Iin perus­kou­lut yhte­näis­tä­vät ope­tus­ta, peda­go­gi­nen asia­kir­ja koottu

Iin perusopetukseen on koottu asiakirja nimeltä Ihmisyyden Ii – Iin perusopetuksen pedagoginen suunnitelma.Iin perusopetukseen on koottu asiakirja nimeltä Ihmisyyden Ii – Iin perusopetuksen pedagoginen suunnitelma.

Iin perus­o­pe­tuk­ses­sa noin vuo­si sit­ten käyn­nis­ty­nyt ope­tuk­sel­li­nen kehit­tä­mis­työ on eden­nyt Iin perus­o­pe­tuk­sen peda­go­gi­sen suun­ni­tel­man kokoamiseen.

Ope­tuk­sel­li­nen kehit­tä­mis­työ aloi­tet­tiin ope­tuk­sen kivi­ja­las­ta, peda­go­gii­kas­ta. Peda­go­gii­kal­la tar­koi­te­taan tapaa, jol­la ope­tus jär­jes­te­tään sekä sen eri­lai­sia näke­myk­sel­li­siä ja kas­va­tuk­sel­li­sia periaatteita.

Kun­nan ope­tus­joh­ta­ja Tuo­mo Luk­ka­ri perus­ti työ­ryh­män, joka aloit­ti työn­sä tutus­tu­mal­la eri kun­tien mal­lei­hin, muun muas­sa Kan­ga­sa­lan kau­pun­gin mal­liin. Seu­raa­vak­si siir­ryt­tiin käsit­tei­den sel­ven­tä­mi­seen ja sii­hen, miten Iin kun­ta­stra­te­gian tavoit­teet siir­re­tään jul­kais­ta­vaan asiakirjaan.

Ope­tuk­sen arvoik­si pää­tet­tiin luo­vuus ja idea­rik­kaus, uudis­tu­mi­nen ja osaa­mi­nen, toi­sis­ta huo­leh­ti­mi­nen, oppi­laan oikeus hyvään ja tur­val­li­seen kas­vu­yh­tei­söön, ihmi­syys, sivis­tys, tasa-arvo ja demo­kra­tia sekä kes­tä­vä elämäntapa.

Oppi­laan tule­vai­suu­den tai­dot jaet­tiin kol­meen ryh­mään; mie­len tai­dot, tapa työs­ken­nel­lä ja kan­sa­lai­se­na maa­il­mas­sa. Mie­len tai­toi­hin sisäl­tyy muun muas­sa roh­keus, innos­tus, luot­ta­mus ja avoi­muus uusia asioi­ta koh­taan sekä kriit­ti­nen ajat­te­lu, ongel­man rat­kai­su ja pää­tök­sen­te­ko. Tapaan työs­ken­nel­lä sijoi­tet­tiin muun muas­sa tun­ne- ja vuo­ro­vai­ku­tus­tai­dot, aktii­vi­nen toi­mi­juus ja osal­li­suus. Kan­sa­lai­se­na maa­il­mas­sa pitää sisäl­lään esi­mer­kik­si käsit­teet jous­ta­vuus muu­tos­ti­lan­teis­sa ja eri­lai­sis­sa ympä­ris­töis­sä sekä kult­tuu­ri­tie­toi­suus ja sosi­aa­li­nen vastuu.

Laa­duk­kaan ope­tuk­sen tun­nuk­sik­si kir­jat­tiin kym­me­nen eri koh­taa. Nii­tä ovat esi­mer­kik­si hen­ki­lös­tön ope­tus­suun­ni­tel­man hyvä tun­te­mus, peda­go­gi­nen sen­si­tii­vi­syys eli oppi­laan aito koh­taa­mi­nen, osal­li­suus, posi­tii­vi­nen vuo­ro­vai­ku­tus ja luot­ta­muk­sel­li­sen yhteis­työn luo­mi­nen huol­ta­jien, oppi­lai­den ja työyh­tei­sön kans­sa. Nii­hin kuu­lu­vat myös tai­to suun­ni­tel­la, havain­noi­da, arvioi­da ja kehit­tää ope­tus­ta, luo­kan ja ryh­män käy­tän­tö­jen arvioin­ti ja struk­tu­roin­ti, jous­ta­vien ryh­mit­te­ly­jen hyö­dyn­tä­mi­nen, kes­ke­ne­räi­syy­den sie­tä­mi­nen ja val­mius oppia jat­ku­vas­ti uutta.

Asia­kir­jaa teh­täes­sä eri asian­tun­ti­jat osal­lis­tui­vat teks­tin sisäl­lön muok­kaa­mi­seen, ja teks­ti kävi myös hen­ki­lös­töl­lä kom­ment­ti­kier­rok­sel­la. Saa­tu­jen palaut­tei­den perus­teel­la teks­ti saa­tet­tiin lopul­li­seen muotoonsa.

– Mie­len­kiin­toi­nen pro­ses­si. Seu­raa­vak­si aloi­tam­me asia­kir­jan jal­kaut­ta­mi­sen kou­lu­ta­sol­la. Koko hen­ki­lö­kun­ta kou­lu­te­taan kevään aika­na uuden asia­kir­jan sisäl­töön. Mei­dän täy­tyy muis­taa vuo­sit­tain kou­lut­taa uudet työn­te­ki­jät asia­kir­jan syö­ve­rei­hin, kun he saa­pu­vat Iihin töi­hin, sanoo työ­ryh­män puheen­joh­ta­ja, Hami­nan kou­lun reh­to­ri Jari-Juk­ka Joke­la.