Voi­daan hyvin: Digi­taa­lis­ta hel­po­tus­ta asiak­kaan arkeen

Mar­ko Holappa.

Digi­pal­ve­lu­jen kehit­tä­mi­nen ter­vey­den­huol­lon osa-alu­ee­na on ollut val­ta­kun­nal­li­nen tavoi­te jo vuo­sien ajan. Oulun­kaa­rel­la käy­te­tään asiak­kaan pal­ve­lu­jen tuke­na eri­la­sia säh­köi­siä pal­ve­lu­ja, jot­ka hel­pot­ta­vat asioin­tia ja vähen­tä­vät kuor­mi­tus­ta vastaanotoilla.

Esi­mer­kik­si ast­man perus­tut­ki­muk­siin kuu­luu PEF-seu­ran­ta (ulos­hen­gi­tyk­sen huip­pu­vir­taus), jota teh­dään riip­puen tut­ki­muk­ses­ta 1–2 viik­koa. Perin­tei­ses­ti asia­kas puhal­taa PEF-mit­ta­riin aamuin illoin, tul­kit­see mit­ta­ris­ta tulok­sen ja mer­kit­see tulok­set seu­ran­ta­lo­mak­keel­le. Seu­ran­nas­sa ja kaa­va­ke­mer­kin­nöis­sä saat­taa olla kui­ten­kin han­ka­luuk­sia ja puutteita.

Meil­lä on ollut jo jon­kin aikaa käy­tös­sä PEF-etä­mit­ta­rit. Se on lai­te, joka yhdis­te­tään asiak­kaan äly­pu­he­li­meen. Sovel­lus var­mis­taa oikean puhal­lus­tek­nii­kan ja muis­tut­taa oikea-aikai­ses­ta mit­tauk­ses­ta. Puhal­lus­tu­lok­set doku­men­toi­tu­vat auto­maat­ti­ses­ti seu­ran­ta­jär­jes­tel­mään. Hoi­ta­ja voi reaa­liai­kai­ses­ti seu­ra­ta tut­ki­muk­sen edis­ty­mis­tä ja tar­vit­taes­sa tukea asia­kas­ta mit­tauk­sis­sa. Kun tulok­set siir­ty­vät auto­maat­ti­ses­ti jär­jes­tel­mään, hoi­ta­ja voi käyt­tää enem­män aikaa esim. ennal­taeh­käi­se­vään potilastyöhön.

Etä­mit­taus­pal­ve­lu on ollut var­sin­kin nuor­ten ja aikuis­ten mie­leen, myös van­hem­pi väes­tö on pik­ku­hil­jaa hyväk­sy­mäs­sä etä­lait­teet. Mit­taus­tu­los­ten on huo­mat­tu jo nyt ole­van laa­duk­kaam­pia sekä luotettavampia.

Myös INR-etä­lai­te on ollut pit­kään Oulun­kaa­rel­la käy­tös­sä. Lai­te on käy­tös­sä Mare­van-vere­no­hen­nus­lääk­keen käyt­tä­jil­lä, joi­den lää­ke­pi­toi­suut­ta arvioi­daan veri­ko­keil­la 1–6 vii­kon välein. Veri­koe voi olla joko labo­ra­to­rios­sa otet­ta­va suo­ni­ve­ri­näy­te tai sai­raan­hoi­ta­jan sor­men­pääs­tä otta­ma pika­näy­te. Tulok­sen perus­teel­la mää­ri­tel­lään asiak­kaan lää­ki­tys seu­raa­vaan kont­rol­liin asti.

Etä­mit­tauk­ses­sa INR-mit­ta­ri on koto­na yhdis­tet­ty­nä asiak­kaan äly­pu­he­lin­so­vel­luk­seen. Sai­raan­hoi­ta­ja ohjaa ensin asia­kas­ta ohjel­mis­ton käy­tös­sä ja yhdes­sä var­mis­te­taan oikean­lai­nen näyt­teen­ot­to­tek­niik­ka. Asia­kas tekee mit­tauk­sen sovit­tu­na ajan­koh­ta­na ja lähet­tää tulok­sen puhe­lin­so­vel­luk­sel­la hoi­ta­jan jär­jes­tel­mään. Hoi­ta­ja mää­rit­tää lää­kean­nos­tuk­sen ja seu­raa­van kont­rol­lia­jan­koh­dan. Tie­to siir­tyy asiak­kaan älypuhelimeen.

Pal­ve­lu hel­pot­taa asiak­kaan elä­mää pal­jon. Labo­ra­to­rio tai sai­raan­hoi­ta­ja voi olla kau­ka­na, joten pal­ve­lu sääs­tää todel­la asiak­kaan aikaa ja vai­vaa. Pal­ve­lu lisää myös poti­las­tur­val­li­suut­ta, kun muut­tu­nut lää­kean­nos­tus tal­len­tuu äly­pu­he­li­meen ja asia­kas voi sen tar­vit­taes­sa tarkistaa.

Par­haim­mil­laan säh­köis­ten pal­ve­lui­den käyt­tö tukee ja kan­nus­taa asia­kas­ta otta­maan vas­tuu­ta omas­ta hoi­dos­taan sekä samal­la hel­pot­taa hoi­to­hen­ki­lö­kun­nan työmäärää.

Mar­ko Holap­pa, sai­raan­hoi­ta­ja, ast­ma­hoi­ta­ja, Oulunkaari