Puo­lu­eet näke­vät Oulun laa­juu­den sen mah­dol­li­suu­te­na kehit­tyä – aluei­den asuk­kai­ta tuli­si kuulla

Oulun kaupunginvaltuustossa istuvien puolueiden mukaan Oulun pitäisi kuulla alueidensa asukkaita, sillä kaupungin monipuolisuus on yksi kehittymisen eväistä. Kuva Jäälin asukasillasta. (Arkistokuva: Teea Tunturi)Oulun kaupunginvaltuustossa istuvien puolueiden mukaan Oulun pitäisi kuulla alueidensa asukkaita, sillä kaupungin monipuolisuus on yksi kehittymisen eväistä. Kuva Jäälin asukasillasta. (Arkistokuva: Teea Tunturi)

Ran­ta­poh­ja lähes­tyi kaik­kia Oulun kau­pun­gin­val­tuus­tos­sa istu­via puo­luei­ta hei­dän kun­nal­lis­jär­jes­tö­jen­sä puheen­joh­ta­jien kaut­ta kysyen puo­luei­den näke­myk­siä kun­nan talou­des­ta, elin­voi­man lisää­mi­ses­tä, vaa­li­kau­den tavoit­teis­ta, yli­opis­ton sijoit­tu­mi­ses­ta ja koko Oulun tas­a­puo­li­ses­ta kehittämisestä.

Oulun sosia­li­de­mo­kraat­ti­nen kun­nal­lis­jär­jes­tön puheen­joh­ta­ja Pir­jo Sir­viö:

Jos ja kun Oulun on kor­jat­ta­va talout­taan, niin miten se on syy­tä teh­dä, nos­ta­mal­la kun­ta­ve­roa vai vähen­tä­mäl­lä henkilökuntaa?

Oulun on ensi vaa­li­kau­del­la kor­jat­ta­va talout­taan. Se tapah­tuu tulo­ja lisää­mäl­lä. Ouluun tar­vi­taan teho­kas yri­tys­po­li­tiik­ka hou­kut­te­le­maan yri­tyk­siä, jot­ka luo­vat työ­paik­ko­ja ja vero­tu­lo­ja. Toi­min­to­ja pitää tar­kas­tel­la uudel­leen ja käy­dä läpi kaik­ki ns. ei-laki­sää­tei­set teh­tä­vät. Suu­ri menoe­rä on työt­tö­mis­tä Kelal­le mak­set­ta­vat “sak­ko­mak­sut”, joi­ta pitää alen­taa. Kun sote­pal­ve­lut siir­ty­vät hyvin­voin­tia­lueil­le, uuteen tilan­tee­seen pitää pys­tyä vas­taa­maan. Oulus­sa on sys­te­maat­ti­ses­ti vähen­net­ty väkeä, mut­ta Oulu tar­vit­see käsiä ja aivo­ja pal­ve­lu­jen tuottamiseen.

Mil­lai­siin tar­koi­tuk­siin Oulu voi ottaa vie­lä lisää vel­kaa vai voi­ko se vel­kaan­tua enää lain­kaan lisää?

Oulu voi ottaa lai­naa inves­toin­tei­hin, mut­ta nii­den on olta­va sel­lai­sia, jois­ta tulee talou­del­lis­ta hyö­tyä tule­vai­suu­des­sa. Kun korot ovat mata­lal­la, vel­ka­mää­räs­tä vie­lä sel­vi­tään, mut­ta velan­mak­suun tar­vi­taan takai­sin­mak­susuun­ni­tel­ma. Oulu tar­vit­see seu­raa­val­la val­tuus­to­kau­del­la val­tuus­to­so­pi­muk­sen, jos­sa on muka­na talou­den tasa­pai­not­ta­mi­nen. Tasa­pai­not­ta­mi­nen pitää teh­dä eko­lo­gi­ses­ti ja sosi­aa­li­ses­ti ja niin, että teh­dään laa­ja arvio sen vai­ku­tuk­sis­ta kuntalaisiin.

Miten lisäi­sit­te Oulun elinvoimaa?

Jokai­sen oulu­lai­sen ja var­sin­kin päät­tä­jän pitää muis­taa, että on äärim­mäi­sen tär­ke­ää, miten koti­kau­pun­gis­ta puhu­taan. Oulun pitää pys­tyä hou­kut­te­le­maan yri­tyk­siä alu­eel­leen ja siten luo­maan uusia työ­paik­ko­ja. Uskon vah­vas­ti Oulun ja mui­den muka­nao­li­joi­den Oulu-allians­siin, esi­merk­ki­nä Oulu­Health ja sen teke­mä työ yhteis­työs­sä yli­opis­ton kans­sa. Ter­veys­tek­no­lo­gia ja sen kehit­tä­mi­nen on Oulul­le vah­vuus. Elin­voi­maa syn­tyy uusis­ta, roh­keis­ta inves­toin­neis­ta, joil­la saa­daan nos­tet­tua infran tasoa ja lisät­tyä houkuttelevuutta.

Mikä on puo­lu­ee­si tär­kein tavoi­te tule­val­la vaa­li­kau­del­la Oulussa?

Tär­kein on yllä­pi­tää hyvät ja laa­duk­kaat pal­ve­lut oululaisille.

Onko Oulun on syy­tä tukea ja rahoit­taa yli­opis­ton siir­ty­mis­tä Rak­si­laan ja mik­si tai mik­si ei?

Oulu kau­pun­ki­na rahoit­taa ainoas­taan infra­ku­lut Rak­si­laan, jot­ka pitäi­si teh­dä muu­ten­kin, tuli­pa sin­ne mil­lai­sia toi­min­to­ja tahan­sa. Yli­opis­ton hal­li­tus päät­tää, mitä he teke­vät yli­opis­tol­le, kun­han vuo­den 2021 lopul­la suun­ni­tel­mat ovat val­mii­na. Sen jäl­keen kau­pun­ki kat­soo mah­tu­vat­ko suun­ni­tel­lut toi­min­not alu­eel­le ja ovat­ko suun­ni­tel­mat sopi­via kaa­val­li­ses­ti, jos­ta val­tuus­to päät­tää. Val­tuus­to ei pää­tä muus­ta kuin alu­een ase­ma­kaa­vas­ta, muu pää­tös­val­ta on yli­opis­tol­la itsel­lään. Yli­opis­to myös rahoit­taa itse omat inves­toin­tin­sa- ei kaupunki!

Miten Oulu voi­si par­hai­ten huo­leh­tia ns. lii­tos­kun­tien (Hau­ki­pu­das, Kii­min­ki, Yli­kii­min­ki, Yli-Ii ja Oulun­sa­lo) kehityksestä?

