Nuor­ten sosi­aa­li­set tai­dot ovat heikentyneet

Saa­vun kotiin, ja minul­la on nel­jä tun­tia aikaa ennen tree­nien alkua. Vaih­dan vaat­teet ja kie­tou­dun peh­meän pei­ton alle kat­so­maan het­kek­si puhe­lin­ta. Parin tun­nin kulut­tua muis­tan sopi­nee­ni tapaa­mi­sen uuden kave­ri­ni kans­sa kau­poil­la, mut­ta yhtäk­kiä sosi­aa­li­suu­te­ni kiel­tää sen.

Astun täy­teen bus­siin ja huo­maan yhden tyh­jän penk­ki­ri­vin. Istun ikku­na­pai­kal­le ja seu­raa­val­ta pysä­kil­tä nuo­ri nai­nen istah­taa vie­ree­ni. Pysäk­ki­ni on seu­raa­va, enkä ole tot­tu­nut puhu­maan ihmi­sil­le kas­vok­kain, joten pää­tän jää­dä odot­ta­maan sii­hen asti, kun­nes vie­res­sä­ni ole­va nai­nen jää pois.

Nuo­ret eivät nyky­ään kyke­ne puhu­maan tun­te­mat­to­mil­le, mikä vai­keut­taa monia asioi­ta. Sosi­aa­li­set tai­dot aut­ta­vat kom­mu­ni­koi­maan tehok­kaas­ti, liit­ty­mään ryh­mään sekä luo­maan hyviä ihmis­suh­tei­ta. Ihmis­suh­tei­den tär­key­den huo­maa­kin yleen­sä vas­ta sii­nä tilan­tees­sa, kun nii­tä ei ole.

Ongel­ma­na on se, että useat nuo­ret eivät löy­dä omia sosi­aa­li­sia tai­to­jaan, vaik­ka nii­tä kai­kil­ta jon­kin ver­ran syväl­tä löy­tyy, mut­ta nii­tä on vai­kea löy­tää. Tämä vai­keut­taa nuor­ten tule­vai­suu­den työelämää.

Toi­se­na ongel­ma­na on se, että nuo­ret eivät pian enää osaa olla mui­den ihmis­ten kans­sa teke­mi­sis­sä muu­ten kuin puhe­li­men kaut­ta. Useat nuo­ret jät­tä­vät vapaa-ajan akti­vi­tee­tit pois huo­no­jen sosi­aa­lis­ten tai­to­jen vuok­si. Myös nuor­ten omat mie­li­pi­teet jää­vät pii­loon ja ulko­nä­kö­pai­neet kas­va­vat huo­no­jen sosi­aa­li­suu­den tai­to­jen myö­tä. Jot­kut nuo­ret saat­ta­vat myös jät­tää kou­lu­päi­viä välis­tä sen takia, että heil­lä ei ole kave­rei­ta eivät­kä he yksin­ker­tai­ses­ti vain uskal­la tutus­tua uusiin ihmisiin.

Mie­les­täm­me nuo­ret voi­si­vat ottaa yhteyt­tä kave­rei­hin puhe­li­men kaut­ta, kun­han vain eivät unoh­da sosi­aa­li­sia tapaa­mi­sia, vaik­ka puhe­li­men kaut­ta jut­te­le­mi­nen tun­tuu­kin luon­nol­li­sem­mal­ta. Nuo­ret eivät sai­si jät­tää välis­tä hei­dän vel­vol­li­suuk­si­aan huo­no­jen sosi­aa­lis­ten tai­to­jen­sa vuok­si. Myös me otam­me usein yhteyt­tä kave­rei­hin puhe­li­men kaut­ta, mut­ta sil­ti muis­tam­me tava­ta kave­rei­tam­me myös kasvokkain.

Tämän ongel­man rat­kai­se­mi­sek­si nuo­ril­le voi­tai­siin jär­jes­tää hei­tä kiin­nos­ta­via akti­vi­teet­te­ja tai ryh­mäy­ty­mi­siä. Myös van­hem­mat voi­si­vat yrit­tää saa­da nuo­ren kiin­nos­tu­maan ja osal­lis­tu­maan uusiin ja muka­viin har­ras­tuk­siin. Sosi­aa­li­sia tai­to­ja voi kehit­tää esi­mer­kik­si saa­ma­si palaut­teen perus­teel­la, läheis­ten aikuis­ten tie­to­jen ja kas­va­tuk­sen kaut­ta ja saa­mie­si koke­mus­ten myö­tä. Kos­kaan ei ole lii­an myö­häis­tä kehit­tää omia sosi­aa­li­sia taitojaan.

Anna Vie­ri­maa 13 v. ja Sofia Kova­lai­nen 14 v. Hau­ki­pu­taan koulu