Päät­tä­jäl­tä: Omia eväi­tä ja kesäsaatavia

Aila Paa­so.

Syk­syn mer­kit ovat ilmas­sa, kas­tei­set aamut, pime­ne­vät yöt ja ete­lää koh­ti len­tä­vät kur­ki­au­rat. Kesä­saa­ta­via kerä­tään tal­ven varal­le, on elon­kor­juun aika. Syk­syn myö­tä myös kun­ta­po­li­tii­kas­sa akti­voi­du­taan ja suun­na­taan kat­seet tule­vaan vuoteen.

Kun­nan oman stra­te­gian tavoit­teet, talous­ar­vio ja tar­ken­ne­tut suun­ni­tel­mat lin­jaa­vat toimintaa.

Kun­tien tule­vai­suu­teen tulee vai­kut­ta­maan olen­nai­ses­ti myös kesä­kuun lopus­sa jul­kis­tet­tu uusi hal­li­tus­oh­jel­ma, siel­tä nouse­vat tavoit­teet ja tiuk­ka val­ta­kun­nal­li­nen talous­ku­ri. Kun­ta­liit­to on esit­tä­nyt huo­len­sa hal­li­tus­oh­jel­mas­sa perus­o­pe­tuk­seen liit­ty­väs­tä kir­jauk­ses­ta, jos­sa tode­taan, että kun­nal­la pitää olla riit­tä­vä väes­tö­poh­ja, jot­ta se voi jär­jes­tää koulutuspalvelut.

Kun­ta­lii­ton mukaan kir­jauk­ses­sa pii­lee kun­tien näkö­kul­mas­ta iso ris­ki. Pal­jon on kes­kus­te­lua herät­tä­nyt myös mitä tar­koit­taa kir­jaus kun­tien eri­lais­tu­mi­sen sallimisesta.

Kou­lu­tus­po­li­tii­kan suh­teen hal­li­tus­oh­jel­mas­sa on toki monia hyviä tavoit­tei­ta mut­ta toteu­tuk­sen ja rahoi­tuk­sen suh­teen on pal­jon ris­ti­rii­tai­suuk­sia. Perus­o­pe­tuk­sen vah­vis­ta­mi­seen ja oppi­mi­sen tukeen luva­taan lisä­ra­hoi­tus­ta ja saman­ai­kai­ses­ti kui­ten­kin ollaan leik­kaa­mas­sa kun­tien val­tio­no­suuk­sia ja avus­tuk­sia. Kun­tien indek­sin leik­kaa­mi­nen tar­koit­taa suo­raan käy­tän­nös­sä kou­lu­tus­leik­kaus­ta, kos­ka ope­tuk­sen- ja var­hais­kas­va­tuk­sen toi­mia­la on kun­nan suu­rin toimiala.

Opis­ke­li­joi­den opin­toi­hin, tukiin ja toi­meen­tu­loon suun­ni­tel­laan muu­tok­sia. Opin­to­tue­nuu­dis­tus aio­taan käyn­nis­tää ilman uudis­tuk­seen varat­tua mää­rä­ra­haa, indek­si­ko­ro­tuk­set ollaan jää­dyt­tä­mäs­sä 2024 alus­ta, jol­loin tuet eivät ilmei­sim­min aina­kaan nouse.

Hal­li­tus­oh­jel­ma lupaa kään­tää suo­ma­lais­ten osaa­mis­ta­son takai­sin kas­vu-ural­le ja nos­taa kou­lu­tus­ta­soa. Osaa­ja­pu­las­ta ollaan huo­lis­saan mut­ta samal­la lak­kau­te­taan aikuis­kou­lu­tus­tu­ki, vuo­rot­te­lu­va­paa­jär­jes­tel­mä ja lei­ka­taan vapaas­ta sivis­tys­työs­tä. Hal­li­tus lisää sen sijaan jat­ku­van oppi­mi­sen tar­jon­nan mark­ki­na­läh­töi­syyt­tä ja pois­taa estei­tä yksi­tyi­sen rahoi­tuk­sen kas­vat­ta­mi­ses­ta. Tämä tar­koit­taa mm. kou­lu­tus­ten oma­vas­tuu­osuuk­sien lisäyk­siä ja avoi­mien kor­kea­kou­luo­pin­to­jen, kan­san­opis­to­jen ja kan­sa­lais­opis­to­jen mak­su­jen korotuksia.

