Ii kil­pai­lut­taa kou­lu­mat­kat kevään aikana

*** Local Caption *** Pekka VŠhŠtšrmŠ toimii Iin kunnan konsulttina koulukuljetusten kilpailutuksessa.

Vii­me vii­kol­la Iin kun­nan kou­lu­kul­je­tus­ten kil­pai­lu­tuk­ses­ta jär­jes­tet­tiin kul­je­tus­yrit­tä­jil­le mark­ki­na­vuo­ro­pu­he­lu, jos­sa kes­kus­tel­tiin kil­pai­lu­tuk­sen aika­tau­lus­ta ja tule­vis­ta sopi­muk­sis­ta sekä aiem­mas­ta sopi­mus­kau­des­ta ja saa­duis­ta palaut­teis­ta. Kun­nan teke­mäs­tä kyse­lys­tä sel­vi­si, että moni oli ollut tyy­ty­väi­nen kou­lu­kul­je­tuk­siin ja eten­kin kul­jet­ta­jien ammat­ti­tai­toon. Iin kun­nan sivis­tys­joh­ta­ja Tuo­mo Luk­ka­ri ker­toi hie­man yllät­ty­neen­sä posi­tii­vis­ten palaut­tei­den määrästä.

– Palaut­teis­ta kävi ilmi, että nou­to­pis­teet ovat toi­mi­neet, sil­lä aika­tau­lus­sa on pysyt­ty. Reit­ti- ja aika­tau­lu­muu­tok­sia toi­vot­tiin Jak­ku­ky­län ja Olha­van suun­nal­ta, mikä on ymmär­ret­tä­vää, Luk­ka­ri kertoi.

Yrit­tä­jil­le teh­dys­tä kyse­lys­tä sel­vi­si, että Iin kun­taa pidet­tiin hyvä­nä sopi­mus­kump­pa­ni­na ja tule­viin sopi­muk­siin yrit­tä­jät toi­voi­vat tak­so­jen päi­vit­tä­mis­tä jo sopi­mus­kau­den aika­na muut­tu­van maa­il­man­ti­lan­teen huo­mioi­den sekä ammat­ti­tai­don pai­not­ta­mis­ta kil­pai­lu­tuk­ses­sa. Pit­kiä reit­te­jä toi­vot­tiin väl­tet­tä­vän, jot­tei oppi­lail­la tule lii­an pit­kiä odotusaikoja.

Tule­va sopi­mus­kausi tulee toden­nä­köi­ses­ti ole­maan nykyi­sen­kal­tai­nen eli kol­me vuot­ta ja lisäk­si optio­vuo­si. Hin­noit­te­lu­ta­pa voi olla kilometri‑, tun­ti- tai reit­ti­pe­rus­tei­nen, mut­ta sopi­va tapa on vie­lä mie­tin­näs­sä ja tar­koi­tus on teh­dä hin­noit­te­lus­ta yrit­tä­jien kan­nal­ta jär­ke­vä ja toimiva.

– Aiem­mis­sa sopi­muk­sis­sa suu­rin mää­rit­tä­vä teki­jä on ollut hin­ta ja niin tulee ole­maan nyt­kin, Luk­ka­ri kertoi.

Kil­pai­lu­tusai­ka­tau­lu tulee ole­maan kun­nian­hi­moi­nen, mut­ta Luk­ka­rin mukaan kui­ten­kin mah­dol­li­nen. Vii­me viik­koi­sen mark­ki­na­vuo­ro­pu­he­lun jäl­keen vuo­ros­sa on tar­jous­pyyn­tö­asia­kir­jo­jen tar­kis­tus­pa­la­ve­ri ja vii­kol­la 10 on tar­koi­tus jul­kais­ta han­kin­tail­moi­tus. Jos aika­tau­lu pitää, tar­jous­ten palau­tus­päi­vä oli­si vii­kol­la 15, kui­ten­kin niin, että tar­jouk­sia on mah­dol­li­suus jät­tää vähin­tään 35 päi­vää han­kin­tail­moi­tuk­sen jul­kis­ta­mi­sen jäl­keen. Vii­kol­la 17 on tar­koi­tus saa­da aikai­sek­si han­kin­ta­pää­tös ja pari viik­koa myö­hem­min alle­kir­joit­taa sopimukset.

Kun­nan kon­sult­ti­na kil­pai­lu­tuk­se­na toi­mii Ram­boll-yri­tyk­sen Pek­ka Vähä­tör­mä, joka ker­toi tilai­suu­des­sa tar­jous­kil­pai­lun koh­tei­den ole­van pit­käl­ti edel­li­sen kil­pai­lun mukaisia.

– Kalus­ton laa­tu­pis­tey­tys teh­dään pääs­tö­luo­kan ja käyt­tö­voi­man perus­teel­la. Pääs­tö­luo­kan mini­mi­ta­so on Euro5, sil­lä emme halun­neet raja­ta ketään pois kisas­ta, Vähä­tör­mä sanoi.

Pääs­tö­luo­kan Euro6 ‑autoil­le tar­jous­kil­pai­lus­sa anne­taan vii­si laa­tu­pis­tet­tä ja niin sano­tuil­le puh­tail­le autoil­le anne­taan täy­det 10 laatupistettä.