Oulun elin­voi­mai­suus kul­kee käsi kädes­sä sii­hen, miten eri kau­pun­gin­osat pär­jää­vät. Alue­kes­kus­ten kehit­tä­mis­tä tulee jat­kaa, kaa­voi­te­taan aluei­ta yri­tyk­sil­le, jot­ka sin­ne halua­vat. Kaik­kia pal­ve­lu­ja ei tar­vit­se olla kaik­kial­la, mut­ta esi­mer­kik­si päi­vä­ko­dit ja ala­kou­lut pitää olla lähel­lä. Enti­set kun­nan­ta­lot pitää saa­da ihmis­ten käyt­töön ja päi­vit­täi­sil­le sote-pal­ve­luil­le hyvin­voin­ti­pis­tei­tä. Tär­kein­tä on saa­da kat­kais­tua vas­tak­kai­na­set­te­lun ajat­te­lu, olem­me yhtä Oulua, ei ole enää lii­tos­kun­tia vaan elä­viä alue­kes­kuk­sia, jois­sa ihmis­ten on hyvä elää, asua ja olla.

Oulun kes­kus­tan kun­nal­lis­jär­jes­tön puheen­joh­ta­ja Tui­ja Pata­na:

Jos ja kun Oulun on kor­jat­ta­va talout­taan, niin miten se on syy­tä teh­dä, nos­ta­mal­la kun­ta­ve­roa vai vähen­tä­mäl­lä henkilökuntaa?

Kun­ta­ta­lout­ta kor­ja­taan monin eri kei­noin. Hal­lin­toa keven­tä­mäl­lä ja hank­kei­ta kar­si­mal­la saa­daan aikaan sääs­tö­jä niin, että resurs­se­ja sääs­tyy ruo­hon­juu­ri­ta­son toi­min­taan. On myös tar­kas­tel­ta­va, löy­tyy­kö pal­ve­luis­ta pääl­lek­käi­syyk­siä tai onko mah­dol­lis­ta vähen­tää sel­lai­sis­ta pal­ve­luis­ta, jot­ka eivät ole laki­sää­tei­siä, eivät­kä vai­ku­ta ihmis­ten arkeen. Kau­pun­gin käy­tös­sä ole­via kiin­teis­tö­jä on tar­kas­tel­ta­va kriit­ti­ses­ti eri­tyi­ses­ti nyt, kun etä­työs­ken­te­ly on yleistynyt.

Mil­lai­siin tar­koi­tuk­siin Oulu voi ottaa vie­lä lisää vel­kaa vai voi­ko se vel­kaan­tua enää lain­kaan lisää?

Har­kin­taa käyt­täen velan otta­mi­nen voi tul­la kysee­seen tule­vai­suu­teen täh­tää­vien, tuot­ta­vien ja vält­tä­mät­tö­mien inves­toin­tien koh­dal­la. Näi­tä inves­toin­te­ja tulee prio­ri­soi­da ja por­ras­taa. Syö­mä­vel­kaa ei pidä ottaa.

Miten lisäi­sit­te Oulun elinvoimaa?

Yri­tys­myön­tei­syy­den nos­ta­mi­nen on tär­ke­ää. Busi­nes­sOu­lul­la on suu­ri mer­ki­tys yri­tyk­sien sijoit­tu­mi­sel­le alu­eel­lam­me. Yri­tyk­sil­le on kehi­tet­tä­vä yhden luu­kun pal­ve­lu­mal­li, joka hel­pot­taa yri­tys­ten toi­mi­mis­ta Oulus­sa. Myös kult­tuu­rin ja mat­kai­lun kehit­tä­mi­nen lisää­vät elinvoimaa.

Mikä on puo­lu­ee­si tär­kein tavoi­te tule­val­la vaa­li­kau­del­la Oulussa?

Mei­dän tär­keim­mät tavoit­teem­me tule­val­la vaa­li­kau­del­la ovat talou­den tasa­pai­not­ta­mi­nen, Oulun tas­a­puo­li­nen kehit­tä­mi­nen sekä perus­pal­ve­lui­den tur­vaa­mi­nen sote-uudis­tuk­sen tuo­mat muu­tok­set huo­mioi­den. Tavoit­tee­nam­me on vähen­tää oulu­lais­ten työt­tö­myyt­tä ja lisä­tä hei­dän hyvinvointiaan.

Onko Oulun on syy­tä tukea ja rahoit­taa yli­opis­ton siir­ty­mis­tä Rak­si­laan ja mik­si tai mik­si ei?

Oulun yli­opis­ton tulee itse arvioi­da, onko kol­man­nes­ta kam­puk­ses­ta tai pää­kam­puk­sen siir­ros­ta sen ydin­teh­tä­väl­le lisä­ar­voa vai ei. Sel­vi­tyk­sen ja muut­toai­kei­siin liit­ty­vän pro­ses­sin tulee olla läpi­nä­ky­vä ja osal­lis­ta­va, mil­tä se ei ole tois­tai­sek­si vai­kut­ta­nut. Pro­ses­siin liit­tyy täl­lä het­kel­lä pal­jon epä­luot­ta­mus­ta ja eri­lai­sia mie­li­pi­tei­tä. Pää­tök­sen teke­mi­nen asias­ta edel­lyt­tää tar­kem­paa tie­toa siir­ron vai­ku­tuk­sis­ta opis­ke­li­joil­le, hen­ki­lö­kun­nal­le, elin­voi­mal­le ja kaupunkirakenteelle.

Miten Oulu voi­si par­hai­ten huo­leh­tia ns. lii­tos­kun­tien (Hau­ki­pu­das, Kii­min­ki, Yli­kii­min­ki, Yli-Ii ja Oulun­sa­lo) kehityksestä?

Tar­vit­sem­me kaik­kial­le Ouluun lisää yri­tyk­siä, jot­ka tuo­vat muka­naan työ­paik­ko­ja, vero­tu­lo­ja ja hyvin­voin­tia. Val­tuus­ton hyväl­lä yhteis­työl­lä nos­tam­me Oulun elin­voi­man kas­vuun ja kehi­täm­me kaik­kia aluei­ta tas­a­puo­li­ses­ti. On tär­ke­ää, että raken­nus­lu­pia myön­ne­tään jous­ta­vas­ti ja kaa­voi­tuk­sel­la mah­dol­lis­te­taan täy­den­nys­ra­ken­ta­mi­nen. Näin asu­kas­mää­rät pysy­vät hyväl­lä tasol­la ja pys­tym­me hyö­dyn­tä­mään jo ole­mas­sa ole­vaa infraa sekä pitä­mään kou­lut aktii­vi­ses­sa toi­min­nas­sa niin perus­o­pe­tuk­sen kuin vapaa-ajan ja kylä­toi­min­nan osalta.

