Päät­tä­jäl­tä: ChatGPT ehdol­le kuntavaaleissa?

Jor­ma Leskelä.

Nykyi­sin puhu­taan pal­jon teko­ä­lys­tä ja sen tuo­mis­ta mah­dol­li­suuk­sis­ta eri aloil­la. Se voi aut­taa vaik­ka­pa paran­ta­maan ter­vey­den­huol­toa, lii­ken­net­tä ja logis­tiik­kaa, kehit­tä­mään uusia mate­ri­aa­le­ja ja lääk­kei­tä. Myös eri­lais­ten sää‑, ilmasto‑, ja talous­en­nus­tei­den laa­ti­mi­nen on sen avul­la entis­tä helpompaa.

Yksi joka­päi­väi­nen esi­merk­ki teko­ä­lyn käyt­tä­mi­ses­tä on nykyi­sin uutis­ten luke­mi­nen, jos­ta on eri mediois­sa jo pal­jon esi­merk­ke­jä. Käy­tän­nös­sä sen poten­ti­aa­li on lähes raja­ton ja kehi­tys jat­kuu koko ajan.

Täy­sin vail­la ris­ke­jä ei teko­ä­lyn käyt­tö­kään ole, ja kaik­ki ne on otet­ta­va tule­vai­suu­des­sa huo­lel­li­ses­ti huomioon.

Mut­ta oli­si­ko teko­ä­lys­tä sit­ten hyö­tyä kun­nal­li­ses­sa pää­tök­sen­teos­sa? Tein tämän kysy­myk­sen ChatGPT teko­ä­ly­so­vel­luk­sel­le ja sain seu­raa­van vastauksen:

”Teko­ä­lyä voi­daan hyö­dyn­tää monin tavoin kun­nal­li­ses­sa pää­tök­sen­teos­sa. Täs­sä muu­ta­mia esimerkkejä:

1. Tie­don ana­ly­soin­ti ja ennus­te­mal­lit: Teko­ä­ly voi ana­ly­soi­da suu­ria tie­to­mää­riä eri läh­teis­tä, kuten väes­tö­ti­las­tois­ta, lii­ken­ne­tie­dois­ta ja ympä­ris­tö­tie­dois­ta, aut­taen pää­tök­sen­te­ki­jöi­tä ymmär­tä­mään nyky­ti­lan­net­ta ja ennus­ta­maan tule­via kehityskulkuja.

2. Asuk­kai­den osal­lis­ta­mi­nen: Teko­ä­ly voi aut­taa kun­nan viran­omai­sia kerää­mään ja ana­ly­soi­maan kan­sa­lais­ten mie­li­pi­tei­tä ja ehdo­tuk­sia eri kana­vis­ta, kuten sosi­aa­li­sen median kes­kus­te­luis­ta tai verk­ko­ky­se­lyis­tä, mikä voi paran­taa pää­tös­ten demo­kraat­tis­ta legitimiteettiä.

3. Resurs­sien opti­moin­ti: Teko­ä­ly voi aut­taa opti­moi­maan resurs­sien käyt­töä kun­nal­li­sis­sa pal­ve­luis­sa, kuten jäte­huol­los­sa, jouk­ko­lii­ken­tees­sä ja kau­pun­ki­suun­nit­te­lus­sa, mikä voi joh­taa kus­tan­nus­te­hok­kaam­piin rat­kai­sui­hin ja parem­paan palvelutasoon.

4. Pää­tök­sen­teon auto­ma­ti­soin­ti: Tie­tyis­sä tois­tu­vis­sa pää­tök­sen­te­ko­ti­lan­teis­sa, kuten lupa- ja sään­te­ly­ky­sy­myk­sis­sä, teko­ä­ly voi auto­ma­ti­soi­da pää­tök­sen­te­ko­pro­ses­se­ja, mikä sääs­tää aikaa ja resurs­se­ja ja vähen­tää inhi­mil­li­sen vir­heen riskiä.

5. Ris­kien­hal­lin­ta: Teko­ä­ly voi aut­taa tun­nis­ta­maan ja hal­lit­se­maan eri­lai­sia ris­ke­jä, kuten luon­non­ka­ta­stro­fei­hin tai ter­veys­krii­sei­hin liit­ty­viä ris­ke­jä, mikä paran­taa kun­nan­val­tuus­ton kykyä suun­ni­tel­la ja toteut­taa tehok­kai­ta hätä­ti­lan­tei­den hallintatoimenpiteitä.”

Kuu­los­taa äkik­sel­tään ihan jär­ke­väl­tä vas­tauk­sel­ta. Jopa niin, että tar­vi­taan­ko kun­nis­sa enää päät­tä­jiä? Eikö oli­si sama ulkois­taa pää­tök­sen­te­ko vir­ka­mie­hil­le ja teko­ä­lyl­le, tai aina­kin ”ottaa se ehdokaslistoille?”

No tus­kin­pa vain.

Teko­ä­ly voi tar­jo­ta päät­tä­jil­le ja val­mis­te­luun arvo­kas­ta tie­toa sekä ana­lyy­siä pää­tök­sen­teon tuek­si, mut­ta mei­tä päät­tä­jiä tar­vi­taan var­mas­ti jat­kos­sa­kin. Vuo­ro­vai­ku­tus kun­ta­lais­ten kans­sa, inhi­mil­li­syys, arvot ja etiik­ka, sekä se kuu­lui­sa poliit­ti­nen vas­tuu. Nii­tä ei voi ulkois­taa tekoälylle.

Päät­tä­jien vas­tuul­la on edel­leen var­mis­taa pää­tök­sen­teon oikeu­den­mu­kai­suus, arvot ja kun­ta­lais­ten etu. Niin nyt kun tule­vai­suu­des­sa­kin. Pit­kään jat­ku­neel­la inhi­mil­li­sel­lä demo­kra­tial­la on edel­leen sijan­sa, hyvä niin.

Jor­ma Les­ke­lä, kau­pun­gin­val­tuu­tet­tu, yhdys­kun­ta­lau­ta­kun­nan jäsen, Keskusta