Hyvä ja paha muovi
Nykyään puhutaan paljon ilmasto-ongelmasta. Tätä huomattavasti pahempi ongelma näyttää jääneen ainakin toistaiseksi huomiotta, ja se on muovi.
Lue lisääNykyään puhutaan paljon ilmasto-ongelmasta. Tätä huomattavasti pahempi ongelma näyttää jääneen ainakin toistaiseksi huomiotta, ja se on muovi.
Lue lisääMeiltä tienkäyttäjiltä vaaditaan nyt entistäkin tarkempaa ja valveutunutta silmää liikenteessä. Tarkkaavaisuutta edellytetään jokaiselta tiellä liikkujalta, niin autoilijoilta ja muilta moottorikäyttöisten…
Lue lisääKiitokset Rantapohjalle hylkeitä käsittelevistä kirjoituksista (28.7 ja 4.8). Keskusteluun voi lisätä pari asiaa. Hyljesuojelijat esittävät, että hylkeitä on ollut joskus enemmän. On voinut olla, mutta ei ollut troolipyyntiä, merellä oli runsaasti ravintoa. Enää ei ole, hylkeet tulevat rannikolle ja nyt myös jokialueille. Joella hylkeitä ei ole nähty koskaan ennen.
Lue lisääOli ilo nähdä Merivartioston alus elokuun ensimmäisenä viikonloppuna Rantakestilässä! Ammattilaiset ajoivat aallokon aiheuttamisen kieltävien merkkien alueella tyylikkäästi aaltoa ja vaaraa aiheuttamatta.
Lue lisääIiläistä kylttipolitiikkaa? Olleet tuolleen jo monta vuotta, ei tuo hautausmaalle opasta. Kuva: Lukija
Ylikiiminki on mukava paikka asua ja elää meille kaikille. Täällä riittää tilaa ja yleensä otamme hyvin muut ihmiset huomioon omassa toiminnassamme.
Kyllä Ukonkaivoksen nuorilla frisbeegolfia harrastavilla pojilla harmittaa ja ottaa päästä kissan pilaamat kalliit kiekkoreput. Ei tarvitse kuin yhdeksi yöksi unohtaa reppu portaille, niin hämärällä ulos päästetty kissa saastuttaa ja pilaa pissalla sen. Haju on kamala!K issan omistajat, kantakaa vastuu lemmikeistänne. Ne eivät saa olla irti!
Tänä kauniina loppukesän päivänä haluan muistuttaa meitä kaikkia tästä kauniista maasta, ja kaikesta siitä hyvästä, minkä meidän hyvä taivaallinen Isämme on meille armossaan suonut.
Perhe on yhteiskunnan perussolu. Kun perheissä voidaan hyvin, se heijastuu myönteisesti koko yhteiskuntaan.
Apua! Kaksi keltaista koivunlehteä pihalla. Joko se meni, kesä? Ja linnunkakat sinisiä, mustikat ovat kypsyneet! Yhtä huutoa tämä. Joko otan lumentyöntimen kuistin nurkalle? Tiedä häntä, vaikka jäävät puolukat lumien alle tällä vauhdilla.
Luottamushenkilön homma ei aina ole kovin mukavaa. Luottamushenkilöt puhuvat toisilleen vaikeista päätöksistä ja siitä, että niitä pitää pystyä tekemään. Usein tämä tarkoittaa sitä, että puhuja haluaa viedä asioita eteenpäin tavalla, jota tietää muiden vastustavan. Tällä lauseella painostetaan toisia oman kannan taakse vedoten siihen, ettei toisella ole rohkeutta päätöksentekoon.
Vanhat ihmiset vielä 1960-luvulla kertoivat iltasella ennen vanhaan tapahtuneista oudoista asioista. Kait osa niistä oli keksittyjä juttuja iltojen ratoksi. Radioita oli harvoissa taloissa, eikä niitä kuunneltu huvin vuoksi. “Akumulaatoria ja anotia” ei kulutettu turhan vuoksi. Uutiset, ja joskus joku kuunnelma, sekä lastentunti juuri saatiin kuunnella.
Su 24.7 aamulla Iin hautausmaalla oli mies mustikassa. Ämpärillisen oli jo poiminut.
Kirjoitin tässä lehdessä kesäkuun alussa Kela-taksiasioista. Sama kirjoitus lähetettiin mm. Suomen Taksiliittoon, Kelalle ja tiedoksi eduskunnan oikeusasiamiehelle.
Iin kunnan Yli-Olhavan kylässä on ryhmä ihmisiä, kesäasukkaitakin, pyytäneet kunnan vesilaitosta laittamaan vesipostin Oijärven ja Vaaraojan tienristeyksessä jo olemassaolevan pumppurakennuksen yhteyteen. Vuosikausia kestänyt asian käsittely kokouksissa näyttää olleen turhaa, kieltävä päätös on tullut joka kerta. On tullut ilmi, että vesipostin laittaminen ei olisi edes suuria kustannuksia vaativa projekti, mutta kun ei niin ei!
Silmäilinpä MM-yleisurheilun lopullista mitalitaulukkoa. Ettei vaan olisi kääntäen verrannollinen toteutettavaan doping-kontrolliin, varsinkin (harjoituskauden) yllätystesteihin? Euroopassa tiukin kontrolli…