Oulun vih­reän kun­nal­lis­jär­jes­tön puheen­joh­ta­ja Aino-Kai­sa Man­ni­nen:

Jos ja kun Oulun on kor­jat­ta­va talout­taan, niin miten se on syy­tä teh­dä, nos­ta­mal­la kun­ta­ve­roa vai vähen­tä­mäl­lä henkilökuntaa?

Vih­reät tun­nis­ta­vat Oulus­sa talou­den tasa­pai­no­tus­tar­peen. Talou­den tasa­pai­not­ta­mi­nen vaa­tii sekä tulo­poh­jan kas­vat­ta­mis­ta että meno­jen hil­lit­se­mis­tä esim. pal­ve­lu­verk­koa tii­vis­tä­mäl­lä. Kun­ta­lais­ten perus­pal­ve­lut on tur­vat­ta­va ja vero­ja on koro­tet­ta­va, jos se on ainoa kei­no pal­ve­lui­den tason ja laa­dun tur­vaa­mi­sek­si. Hyvin­voi­va hen­ki­lö­kun­ta on kun­nan voi­ma­va­ra. Hen­ki­lös­tö­leik­kauk­set ovat lyhyt­nä­köi­siä. Toi­men­pi­teet talou­den tasa­pai­not­ta­mi­sek­si on arvioi­ta­va huo­lel­li­ses­ti, jot­ta ne eivät syven­nä hyvin­voin­ti­vel­kaa. Las­ten ja nuor­ten tule­vai­suu­des­ta leik­kaa­mi­nen voi olla eri­tyi­sen kohtalokasta.

Mil­lai­siin tar­koi­tuk­siin Oulu voi ottaa vie­lä lisää vel­kaa vai voi­ko se vel­kaan­tua enää lain­kaan lisää?

Läh­tö­koh­tai­ses­ti velan otta­mi­nen inves­toin­tei­hin on hyväk­syt­tä­vis­sä, mut­ta ei kun­nan perus­pal­ve­lui­den tuot­ta­mi­seen, kos­ka sil­loin kun­nan talous ei ole kes­tä­väl­lä poh­jal­la. Me koros­tam­me sitä, että emme saa kas­vat­taa kun­ta­lais­ten hyvin­voin­ti­vel­kaa ja eriar­voi­suut­ta tai ilmas­to- ja ympä­ris­tö­vel­kaa tule­vil­le sukupolville.

Miten lisäi­sit­te Oulun elinvoimaa?

Vih­reät kan­nat­taa kai­ken sel­lai­sen talou­del­li­sen toi­me­liai­suu­den kas­vua, joka on eko­lo­gi­ses­ti ja sosi­aa­li­ses­ti kes­tä­vää. Haluam­me kas­vua luo­vil­le aloil­le ja kor­kean tek­no­lo­gian yri­tyk­siin, jot­ka edis­tä­vät esim. kier­to­ta­lout­ta ja tor­ju­vat ilmas­ton­muu­tos­ta sekä pai­kal­lis­ta luon­toa kes­tä­väs­ti hyö­dyn­tä­vään pie­ny­rit­tä­jyy­teen. Kult­tuu­ri­pää­kau­pun­ki­han­ke toi­si työ­tä ja toi­me­liai­suut­ta Ouluun vuo­sik­si eteen­päin. Kor­kea­kou­lu­jen ja yri­tys­ten yhteis­työ­tä pitää tii­vis­tää ja pk-yri­tys­ten tuki­pal­ve­lut lait­taa kuntoon.

Mikä on puo­lu­ee­si tär­kein tavoi­te tule­val­la vaa­li­kau­del­la Oulussa?

Visio­nam­me on, että Oulu on hii­li­ne­ga­tii­vi­nen, idea­ri­kas, ava­ra­kat­sei­nen ja yri­ty­sys­tä­väl­li­nen kult­tuu­ri- ja tek­no­lo­gia­kau­pun­ki sekä eko­lo­gi­sen mat­kai­lun ja asu­mi­sen edel­lä­kä­vi­jä. Kau­pun­gis­sa ei syr­ji­tä ketään eikä kukaan tipu mat­kas­ta. Vih­reä Oulu panos­taa var­hais­kas­va­tuk­seen, kou­lu­tuk­seen ja ihmis­ten hyvin­voin­tiin. Tär­keim­pä­nä asia­na nos­tan visios­ta ympä­ris­tön ja ilmas­ton puo­lus­ta­mi­sen ja Oulun suun­nan kään­tä­mi­sen kes­tä­vän kas­vun polul­le seu­raa­van val­tuus­to­kau­den aikana.

Onko Oulun on syy­tä tukea ja rahoit­taa yli­opis­ton siir­ty­mis­tä Rak­si­laan ja mik­si tai mik­si ei?

Mikä­li yli­opis­ton kaa­va-asia ete­nee pää­tök­sen­te­koe­li­mis­sä, Oulun yli­opis­to vas­taa itse hank­keen raken­ta­mis­ku­luis­ta. Kau­pun­gin vas­tuul­le jää­vät välil­li­set kus­tan­nuk­set lii­ken­teen jär­jes­tä­mi­sen muo­dos­sa. Vih­reät ovat jakau­tu­neet kysy­myk­ses­sä sii­tä, kan­nat­taa­ko kam­pus­ta Rak­si­laan raken­taa. Ehdok­kai­den näke­myk­siä aihees­ta voi lukea vaalikoneista.

Miten Oulu voi­si par­hai­ten huo­leh­tia ns. lii­tos­kun­tien (Hau­ki­pu­das, Kii­min­ki, Yli­kii­min­ki, Yli-Ii ja Oulun­sa­lo) kehityksestä?

Oulu on kau­pun­ki, jon­ka etu­na ovat kau­pun­gin edut ja pal­ve­lut, mut­ta myös maa­seu­tu­mai­set ja luon­non­kau­niit alu­eet lyhyi­den kul­ku­yh­teyk­sien pääs­sä. Aluei­den elin­voi­maa voi­daan edis­tää kaa­voi­tuk­sel­la, tont­ti­tar­jon­nal­la ja asun­to­tuo­tan­nol­la. Kun­ta- ja kylä­kes­kus­ten infraa kan­nat­taa kun­nos­taa ja täy­den­nys­ra­ken­taa, sil­lä se tur­vaa pal­ve­lui­den säi­ly­mi­sen sekä riit­tä­vät oppi­las­mää­rät var­hais­kas­va­tuk­seen ja kou­lui­hin. Vih­reät halua­vat, että kau­pun­gin tar­joa­mat pal­ve­lut ovat hel­pos­ti ja nopeas­ti kaik­kien asuk­kai­den saa­vu­tet­ta­vis­sa. Saa­vu­tet­ta­vuut­ta voi­daan edis­tää jouk­ko­lii­ken­neyh­teyk­siä parantamalla.

