Suo­ma­lai­nen kou­lu­jär­jes­tel­mä on rikki

Suo­ma­lais­ten kou­lu­lais­ten Pisa-tulok­set heik­ke­ni­vät jäl­leen. Vie­lä 2000-luvun alus­sa Suo­mi oli Pisa-tes­teis­sä maa­il­man huip­pua, mut­ta vuo­des­ta 2006 läh­tien tulok­set ovat las­ke­neet kuin leh­män hän­tä, kai­kis­sa mita­tuis­sa oppiaineissa.

Uskon, että tilan­ne ei yllä­tä ketään, joka on vähän­kään seu­ran­nut kou­lu­maa­il­maan mei­nin­kiä. Ryh­mä­koot ovat kas­va­neet, kou­lu­jen koot ovat kas­va­neet, yksi­löl­lis­tä tukea on han­ka­la saa­da. Ope­tus on siir­ty­nyt luo­kis­ta avo­ti­loi­hin. Digi­taa­li­suus on tul­lut ryn­ni­mäl­lä ope­tuk­seen ja käsia­la­kir­joi­tuk­sen ope­tus on päät­ty­nyt. Eri­tyi­ses­ti huol­ta herät­tää hei­ken­ty­nyt luku­tai­to sekä kes­kit­ty­mis­ky­vyn puute. 

Omia lap­sia­ni on ollut perus­kou­lus­sa 2000-luvun kai­kil­la vuo­si­kym­me­nil­lä. Tänä aika­na ovat kän­ny­kät ja äly­lait­teet tul­leet las­ten ja kotien ulot­tu­vil­le. Niin myös kou­lui­hin: Nuo­rim­mal­le lai­tet­tiin kou­lus­ta läp­pä­ri rep­puun jo ala­luo­kil­la. Kou­lu­kir­jo­ja ei juu­ri­kaan ollut, lukuai­nei­den­kin mate­ri­aa­lit oli­vat siel­lä läp­pä­ris­sä. En usko­nut sil­loin, enkä usko nyt­kään, että tuo mal­li oli hyvä. Ei lap­si opi kes­kit­ty­nees­ti luke­maan koneel­ta ja omak­su­maan siel­tä luke­maan­sa. Ruu­tuai­ka vain kasvaa.

Luku- ja kir­joi­tus­tai­to kun­ni­aan. Mikään ei ole sen tär­keäm­pää. Kun osaa lukea hyvin, osaa kir­joit­taa suju­vas­ti ja teh­tä­vien ymmär­tä­mi­nen sekä nii­hin vas­taa­mi­nen hel­pot­tuu kai­kis­sa aineis­sa. Kes­kit­ty­mis­ky­ky­kin kas­vaa kir­jaa lukiessa.

Eivät­kä kän­ny­kät kuu­lu oppitunneille.