Avoi­met ovet toi­vat ylei­sö­ryn­täyk­sen voimalaitokselle

Voimalan valvomotiloista löytyy vielä vanha ohjauspöytä ajalta ennen digitalisaatiota ja automatiikkaa. Pöytä on säilytetty museotarkoituksessa.Voimalan valvomotiloista löytyy vielä vanha ohjauspöytä ajalta ennen digitalisaatiota ja automatiikkaa. Pöytä on säilytetty museotarkoituksessa.

Raa­sa­kan voi­ma­lai­tok­sel­la jär­jes­tet­tiin lau­an­tai­na Avoi­met ovet ‑tapah­tu­ma, joka veti väkeä kuin suu­rem­pi urhei­lu­juh­la. Esit­te­ly­kier­rok­sil­le lai­tok­sen sisään jono­tet­tiin, ja mak­ka­rat, kah­vit ja pul­lat kato­si­vat vik­ke­lään tah­tiin kävi­jöi­den sui­hin. Heti ensim­mäis­ten vie­rai­li­joi­den jou­kos­sa oli myös lukui­sia jo elä­köi­ty­nei­tä enti­siä työntekijöitä.

– Täy­tyy­hän sitä tul­la kat­so­maan, vie­lä­kö tääl­lä omien kät­ten jäl­ki näkyy, myhäi­li­vät he joukolla.

Esit­te­ly­kier­ros­ten aluk­si kävi­jöil­le puhui PVO-Vesi­voi­man toi­mi­tus­joh­ta­ja Jani Pul­li, joka muun muas­sa ker­toi vesi­voi­man yhä kat­ta­van noin puo­let maam­me uusiu­tu­val­la ener­gial­la tuo­te­tus­ta säh­kös­tä. Lisäk­si vesi­voi­mal­la on suu­ri mer­ki­tys sää­tö­voi­man tuot­ta­mi­ses­sa esi­mer­kik­si tuu­li­voi­mal­le. Raa­sa­kan vuon­na 1971 val­mis­tu­neen voi­ma­lai­tok­sen his­to­ri­aa Pul­li ava­si niin ikään samoin kuin voi­ma­lai­tok­sen tuo­reim­pia uudistuksia.

– Voi­ma­lai­tok­sen aloit­taes­sa oli toi­min­nas­sa kak­si gene­raat­to­ria, ja kol­mas aloit­ti toi­min­tan­sa vuon­na 1997. Uusim­mat uudis­tuk­set alkoi­vat vuon­na 2018, jol­loin lai­tok­sen jär­jes­tel­miä uusit­tiin laa­jas­ti uusin­ta tek­niik­kaa ja digi­ta­li­saa­tio­ta hyö­dyn­täen. Uudet jär­jes­tel­mät mah­dol­lis­ta­vat­kin nyt entis­tä tar­kem­mat sää­döt ja vir­tauk­sen hyödyntämisen.

Lai­tok­sen sisä­ti­lo­ja ja veden vir­taa­man muut­tu­mis­ta säh­kök­si valot­ti vie­rai­li­joil­le PVO-Vesi­voi­man käyt­tö­pääl­lik­kö Ant­ti-Pek­ka Sipo­la, jon­ka vas­tuul­la ovat myös muut Iijoen voi­ma­lai­tok­set. Aluk­si hän esit­te­li voi­ma­lan toi­min­taa pie­nois­mal­lin avul­la, jos­ta sel­vi­si­vät niin veden tulo- kuin pois­tu­mis­reit­ti, juok­su­pyö­rän sijain­ti ja toi­min­ta sekä gene­raat­to­rin kyky muut­taa pyö­ri­vä lii­ke säh­kök­si. Lopuk­si säh­kö siir­tyy kaa­pe­loin­tien kaut­ta muun­ta­jal­le ja edel­leen säh­kö­lin­jaa myö­ten Fingri­din kantaverkkoon.

– Nykyi­sin voi­ma­lai­tok­set etä­oh­ja­taan Tam­pe­reel­ta käsin, joten päi­vi­sin tääl­lä ei vält­tä­mät­tä tar­vit­si­si kenen­kään olla töis­sä, ellei ole huol­to­töi­tä teh­tä­vä­nä. Jos jotain niin poik­kea­vaa val­vo­mol­la huo­ma­taan, ettei auto­maa­tio sitä itse kor­jaa, tulee pai­kal­lis­ta­sol­le ilmoi­tus, ja vii­kon­lop­pui­sin­kin on päi­vys­tys myös pai­kal­li­ses­ti val­mius­ti­las­sa. Myös suo­jao­mi­nai­suu­det on auto­ma­ti­soi­tu vika­ti­lan­tei­den ja säh­kö­kat­ko­jen varalta.

Säh­kön tuo­tan­to ohjau­tuu kysyn­nän­kin mukaan siten, että lai­tos voi yöai­kaan olla jopa pysäh­dyk­sis­sä, kun säh­kön kulu­tus on pien­tä. Sil­loin voi­ma­lai­tok­sen ylä­al­las toi­mii akun tavoin kerä­ten vettä.

– Myös Iijoen ylä­juok­sun sään­nös­tel­lyt Kos­ton- ja Irni­jär­vi toi­mi­vat vesi­voi­man akkui­na, jois­ta tal­vel­la vesi­mää­rien olles­sa alim­mil­laan pääs­te­tään lisä­vet­tä ala­vir­taan, ja jot­ka täyt­ty­vät taas kevät­tul­van aikaan. Siten saa­daan taat­tua riit­tä­vä säh­kön­tuo­tan­to myös sii­hen aikaan vuot­ta, kun tar­ve on suurimmillaan.

Sipo­lan mukaan ison­kin yllät­tä­vän häi­riön jäl­keen voi­ma­lai­tos on mah­dol­lis­ta saa­da nopeas­ti uudel­leen käyn­tiin sekä säh­köä verk­koon, kos­ka vesi­voi­ma­lan saa käyn­tiin myös ilman alkusäh­köä, mitä monet muut voi­ma­lat käyn­nis­tyäk­seen kui­ten­kin tarvitsevat.

Raa­sa­kan voi­ma­lai­tos on Iijoen voi­ma­lois­ta suu­rin kol­mel­la koneis­tol­laan ja 21:n met­rin putous­kor­keu­del­laan. Voi­ma­lan kun­nos­tus jat­kuu jäl­leen ensi vuon­na, kun sen toi­sen koneis­ton staat­to­ri uusitaan.

Staat­to­rin uusi­mi­nen on osa voi­ma­lan perus­kun­nos­tus­oh­jel­maa, ja uusi staat­to­ri kor­vaa 1970-luvul­ta peräi­sin ole­van alku­pe­räi­sen koneis­ton osan, jon­ka kun­to on osoit­ta­nut hei­ken­ty­mi­sen merk­ke­jä. Gene­raat­to­rin pää­osat ovat staat­to­ri ja sen sisäl­lä pyö­ri­vä roottori.