– Tar­jouk­seen tulee sisäl­lyt­tää sel­vi­tys ajo­neu­vo­ka­lus­tos­ta. Tar­jouk­sen voi teh­dä mys autoil­la, jot­ka on mah­dol­li­ses­ti jo tilat­tu tai tul­laan hank­ki­maan myö­hem­min. Auto­jen tulee kui­ten­kin olla käy­tet­tä­vis­sä sopi­mus­kau­den alkaes­sa, Vähä­tör­mä kertoi.

pai­kal­la tilai­suu­des­sa oli kym­men­kun­ta yrit­tä­jää ja osa heis­tä koki han­ka­lak­si sen, että kaik­kien auto­jen tulee olla han­kit­tui­na val­miik­si, sil­lä har­val­la on reser­vis­sä kaik­kia auto­ja val­mii­na. Har­va voi hank­kia uusia auto­ja ilman tie­toa tule­vas­ta sopi­muk­ses­ta ja uusien auto­jen tilausai­ka voi venyä vuo­teen ja käy­tet­ty­jä­kään ei tah­do olla tar­jol­la. Vähä­tör­mä tote­si, että tar­koi­tus on kar­sia pois tar­jouk­set, jot­ka teh­dään kalus­tol­la mitä ei todel­li­suu­des­sa tule olemaan.

Kes­kus­te­lua herät­ti myös rei­lu ja kai­kil­le yksi­se­lit­tei­nen tapa pyy­tää yrit­tä­jil­tä hin­nat, sil­lä tapo­ja on monia. Yrit­tä­jät ker­toi­vat olleen­sa tyy­ty­väi­siä sii­hen, että osa rei­teis­tä hin­noi­tel­laan kilo­met­rien ja osa tun­tien mukaan. Nel­jä vuot­ta yhteis­työ­tä Iin kun­nan kans­sa teh­nyt yrit­tä­jä Topi Iso­jäm­sä on ollut tyy­ty­väi­nen yhteis­työ­hön eikä ris­ti­rii­to­ja ei ole ollut.

– Rei­teis­tä näkee, että ne ovat ammat­ti­lais­ten teke­mät. Yhtey­den­pi­to kul­jet­ta­jien, oppi­lai­den ja van­hem­pien välil­lä on välil­lä han­ka­laa ihan tie­to­tur­va­syis­tä, mut­ta par­haam­me teh­dään vies­ti­mi­sen suju­mi­sek­si muu­tos­ti­lan­teis­sa, Iso­jäm­sä totesi.

– Pyrim­me mah­dol­li­sim­man tasai­ses­ti toteut­ta­maan kou­lu­vuot­ta ja kul­je­tusai­ka­tau­lut ote­taan huo­mioon suun­nit­te­lus­sa. Kult­tuu­ri­nen muu­tos on kui­ten­kin tapah­tu­nut sii­nä, että kyy­tei­hin ja nou­to­pis­tei­siin on sopeu­dut­tu ja nyky­ään oppi­laat ennem­min­kin odot­ta­vat kyy­tiä kuin kyy­ti oppi­las­ta, Luk­ka­ri lisäsi.

Tilai­suu­des­sa esil­le nousi myös mah­dol­li­suus mark­ki­naeh­toi­sel­le lii­ken­teel­le ja sen tar­ve eten­kin poh­joi­ses­sa, jos­ta pitäi­si pääs­tä kul­ke­maan lukioon ja ammat­ti­kou­lui­hin. Alu­eel­la ei ole toi­mi­vaa jul­kis­ta lii­ken­net­tä Iin kyläl­le, mis­tä jul­ki­set lii­ken­nöi­vät. Mark­ki­naeh­toi­sel­la tar­koi­te­taan sitä, että opis­ke­li­joi­den lisäk­si rei­til­lä voi­si kul­kea myös mak­sa­via asiakkaita.

Iin ope­tus- ja var­hais­kas­va­tus­pal­ve­luis­sa tul­laan laa­ti­maan uusi pal­ve­lusuun­ni­tel­ma vuo­sil­le 2025–2030, joka tulee anta­maan osviit­taa tule­val­la sopi­mus­kau­del­la muun muas­sa pal­ve­lu­jen tar­pees­ta. Luk­ka­ri ker­toi, että oppi­las­mää­rät tule­vat las­ke­maan enti­ses­tään. Täl­lä het­kel­lä Iin kun­nas­sa on perus­kou­lu­lais­ten lisäk­si rei­lut 100 esi­kou­lu­lais­ta, jois­ta pie­ni osa on kul­je­tus­ten pii­ris­sä. Esio­pe­tuk­sen jär­jes­tä­mis­pai­kat on rat­kai­se­mat­ta ja ne tule­vat vai­kut­ta­maan kul­je­tus­tar­pei­siin. Lisäk­si lukio­lais­ten sekä toi­sen asteen opis­ke­li­joi­den kul­je­tuk­sen tar­pei­ta tul­laan myös selvittämään.

– Näyt­tää sil­tä, ettei pal­ve­lu­verk­koon ole tulos­sa suu­ria muu­tok­sia. Val­ta­rin kou­lun inves­toin­ti­han­ke käyn­nis­tyy toden­nä­köi­ses­ti 2025 ja sil­loin tar­ve on väis­tö­kul­je­tuk­sil­le. Kui­va­nie­men ylä­kou­lun oppi­las­mää­rä las­kee, mut­ta tah­to­ti­laa kou­lun säi­lyt­tä­mi­sek­si on, Luk­ka­ri totesi.

TUTUSTU RANTAPOHJAN TILAUSTARJOUKSIIN TÄSTÄ.