­huol­to on toi­mi­nut hyvin, valin­nan­mah­dol­li­suu­det ja ker­ho­toi­min­ta ovat lisään­ty­neet, lap­set ovat saa­neet lisää kavereita.

Van­hem­mat ovat Olha­van kou­lun lak­kaut­ta­mi­seen liit­ty­vis­sä kuu­le­mi­sis­sa tuo­neet esil­le huo­len­sa pit­kis­tä kou­lu­mat­kois­ta. Huo­li on yhtei­nen kai­kil­la laa­jan kun­nan alu­eel­la, kou­lu­mat­kat ovat pit­kiä mut­ta lain mukai­nen kou­lu­mat­kaan käy­tet­tä­vä aika ei mis­sään yli­ty. Kou­lu­mat­kat kil­pai­lu­te­taan kun­nas­sa uudel­leen ensi kevää­nä ja mat­koi­hin liit­ty­viä haas­tei­ta on mah­dol­li­suus tar­kas­tel­la koko­nais­val­tai­ses­ti koko kun­nan alueella.

Kou­lun lak­kaut­ta­mi­nen ei ole kos­kaan help­po pää­tös. On kui­ten­kin aika tun­nus­taa tosi­asiat. Yhtei­sis­tä lin­jauk­sis­ta on sovit­tu jo kah­des­sa verk­ko­suun­ni­tel­mas­sa vuo­si­na 2015–2025. Oppi­lai­ta Olha­van kou­lus­sa oli­si tänä luku­vuon­na 10 ja seu­raa­vi­na vuo­si­na 14–18 oppi­laan välillä.

Pit­kään jat­ku­neen väes­tö­ka­don myö­tä talou­del­lis­ten edel­ly­tys­ten niuk­ke­ne­mi­nen vai­kut­taa pal­ve­lu­jen jär­jes­tä­mi­seen. Päät­tä­jä­nä tie­dän, että ope­tusa­lan talous­ar­vion laa­ti­mi­nen on nol­la­sum­ma­pe­liä. Jos Olha­van kou­lu nyt ava­taan uudel­leen, kus­tan­nuk­set kaa­tu­vat mui­den kou­lu­jen mak­set­ta­vik­si. Tämä näkyy muu­al­la suu­rem­pi­na ope­tus­ryh­mi­nä ja oppi­mi­sen tuen hei­ken­ty­mi­se­nä. Jo nyt meil­lä on yhdis­tet­ty­jä ope­tus­ryh­miä, jois­sa oppi­lai­ta on yhdes­sä ryh­mäs­sä pal­jon enem­män kuin Olha­van koko kou­lun oppi­las­mää­rä tuli­si olemaan.

Ei sovi myös­kään unoh­taa opet­ta­jien ja hen­ki­lös­tön työ­hy­vin­voin­tia yhdis­tel­mä­ryh­mien tai vas­taa­vas­ti suur­ten ryh­mien ope­tuk­ses­sa. Yksi­se­lit­tei­ses­ti näin pie­nel­lä oppi­las­mää­räl­lä kou­lun jat­ka­mi­seen ei ole perusteita.

Seu­raa­vas­sa pal­ve­lu­verk­ko­suun­ni­tel­mas­sa vuo­teen 2030 lin­ja­taan Iin kun­nan var­hais­kas­va­tuk­sen ja ope­tuk­sen jär­jes­tä­mi­ses­tä koko kun­nan alu­eel­la. Iis­sä luku­vuon­na 2023–2024 opis­ke­lee yhteen­sä 1 457 oppilasta.

Väes­tö­en­nus­teet vuo­si­kym­me­nen lop­puun puhu­vat karua kiel­tään koko Suo­mes­sa, myös Iis­sä. Täl­lä vuo­si­kym­me­nel­lä perus­kou­lun­sa aloit­ta­vat lap­set ovat jo syn­ty­neet, ennus­tei­den valos­sa oppi­lai­ta oli­si Iis­sä vuo­si­kym­me­nen lopus­sa 1 086. Tois­tai­sek­si väes­tö­ke­hi­tys ete­läi­ses­sä Iis­sä on kui­ten­kin ollut suh­teel­li­sen hyvä, ja lap­sia kylä­kou­luis­sa on riittänyt.

Haluam­me toki toi­voa, että lap­si­mää­rä kun­nas­sam­me ei las­ki­si, vaan vähin­tään­kin pysyi­si nykyi­sel­lään stra­te­giam­me tavoit­tei­den toteu­tu­mi­sen myö­tä ja kau­pun­gis­ta maal­le suun­tau­tu­van muut­to­liik­keen kaut­ta. Lii­ken­neyh­teyk­sien ja rai­de­lii­ken­teen paran­ta­mi­nen luo uskoa tulevaisuuteen.

Tule­vaan pal­ve­lu­verk­ko­suun­ni­tel­maan vai­kut­ta­vat myös ope­tus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riön käyn­nis­tä­mien kak­si­vuo­ti­sen esio­pe­tuk­sen ja jous­ta­van esi- ja alkuo­pe­tuk­sen pilot­tien tulok­set. Tulos­ten perus­teel­la on odo­tet­ta­vis­sa val­ta­kun­nan­ta­son lin­jauk­sia esi- ja alkuo­pe­tuk­sen jär­jes­tä­mi­sek­si kunnissa.

Aila Paa­so, KT, Iin kun­nan­val­tuu­tet­tu, kun­nan­hal­li­tuk­sen ja ope­tus- ja var­hais­kas­va­tus­lau­ta­kun­nan jäsen, Vih­reät, sit.