Oulun kokoo­muk­sen kun­nal­lis­jär­jes­tön puheen­joh­ta­ja Sami Pik­kua­ho:

Jos ja kun Oulun on kor­jat­ta­va talout­taan, niin miten se on syy­tä teh­dä, nos­ta­mal­la kun­ta­ve­roa vai vähen­tä­mäl­lä henkilökuntaa?

Oulun on tasa­pai­no­tet­ta­va talout­taan. Se ei voi tapah­tua kun­ta­ve­roa nos­ta­mal­la. Oulu­lais­ten koko­nais­ve­ro­tus on jo nyt lii­an suu­ri. Vaik­ka täl­lä val­tuus­to­kau­del­la on ja teh­ty monia sääs­tö­toi­men­pi­tei­tä, jou­dum­me tule­val­la val­tuus­to­kau­del­la teke­mään raken­teel­li­sia muu­tok­sia kulu­jen hil­lit­se­mi­sek­si. Se tar­koit­taa vää­jää­mät­tä myös hen­ki­lös­tö­me­no­jen vähen­tä­mis­tä. Pal­ve­lut on kui­ten­kin tur­vat­ta­va. Pal­ve­lu­ja voi­daan tuot­taa nykyis­tä enem­män myös osto­pal­ve­lui­na. Oulus­sa on kui­ten­kin ennen kaik­kea tulo-ongelma.

Mil­lai­siin tar­koi­tuk­siin Oulu voi ottaa vie­lä lisää vel­kaa vai voi­ko se vel­kaan­tua enää lain­kaan lisää?

Koko­nais­vel­kaan­tu­mi­nen on pysäy­tet­tä­vä. Syö­mä­vel­kaa emme voi ottaa. Oulus­sa on tär­kei­tä elin­voi­maa lisää­viä inves­toin­te­ja tule­vai­suu­des­sa. Nii­hin jou­dum­me otta­maan myös vel­kaa, mut­ta inves­toin­nit lisää­vät myös kau­pun­gin veto­voi­maa ja vah­vis­ta­vat kas­va­vien tulo­jen myö­tä talouttamme.

Miten lisäi­sit­te Oulun elinvoimaa?

Kaa­voi­tuk­sen on olta­va jous­ta­vaa ja tont­ti­tar­jon­nan moni­puo­lis­ta. Kau­pun­gin on luo­ta­va yri­tyk­sil­le hyvä toi­min­ta- ja kas­vu­ym­pä­ris­tö sekä olta­va jar­rut­ta­jan sijaan aidos­ti mah­dol­lis­ta­ja. Tavoit­teek­si pitää aset­taa nykyis­tä yri­tys­myön­tei­sem­pi Oulu.

Mikä on puo­lu­ee­si tär­kein tavoi­te tule­val­la vaa­li­kau­del­la Oulussa?

Oulun Kokoo­muk­sel­la on kau­pun­ki­po­liit­ti­nen ohjel­ma. Sen tär­kein tavoi­te on tur­va­ta kau­pun­ki­lai­sil­le toi­mi­va arki. Sik­si tar­vit­sem­me entis­tä roh­keam­pia pää­tök­siä tulo­jen lisää­mi­sek­si eli veto­voi­maa ja elin­voi­maa lisää­viä inves­toin­te­ja. Talou­den tasa­pai­not­ta­mi­sek­si on kui­ten­kin jat­ket­ta­va myös kus­tan­nus­ten hil­lit­se­mis­tä. Oulun Kokoo­mus tekee uudel­la­kin val­tuus­to­kau­del­la hyvää yhteis­työ­tä mui­den ryh­mien kanssa.

Onko Oulun on syy­tä tukea ja rahoit­taa yli­opis­ton siir­ty­mis­tä Rak­si­laan ja mik­si tai mik­si ei?

Asia on täy­sin kes­ke­ne­räi­nen, eikä kokoo­muk­sel­la ole vie­lä kan­taa asi­aan. Odo­tam­me sel­vi­tys­ten val­mis­tu­mis­ta. Kun­ta­vaa­lieh­dok­kaat ovat toki otta­neet kan­taa itse­näi­ses­ti. Mie­li­pi­tei­tä on puo­les­ta ja vas­taan. Jos yli­opis­to siir­tyy Rak­si­laan, se luon­nol­li­ses­ti vas­taa inves­toin­neis­taan itse­näi­ses­ti. Uusi val­tuus­to tekee kaa­va­pää­tök­sen yli­opis­ton, kau­pan kes­kus­liik­kei­den ja kau­pun­gin yhtei­sen sel­vi­tys­työn valmistuttua.

Miten Oulu voi­si par­hai­ten huo­leh­tia ns. lii­tos­kun­tien (Hau­ki­pu­das, Kii­min­ki, Yli­kii­min­ki, Yli-Ii ja Oulun­sa­lo) kehityksestä?

Oulun laa­juus ja moni-ilmei­syys on kau­pun­gin vah­vuus ja mah­dol­li­suus. Tar­vit­sem­me koko alu­een kehit­tä­mis­suun­ni­tel­man, jot­ta eri kau­pun­gi­no­sien asuk­kail­le voi­daan tur­va­ta toi­mi­vat pal­ve­lut. Mikä­li ne eivät voi olla lähel­lä, on saa­vu­tet­ta­vuu­des­ta huo­leh­dit­ta­va sopi­vin lii­ken­ne-ja kul­ku­yh­teyk­sin. Maan­käy­tön ja kaa­voi­tuk­sen, koh­tuu­hin­tais­ten raken­nus­paik­ko­jen ja tont­tien avul­la myös entis­ten lii­tos­kun­tien alu­eel­le saa­daan uusia asuk­kai­ta. Oulun moni-ilmei­syys tar­koit­taa siis käy­tän­nös­sä, että tar­jol­la on kes­ki­kau­pun­gin rin­nal­la hel­pos­ti saa­vu­tet­ta­va maa­seu­tu­mai­nen asumisvaihtoehto.

Kris­til­lis­de­mo­kraat­tien Oulun pai­kal­lis­osas­ton puheen­joh­ta­ja Mar­kus Hyy­ti­nen:

Jos ja kun Oulun on kor­jat­ta­va talout­taan, niin miten se on syy­tä teh­dä, nos­ta­mal­la kun­ta­ve­roa vai vähen­tä­mäl­lä henkilökuntaa?

Veron­ko­ro­tuk­set ovat vii­mei­nen kei­no. Haluam­me, että raken­tei­ta ja pal­ve­lu­pro­ses­se­ja tar­kas­tel­laan huo­lel­li­ses­ti sääs­tö­koh­tei­den löy­tä­mi­sek­si, eikä teh­dä leik­kauk­sia “juus­to­höy­lä­pe­ri­aat­teel­la”. Sääs­te­tään ennem­min sei­nis­tä kuin henkilöistä.

