Päät­tä­jäl­tä: Kiusat­tu ja ahdistunut

Kou­lu­maa­il­ma on ollut mur­rok­ses­sa vii­me vuo­det. Ope­tus­suun­ni­tel­mia on uudis­tet­tu tii­vii­seen tah­tiin. Herää kui­ten­kin kysy­mys, ovat­ko uudis­ta­jat olleet ajan tasal­la – vai ajas­taan edel­lä tai jäl­jes­sä. Ilmiö­poh­jai­nen oppi­mi­nen ja avoi­met oppi­mi­sym­pä­ris­töt ”sei­nät­tö­mi­ne” suur­kou­lui­neen sopi­vat oma­toi­mi­sel­le, kes­kit­ty­mis­ky­kyi­sel­le ja oppi­mis­ha­lui­sel­le lap­sel­le ja nuo­rel­le. Val­tao­sa oppi­lais­ta onkin näi­tä ihan­ne­ta­pauk­sia, mut­ta yhä suu­rem­pi vähem­mis­tö ei ole. Onko siis uudis­ta­jien mie­les­sä ollut enti­nen kilt­ti ja tot­te­le­vai­nen hymy­poi­ka tai ‑tyt­tö, vai tule­vai­suu­den mul­ti­tas­kaa­va ylisuorittaja-superihminen.

Vii­me vuo­si­kym­me­nen kehi­tys on joh­ta­nut sii­hen, että kiusaa­mi­sen väli­neet ovat paran­tu­neet ja tul­leet entis­tä pal­jon sala­ka­va­lam­mik­si. Kyl­lä­hän ennen­kin nahis­tiin ja syr­jit­tiin, mut­ta, kun pää­si kou­lus­ta kotiin, sai olla suh­teel­li­sen tur­vas­sa. Nyt kiusaa­mi­nen voi jat­kua ympä­ri vuo­ro­kau­den. Las­ten ja nuor­ten käyt­täy­ty­mi­ses­sä tapah­tui sel­vä muu­tos, kun äly­pu­he­li­met tuli­vat mark­ki­noil­le. Kou­lus­sa sen huo­ma­si yksin puhe­lin­taan näprää­vien mää­rän hui­ma­na kas­vu­na. Puhe­lin vei las­ten kes­kit­ty­mis­ky­vyn ja lisä­si rau­hat­to­muut­ta oppi­tun­neil­la. Kun tähän vie­lä lisä­tään jat­ku­vat ope­tus­suun­ni­tel­mien uudis­tuk­set ja kou­lu­tuk­sen leik­kauk­set inkluusioi­neen, jois­ta Pent­ti Aute­re kir­joit­ti ansiok­kaas­ti Kale­vas­sa 18.02.2023, ei kou­lu­maa­il­ma ole sääs­ty­nyt ikä­vil­tä seurauksilta.

Tele­vi­sio- ja inter­net-viih­teen lisään­nyt­tyä rajus­ti ja muu­tut­tua entis­tä väki­val­tai­sem­mak­si ja kou­kut­ta­vam­mak­si, lop­pu­tu­los alkaa olla sel­vä. Esim. las­te­noh­jel­mat, ns. piir­re­tyt ja elo­ku­vat, ovat hur­jaa kohel­lus­ta ja väki­val­taa täyn­nä. Hyvä­hän niis­sä voit­taa pahan, mut­ta aina tais­tel­laan, usein tuho­taan ja tape­taan. Van­hem­mil­le nuo­ril­le on tar­jol­la sit­ten kau­hua ja jän­ni­tys­tä ylen mää­rin. Tie­to­ko­ne­pe­leis­sä ja TV-sar­jois­sa lähes poik­keuk­set­ta joku tape­taan tai on tapet­tu. Kir­jas­ton uutuus­hyl­ly­kin on täyn­nä jän­ni­tys­tä ja tap­pa­mis­ta. Eihän tämä voi olla pitem­män pääl­le vai­kut­ta­mat­ta ihmi­seen. Tut­ki­muk­sis­sa on usein todet­tu, että väki­val­ta­viih­de tai ‑pelit eivät lisää itses­sään väki­val­taa. No eivät lisää­kään var­maan suo­raan, mut­ta min­kä­lai­sen hen­ki­sen ilma­pii­rin ne saa­vat aikaan? Nuor­ten ahdis­tu­nei­suus on lisään­ty­nyt, ja kun mie­len­ter­veys­pal­ve­lut ontu­vat, moni nuo­ri ajau­tuu epä­toi­voi­siin­kin tekoi­hin. Pahaa oloa pure­taan sit­ten toi­siin ihmisiin.

Nuor­ten ahdis­tu­nei­suu­des­ta kuu­lee sil­loin täl­löin syy­tet­tä­vän myös ilmas­to- ja ympä­ris­tö­ak­ti­vis­mia. Tämä on jok­seen­kin absur­di väi­te, kos­ka imas­ton muu­tos ja luon­to­ka­to ovat fak­to­ja ja uhkaa­vat mei­tä, mut­ta ahdis­tus tulee kyl­lä sii­tä, että nuo­ret koke­vat, että asial­le ei teh­dä mitään, vaik­ka kyl­lä voi­tai­siin teh­dä. Heil­le­hän tämä sot­ku jää siivottavaksi.

Kiva kou­lu ‑han­ke on yksi vii­me vuo­sien kei­no puut­tua asi­aan. Kale­vas­sa 4.2.2023 ilmes­ty­nees­sä artik­ke­lis­sa ”Mik­si tie­tyis­tä asiois­ta Hävi­tyk­ses­sä ei puhu­ta” kir­jai­li­ja Iida Rau­ma kui­ten­kin sanoo: ” — - jos ihmi­set eivät ole mil­lään taval­la saman­ver­tai­ses­sa ase­mas­sa, on nau­ret­ta­vaa lait­taa hei­dät kes­kus­te­le­maan tasa­ver­tai­ses­ti.” Usein kiusaa­jia on usei­ta ja sovit­te­lu­kes­kus­te­lun jäl­keen tilan­ne näyt­tää sovit­te­li­jan kan­nal­ta muut­tu­neen, mut­ta todel­li­suu­des­sa kiusaa­mi­nen jat­kuu. Täl­lai­nen menet­te­ly toi­mii, jos sii­nä ovat muka­na aidos­ti sekä kiusa­tun että kiusaa­jan van­hem­mat ja koko kou­lun henkilökunta.

Puhet­ta on riit­tä­nyt vuo­sien saa­tos­sa, mut­ta teot ovat jää­net pie­nik­si. Rat­kai­su voi­si löy­tyä sii­tä, että entis­tä enem­män teh­täi­siin asiois­ta yhdes­sä, kaik­ki mukaan ‑peri­aat­tee­la. Opet­ta­jat ja van­hem­mat ovat täs­sä avai­na­se­mas­sa, hehän kas­vat­ta­vat aina uuden suku­pol­ven. Ja uudis­ta­jil­ta pitäi­si vaa­tia enem­män kou­lun arjen tuntemusta.

Tei­jo Liedes

Iin kun­nan­val­tuu­tet­tu

kun­nan­hal­li­tuk­sen vpj, (vas.)