Aikuis­ten tut­kin­to­kou­lu­tus­ta luva­taan suun­na­ta eri­tyi­ses­ti kou­lu­tus­ta­soa nos­ta­vaan tai työ­mark­ki­na-ase­maa paran­ta­vaan kou­lu­tuk­seen. Samal­la kui­ten­kin yksi­lön mah­dol­li­suuk­sia kou­lut­tau­tua hei­ken­ne­tään olennaisesti.

Yhteis­kun­ta ja työ­elä­mä on jat­ku­vas­sa muu­tok­ses­sa. Eli­ni­käi­nen oppi­mi­nen tar­koit­taa yksi­lön kehi­tys­tä ja sitou­tu­mis­ta oppi­mi­seen koko elä­män­kaa­ren ajan. Oppi­mi­nen mah­dol­lis­taa yli­pää­tän­sä yhteis­kun­nan muu­tos­tar­pei­siin vastaamisen.

Hal­li­tus­oh­jel­mas­sa lukee, että hal­li­tus aikoo käyn­nis­tää toi­men­pi­teet kor­kea­kou­lu­tuk­sen tar­peet­to­man kasau­tu­mi­sen ehkäi­se­mi­sek­si ja koh­den­taa aloi­tus­paik­ko­ja ensim­mäis­tä tut­kin­to­aan suo­rit­ta­vil­le. Hyvä asia on, että nuo­ret pää­se­vät opis­ke­le­maan ja eteen­päin elä­mäs­sä. Mut­ta mitä ihmet­tä tar­koit­taa kor­kea­kou­lu­tuk­sen tar­pee­ton kasau­tu­mi­nen? Luu­li­si ole­van itses­tään sel­vää, että koko ajan pahe­ne­van osaa­ja­pu­lan selät­tä­mi­seen tar­vi­taan kaik­kia osaa­jia, myös hei­tä, jot­ka halua­vat kehit­tyä ja kou­lut­tau­tua edel­leen myö­hem­mäs­sä elä­män­vai­hees­saan. Pie­nes­sä maas­sa kaik­ki lah­jak­kuus- ja osaa­mis­po­ten­ti­aa­li tulee saa­da käyt­töön. On erit­täin lyhyt­nä­köis­tä poli­tiik­kaa ajaa alas kaik­ki aikuis­ten tuek­si raken­ne­tut jär­jes­tel­mät. Parem­pi vaih­toeh­to oli­si kehit­tää nykyi­siä toi­min­ta­mal­le­ja niin että ne parem­min vas­taa­vat yhteis­kun­nan, elin­kei­noe­lä­män ja yksi­löi­den osaa­mi­sen kehittämistarpeita.

Hal­li­tus­oh­jel­man mukaan tavoit­tee­na ole­vien poli­tiik­ka­toi­mien val­mis­te­lu perus­tuu poik­ki­hal­lin­nol­li­seen työ­ot­tee­seen. Kui­ten­kin sääs­tö­syis­tä hal­li­tus lopet­taa myös val­tio­neu­vos­ton sel­vi­tys- ja tut­ki­mus­toi­min­nan. Täl­lä toi­min­nal­la on pyrit­ty tuke­maan pää­tök­sen­te­koa niin että minis­te­riöt ovat yhdes­sä lin­jan­neet mitä tie­toa ja sel­vi­tyk­siä halu­taan tehdä.

Asian­tun­ti­jat ovat kri­ti­soi­neet lak­kaut­ta­mis­ta, jon­ka myö­tä pala­taan ns. sii­lou­tu­nee­seen toi­min­taan niin että jokai­nen minis­te­riö kes­kit­tyy vas­tai­suu­des­sa vain omiin tarpeisiinsa.

Tämän­kal­tai­nen kehi­tys on näh­tä­vis­sä jo hal­li­tus­oh­jel­mas­sa tavoit­tei­den ja toi­men­pi­tei­den ris­ti­rii­tai­suuk­si­na, tavoit­tee­na on lei­ka­ta kus­tan­nuk­sia yhtääl­lä, mut­ta toi­men­pi­teet aiheut­ta­vat­kin lisää kus­tan­nuk­sia toi­saal­la. Aika näyt­tää miten hal­li­tus­oh­jel­man ”kesä­saa­ta­vat” vai­kut­ta­vat kun­ta­ken­täl­le, riit­tää­kö meil­le eväi­tä tal­ven varal­le vai jou­dum­me­ko jat­ka­maan peit­toa toi­ses­ta pääs­tä tun­ne­tun kan­san­sa­tum­me mukaisesti.

Aila Paa­so, KT, Iin kun­nan­val­tuu­tet­tu, kun­nan­hal­li­tuk­sen ja ope­tus- ja var­hais­kas­va­tus­lau­ta­kun­nan jäsen, (vih­reä, sit)