Mil­lai­siin tar­koi­tuk­siin Oulu voi ottaa vie­lä lisää vel­kaa vai voi­ko se vel­kaan­tua enää lain­kaan lisää?

Kan­nat­ta­via ja hyö­dyl­li­siä tule­vai­suu­den inves­toin­te­ja var­ten voi­daan ottaa vel­kaa. Esi­mer­kik­si raken­nus­pro­jek­tiin, joka tuot­taa kau­pun­gil­le elin­kaa­ren­sa aika­na enem­män kuin sii­hen inves­toi­dun sum­man verran.

Miten lisäi­sit­te Oulun elinvoimaa?

Teke­mäl­lä tule­vai­suu­den inves­toin­te­ja ja paran­ta­mal­la käy­tän­tö­jä. Esi­mer­kik­si kaa­voit­ta­mi­sen edel­leen tehos­ta­mi­nen ja jou­dut­ta­mi­nen hyö­dyt­tää yri­tyk­sien toi­min­ta­val­miuk­sia mer­kit­tä­väs­ti. Huo­lel­li­ses­ti suun­ni­tel­lut pro­jek­tit ja inves­toin­nit lisää­vät elin­voi­maa. Lap­si­per­hei­den viih­ty­vyyt­tä voi­daan paran­taa esi­mer­kik­si hil­lit­se­mäl­lä luok­ka­ko­ko­jen kas­vua ja tar­joa­mal­la riit­tä­viä resurs­se­ja var­hais­kas­va­tuk­seen. Kult­tuu­ri- ja lii­kun­ta­tar­jon­ta yllä­pi­tää ja tuo elin­voi­maa, nii­tä ei saa ajaa alas. Ikäih­mi­sil­le on tar­jot­ta­va sopi­via asu­mis­mah­dol­li­suuk­sia: sekä asun­to­ja että hoi­va­paik­ko­ja. Van­huk­sia ei saa unoh­taa kau­pun­gin hou­kut­te­le­vuut­ta suun­ni­tel­taes­sa. Oulun kau­pun­gin on olta­va hou­kut­te­le­va työ­nan­ta­ja, jot­ta kau­pun­gis­sa on moti­voi­tu­nut­ta ja osaa­vaa työ­voi­maa. Hen­ki­lös­tön hyvin­voin­ti tuo sekä kau­pun­gin elin­voi­maa että sääs­tö­jä sai­raus­pois­sao­lois­ta ja ennen­ai­kai­sis­ta eläköitymisistä.

Mikä on puo­lu­ee­si tär­kein tavoi­te tule­val­la vaa­li­kau­del­la Oulussa?

Pää­tök­sen­teon on tapah­dut­ta­va mah­dol­li­sim­man lähel­lä nii­tä ihmi­siä, joi­ta pää­tök­set kos­ke­vat. On huo­leh­dit­ta­va, että ihmis­ten hyvin­voin­tiin vai­kut­ta­vat pää­tök­set on teh­tä­vä ihmis­läh­töi­ses­ti. Kau­pun­ki­lais­ten ja pal­ve­lui­den asiak­kai­den mie­li­pi­tei­tä on kuun­nel­ta­va mah­dol­li­sim­man pal­jon, var­sin­kin nuo­ret huomioiden.

Onko Oulun on syy­tä tukea ja rahoit­taa yli­opis­ton siir­ty­mis­tä Rak­si­laan ja mik­si tai mik­si ei?

Ehdok­kail­lam­me on eri näke­myk­siä yli­opis­ton siir­tä­mi­ses­tä. Mie­les­täm­me jos yli­opis­ton siir­tä­mi­nen on sel­vi­tyk­sen perus­teel­la hyö­dyl­li­nen inves­toin­ti, se kan­nat­taa teh­dä. Tap­piol­lis­ta siir­toa puo­les­taan ei pidä teh­dä. Sel­vi­tyk­sen on olta­va läpi­nä­ky­vä ja eri osa­puo­lia osal­lis­ta­va. Tähän men­nes­sä pro­ses­sis­sa on edet­ty lii­an kii­reel­lä. Rahoi­tus­poh­ja on sel­vi­tet­tä­vä koko­naan ennen pää­tök­sen­te­koa. Jo sel­vi­tys­vai­hees­sa on kuun­nel­ta­va niin opis­ke­li­joi­ta, yli­opis­ton hen­ki­lö­kun­taa kuin Rak­si­lan ja Lin­nan­maan asuk­kai­ta­kin, var­sin­kin yrittäjiä.

Miten Oulu voi­si par­hai­ten huo­leh­tia ns. lii­tos­kun­tien (Hau­ki­pu­das, Kii­min­ki, Yli­kii­min­ki, Yli-Ii ja Oulun­sa­lo) kehityksestä?

Pää­tök­sen­teon on tapah­dut­ta­va mah­dol­li­sim­man lähel­lä ihmi­siä. Lii­tos­kun­tien edus­ta­jia ja esi­mer­kik­si asu­kas­toi­mi­kun­tia on huo­mioi­ta­va näi­tä aluei­ta kos­ke­via pää­tök­siä val­mis­tel­taes­sa. Oulun on huo­leh­dit­ta­va, että näil­lä alueil­la on tar­peek­si resurs­se­ja yhden­ver­tais­ten pal­ve­lu­jen järjestämiseen.

Oulun Vasem­mis­ton kun­nal­lis­jär­jes­tön puheen­joh­ta­ja Rau­no Hek­ka­la:

Jos ja kun Oulun on kor­jat­ta­va talout­taan, niin miten se on syy­tä teh­dä, nos­ta­mal­la kun­ta­ve­roa vai vähen­tä­mäl­lä henkilökuntaa?

Kun­ta­ve­roa voi hie­man nos­taa. Pal­ve­lut ovat pie­ni­tu­loi­sil­le tär­kein asia.Ensisijaisesti kas­va­vas­sa kau­pun­gis­sam­me kehit­tä­mäl­lä omaa toi­min­taa vähen­tä­mäl­lä toi­min­nan sii­lou­tu­mis­ta, lisää­mäl­lä hal­lin­to­kun­tien yhteistyötä.

Mil­lai­siin tar­koi­tuk­siin Oulu voi ottaa vie­lä lisää vel­kaa vai voi­ko se vel­kaan­tua enää lain­kaan lisää?

Vel­kaa voi­daan ottaa tuot­ta­viin inves­toin­tei­hin. Ne tuo­vat rahat takai­sin uusi­na työ­paik­koi­na ja yri­tyk­si­nä, ja nii­den mak­sa­mi­na veroi­na. Hyvä infras­ru­tuu­ri on edel­ly­tys yri­tys­ten sijoit­tu­mi­sel­le. Oulul­la on koh­tuul­li­ses­ti vel­kaa. Aina on har­kit­ta­va velan talaisinmaksukykyä.

Miten lisäi­sit­te Oulun elinvoimaa?

Paran­ta­mal­la kau­pun­gin viih­tyi­syyt­tä ja vapaa ajan pal­ve­lu­ja, tapah­tu­mia ja monen­lais­ta toi­min­taa kai­ken ikäi­sil­le. Tar­vi­taan moni­puo­lis­ta ja päät­tä­väis­tä toi­min­taa mm. edun­val­von­taan kak­sois­rai­teen saa­mi­sek­si. Kou­lu­tus­jär­jes­tel­mil­lä tue­taan ammat­ti­tai­toi­sen työ­voi­man saan­tia. Tut­ki­mus- ja kehi­tys­työl­lä edis­te­tään inno­vaa­tioi­den syn­tyä, yri­tys­ten ja vien­nin kas­vua ja uusien yri­tys­ten syn­tyä. Hyvil­lä perus­pal­ve­luil­la ei vähi­ten ehkäi­se­väl­lä toi­min­nal­la ter­veys­pal­ve­luis­sa saa­daan sääs­tö­jä ja liik­ku­ma­va­raa mm. inves­toin­tei­hin. Edis­te­tään suo­tui­saa väes­tön­ke­hi­tys­tä, koh­tuu­hin­tais­ta asu­mis­ta, eko­lo­gis­ta ja sosi­aa­lis­ta kes­tä­vyyt­tä, talou­den kehi­tys­tä ja moni­puo­lis­ta palvelurakennetta.

Mikä on puo­lu­ee­si tär­kein tavoi­te tule­val­la vaa­li­kau­del­la Oulussa?

Huo­leh­ti­mi­nen kes­kei­sis­tä perus­pal­ve­luis­ta ja nii­den kehit­tä­mi­ses­tä kai­kil­le alkaen var­hais­kas­va­tuk­ses­ta van­hus­ten huol­toon saak­ka. Tär­kei­tä siis kas­va­tus, kou­lu­tus, mata­lan kyn­nyk­sen ter­veys­pal­ve­lut (ter­veys­pis­teet) ja taso­kas kau­pun­ki­suun­nit­te­lu ja koh­tuu­hin­tai­nen asu­mi­nen ja rikas kulttuuri.

Onko Oulun on syy­tä tukea ja rahoit­taa yli­opis­ton siir­ty­mis­tä Rak­si­laan ja mik­si tai mik­si ei?

Ei kos­ka Lin­nan­maan kam­puk­sen näy­töt ja kehit­tä­mi­sen näkö­alat ja jo teh­dyt infra­rat­kai­sut, kaa­voi­tus- ja muut suun­ni­tel­mat ovat moni­puo­li­sia alu­een asu­mi­sen, luon­non ja yri­ty­sym­pä­ris­tön ansios­ta. Var­si­nai­seen kes­kus­taan riit­tää tie­de­kah­vi­la-tyyp­pi­nen toi­min­ta (vrt. nyt Rotu­aa­ri). Sel­vi­tel­tä­vä Rak­si­la-han­ke tuli­si muun muas­sa lii­ken­ne- ja muil­ta infra­jär­jes­te­lyil­tään kal­liik­si kau­pun­gil­le. Rryh­mäs­säm­me on asi­aan eri näkökulmia.

Miten Oulu voi­si par­hai­ten huo­leh­tia ns. lii­tos­kun­tien (Hau­ki­pu­das, Kii­min­ki, Yli­kii­min­ki, Yli-Ii ja Oulun­sa­lo) kehityksestä?

Kau­pun­gin arvos­te­tun maa­po­li­tii­kan mukai­sel­la kaa­voi­tuk­sel­la huo­leh­di­taan asun­to- ja yri­tys­tont­tien saan­nis­ta. Vas­tuul­li­sel­la lähi­pal­ve­luis­ta huo­leh­ti­mi­sel­la niin kan­ta­kau­pun­gis­sa kuin lii­tos­kun­nis­sa. Jouk­ko­lii­ken­net­tä voi kehit­tää syöt­tö­lii­ken­tee­nä pää­väy­lil­le. Muu­ten­kin kehit­tää aluei­ta tas­a­puo­li­ses­ti ja kuntalaislähtöisesti.

Oulun sinis­ten puheen­joh­ta­ja Jari Piri­nen:

Jos ja kun Oulun on kor­jat­ta­va talout­taan, niin miten se on syy­tä tehdä,

nos­ta­mal­la kun­ta­ve­roa vai vähen­tä­mäl­lä henkilökuntaa?

Kun­ta­lai­set alka­vat olla kaut­taal­taan veron­mak­sual­ler­gi­sia, mut­ta sil­ti mis­tään kau­pun­gin tuot­ta­mas­ta pal­ve­lus­ta ei halu­ta luo­pua. Veron­ko­ro­tuk­sil­la­kin on olta­va kat­to ja sääs­tö­jen etsi­mi­nen hen­ki­lös­töä ulkois­ta­mal­la on lyhyt­nä­köis­tä. Toi­met työl­lis­ten, yri­tys­ten ja veroa mak­sa­vien yhtei­sö­jen mää­rän lisää­mi­sek­si ovat ainoa tie vakaa­seen kun­ta­ta­lou­teen. Pit­käl­lä aika­vä­lil­lä tär­kein kun­ta­ta­lou­den pelas­ta­ja on kan­sal­li­nen lap­si­myön­tei­nen per­he­po­li­tiik­ka, joka aika­naan tuot­taa uut­ta aineel­lis­ta ja hen­kis­tä pää­omaa ja tuot­ta­vuut­ta koko yhteis­kun­tam­me tar­pei­siin ja pitää mei­dät oma­na kan­sa­kun­ta­na vastaisuudessakin.

Mil­lai­siin tar­koi­tuk­siin Oulu voi ottaa vie­lä lisää vel­kaa vai voi­ko se

vel­kaan­tua enää lain­kaan lisää?

Kau­pun­gin velan­o­ton tulee perus­tua takai­sin­mak­su­ky­kyyn, joka on ollut vii­me­vuo­si­na heik­ke­ne­mään päin. Jos lisä­vel­kaa ote­taan, oli­si se suun­nat­ta­va hank­kei­siin, joil­la luo­daan edel­ly­tyk­siä uusien pysy­vien työ­paik­ko­jen syn­ty­mi­seen, syn­ty­vyy­den kas­vuun ja infra­hank­kei­siin, joil­la saam­me liik­keel­le koti­mai­set inves­toi­jat ja kan­sain­vä­li­set sijoittat.

Miten lisäi­sit­te Oulun elinvoimaa?

Nopeat ja toi­mi­vat pää­lii­ken­ne­väy­lät maan­teil­lä ja rau­ta­teil­lä sekä sata­man kapa­si­tee­tin kas­vat­ta­mi­nen ja len­to­yh­teyk­sien laa­jen­ta­mi­nen ovat koti­mais­ten ja kan­sain­vä­lis­ten yri­tys­ten ran­tau­tu­mi­sen kan­nal­ta ehdot­to­mia. Samoin kuin riit­tä­vä eri­kois­osaa­mi­nen ja teol­li­seen tuo­tan­toon kou­lu­tet­tu työ­voi­ma, yli­opis­ton pro­fii­lin nos­to, edul­li­nen vuo­kra-asun­to­tuo­tan­to, nopea kaa­voi­tus yri­tys­toi­min­nal­le ja omis­tusa­sun­noil­le. Meri on nos­tet­ta­va sil­le kuu­lu­vaan arvoon­sa niin mat­kus­ta­ja­lii­ken­tees­sä kuin kan­sain­vä­li­ses­sä pur­jeh­dus- ja veneilytapahtumissa.

Mikä on puo­lu­ee­si tär­kein tavoi­te tule­val­la vaa­li­kau­del­la Oulussa?

Sinis­ten tavoit­tee­na on edis­tää Oulun nousua poh­jois­mai­den kau­pun­ki­ver­tai­lu­jen kär­keen tur­val­li­se­na ja ter­vee­nä sekä moni­puo­li­se­na toi­min­ta­kent­tä­nä ter­vey­den, työl­li­syy­den, kou­lut­tau­tu­mi­sen ja huip­pu­tek­no­lo­gian sekä muun laa­je­ne­van elin­kei­noe­lä­män sektoreilla.

Onko Oulun on syy­tä tukea ja rahoit­taa yli­opis­ton siir­ty­mis­tä Rak­si­laan ja mik­si tai mik­si ei?

Oulun kau­pun­gin ja yli­opis­ton yhteis­työ on vält­tä­mä­tön­tä ja se vaa­tii resurs­se­ja ja pit­kän aika­vä­lin inves­toin­te­ja molem­mil­ta kau­pun­gin elin­voi­mai­suu­den kohen­ta­mi­sek­si. Uusil­le aja­tuk­sil­le ja nii­den kaut­ta uudel­le toi­min­nal­le on olta­va sijaa, joten kau­pun­gin tulee olla osal­taan tuke­mas­sa yli­opis­ton uusia tavoit­tei­ta, ovat­pa ne sit­ten siir­ty­mi­seen liit­ty­viä tai jota­kin muuta.

Miten Oulu voi­si par­hai­ten huo­leh­tia ns. lii­tos­kun­tien (Hau­ki­pu­das, Kii­min­ki, Yli­kii­min­ki, Yli-Ii ja Oulun­sa­lo) kehityksestä?

Nyt kun on jo ajau­dut­tu lii­tos­kun­tien osal­ta näi­vet­ty­mi­sen tiel­le, tuli­si har­ki­ta jopa alue­lau­ta­kun­tien muo­dos­ta­mis­ta, jot­ta näi­den esi­kau­pun­kia­luei­den pal­ve­lut saa­daan palau­tet­tua. Alue­lau­ta­kun­nil­le oli­si kor­va­mer­kit­tä­vä bud­jet­ti, joka mää­ri­tel­täi­siin alu­eel­la ole­van väes­tön lähi­pal­ve­lu­jen tar­peen ja koko kau­pun­gin yhden­ver­tais­ten pal­ve­lu­jen tuot­ta­mi­sen var­mis­ta­mi­sek­si ja kehittämiseksi.

Oulun perus­suo­ma­lais­ten kun­nal­lis­jär­jes­tön puheen­joh­ta­ja Lare Inka­la:

Jos ja kun Oulun on kor­jat­ta­va talout­taan, niin miten se on syy­tä tehdä,

nos­ta­mal­la kun­ta­ve­roa vai vähen­tä­mäl­lä henkilökuntaa?

Oulun ei pidä korot­taa vero­ja eikä myös­kään vähen­tää tar­peet­to­mas­ti hen­ki­lö­kun­taa, kui­ten­kin on kat­sot­ta­va onko kun­ta­lii­tos­ten jäl­keen lii­kaa väkeä orga­ni­saa­tios­sa. Meno­ja on prio­ri­soi­ta­va ja tur­his­ta menois­ta lei­kat­ta­va ensin.

Mil­lai­siin tar­koi­tuk­siin Oulu voi ottaa vie­lä lisää vel­kaa vai voi­ko se

vel­kaan­tua enää lain­kaan lisää?

Vel­kaa voi ottaa työl­li­syyt­tä ja pie­ny­rit­tä­jyyt­tä tuke­viin hank­kei­siin, esim. kaa­voit­ta­mal­la tont­ti­maa­ta koko Oulun alu­eel­ta mukaan lukien eri­tyi­ses­ti reuna-alueet.

Miten lisäi­sit­te Oulun elinvoimaa?

Pai­kal­li­sil­le yrit­tä­jil­le anne­taan rei­lu mah­dol­li­suus ja kun­nan pal­ve­lut tuo­te­taan jär­ki, eikä ideo­lo­gi­set into­hi­mot edel­lä. Koko kun­nan edun ajat­te­le­mi­nen on keskiössä.

Mikä on puo­lu­ee­si tär­kein tavoi­te tule­val­la vaa­li­kau­del­la Oulussa?

Perus­suo­ma­lais­ten yksi tär­keis­tä tavoit­teis­ta tule­val­la val­tuus­to­kau­del­la on val­tuus­to­ryh­mien yhteistyö.

Onko Oulun on syy­tä tukea ja rahoit­taa yli­opis­ton siir­ty­mis­tä Rak­si­laan ja mik­si tai mik­si ei?

Kau­pun­gin ei tule läh­teä rahoit­ta­maan yli­opis­ton siir­toa kes­kus­taan. Tek­no­lo­gia­ky­län lähei­syys ja Nokian suun­nit­te­le­mat inves­toin­nit tuke­vat yli­opis­ton paik­kaa Lin­nan­maal­la. Kau­pun­ki on myös teh­nyt mer­kit­tä­vät infrain­ves­toin­nit Lin­nan­maal­le ammat­ti­kor­kea­kou­lun siir­ron yhtey­des­sä. Siir­ros­ta koi­tui­si vain lisää kulu­ja kau­pun­gil­le, eikä yli­opis­ton sijain­nil­la ole vai­ku­tus­ta sen kiin­nos­tu­vuu­teen vaan ope­tuk­sen tasol­la ja tutkimuksella.

Miten Oulu voi­si par­hai­ten huo­leh­tia ns. lii­tos­kun­tien (Hau­ki­pu­das, Kii­min­ki, Yli­kii­min­ki, Yli-Ii ja Oulun­sa­lo) kehityksestä?

Reu­na-aluei­den perus­pal­ve­lut on tur­vat­ta­va. Raken­ta­mi­sen edel­ly­tyk­siä pitää siel­lä paran­taa. Yksi­tyis­tei­den kun­nos­tuk­seen pitää panos­taa. Valo­kui­tu­yh­teys lisää kiin­nos­ta­vuut­ta reu­na-alueil­le ja pitää yhtey­det kunnossa.

ASYL Junes Lok­ka:

Jos ja kun Oulun on kor­jat­ta­va talout­taan, niin miten se on syy­tä tehdä,

nos­ta­mal­la kun­ta­ve­roa vai vähen­tä­mäl­lä henkilökuntaa?

Kau­pun­ki on täl­lä het­kel­lä 43 milj. euroa yli­jää­mäl­lä val­tion koro­na­tu­kien vuok­si. Vero­tus­ta ei tule nos­taa, mut­ta pit­kän täh­täi­men sääs­tö­jä voi­daan luo­da byro­kra­ti­aa tehos­ta­mal­la ja tar­pee­ton­ta joh­toa ja kes­ki­joh­toa vähen­tä­mäl­lä. Suo­rit­ta­van por­taan hen­ki­lös­töön ei tule koh­dis­taa leik­kauk­sia. Talout­ta tulee kor­ja­ta kes­kit­ty­mäl­lä kau­pun­gin ydin­teh­tä­viin ja luo­pu­mal­la tur­ha­mai­suus­hank­keis­ta, kuten 20 mil­joo­nan Oulu2026-hank­kees­ta ja moni­kult­tuu­ri­suus­toi­min­nas­ta. Kor­kea vero­tus kar­kot­taa vero­ja mak­sa­vaa muut­to­lii­ket­tä kun­taan ja näi­vet­tää elinvoimaisuutta.

Mil­lai­siin tar­koi­tuk­siin Oulu voi ottaa vie­lä lisää vel­kaa vai voi­ko se

vel­kaan­tua enää lain­kaan lisää?

Lisä­vel­kaan­tu­mis­ta on väl­tet­tä­vä, ja se onnis­tuu hyö­dyn­tä­mäl­lä val­tion koro­na­tu­kien tuot­ta­ma yli­jää­mä perus­pal­ve­lui­hin ja vii­me vuon­na teh­ty­jen koro­na­sääs­tö­toi­mien peru­mi­seen. Leik­kaus­ten tuli­si koh­dis­tua ensi­si­jai­ses­ti perus­pal­ve­lui­den ulko­puo­lel­le, ja mikä­li kal­lii­den tur­ha­mai­suus­hank­kei­den kar­sin­nan jäl­keen yli­jää­mää syn­tyy, se on perus­te veroas­teen las­ke­mi­sel­le, ei tuhlaamiselle.

Miten lisäi­sit­te Oulun elinvoimaa?

Elin­voi­maa syn­tyy tuke­mal­la yrit­tä­jyyt­tä esim. kau­pun­gin omil­la start­ti­ra­ha­hank­keil­la, edul­li­sil­la vuo­kril­la ja kiin­teis­tö­ve­ro­hel­po­tuk­sil­la. Oulun on luo­ta­va ohjel­ma sii­hen, miten suu­ria inves­toin­te­ja hou­ku­tel­laan Ouluun ja miten suu­ret­kin hank­keet toteu­te­taan pai­kal­lis­ta ympä­ris­tön­suo­je­lua nou­dat­taen, jot­ta olem­me val­mii­na kun inves­toin­ti­suun­ni­tel­mia jul­kais­taan. Työt­tö­myys on val­ta­va ongel­ma Oulus­sa, ja vain työ­paik­ko­jen luon­ti luo kes­tä­vää elinvoimaa.

Mikä on puo­lu­ee­si tär­kein tavoi­te tule­val­la vaa­li­kau­del­la Oulussa?

Tär­keim­mät tavoit­teem­me ovat saa­da kau­pun­ki ryh­ty­mään tehok­kai­siin toi­miin Oulun rais­kaus­krii­sin ja jen­giy­ty­mi­sen estä­mi­sek­si sekä oulu­lais­ten ja hei­dän perus­pal­ve­lu­jen­sa aset­ta­mi­nen etusi­jal­le bud­je­toin­nis­sa, moni­kult­tuu­ri-ihan­teen vaih­to suo­ma­lai­suut­ta tavoit­te­le­vaan poli­tiik­kaan, pää­tök­sen­teon läpi­nä­ky­vyy­den lisää­mi­nen ja kau­pun­ki­lais­ten aito osal­lis­ta­mi­nen ja kuuleminen.

Onko Oulun on syy­tä tukea ja rahoit­taa yli­opis­ton siir­ty­mis­tä Rak­si­laan ja mik­si tai mik­si ei?

Yli­opis­toa ei tule siir­tää Rak­si­laan. Han­ke on kal­lis, huo­nos­ti val­mis­tel­tu, laa­jal­ti kau­pun­ki­lais­ten vas­tus­ta­ma ja toteu­tet­tu­na romut­tai­si puu-Rak­si­lan viih­ty­vyy­den. Lin­nan­maal­la on val­miit tilat, edul­li­sia opis­ke­li­ja-asun­to­ja, hyvät kul­ku­yh­tey­det ja kam­puk­sen ympä­ris­tös­sä 2000 mak­su­ton­ta park­ki­paik­kaa, jot­ka siir­ron myö­tä vaih­tui­si­vat 300 mak­sul­li­seen paikkaan.

Miten Oulu voi­si par­hai­ten huo­leh­tia ns. lii­tos­kun­tien (Hau­ki­pu­das, Kii­min­ki, Yli­kii­min­ki, Yli-Ii ja Oulun­sa­lo) kehityksestä?

Lii­tos­kun­nat eivät pie­nen väki­lu­kun­sa vuok­si saa juu­ri­kaan edus­tus­ta val­tuus­toon, joten oli­si tär­ke­ää kuul­la aluei­den asu­ka­syh­dis­tyk­siä pää­tök­sen­teos­sa, jär­jes­tää kau­pun­ki­lais­ten kyse­ly­tun­te­ja, jois­sa asuk­kail­la oli­si mah­dol­li­suus esit­tää kysy­myk­siä ja pitää puheen­vuo­ro­ja val­tuus­tol­le ja vir­ka­mie­hil­le. Kau­pun­gin tulee sel­vit­tää esim. kyse­lyil­lä, mitä ongel­ma­koh­tia lii­tos­kun­tien asuk­kaat näke­vät alu­eel­laan ja mil­lai­sia toi­mia he kau­pun­gil­ta odot­ta­vat. Täl­lais­ta pää­tök­sen­te­ko ihan­teel­li­ses­ti oli­si myös muus­sa kun­ta­po­li­tii­kas­sa kuin lii­tos­kun­tien asioissa.