Päät­tä­jäl­tä: Hal­lin­to­ra­ken­teen uudistuksesta

Meil­lä Iis­sä on meneil­lään kun­nan hal­lin­to­ra­ken­teen uudis­tus. Sosi­aa­li- ja ter­veys­pal­ve­lut siir­ty­vät vuo­den vaih­tees­sa hyvin­voin­tia­lueil­le. Tämä jo itses­sään aiheut­taa tar­vet­ta orga­ni­soi­da tiet­ty­jä pal­ve­lu­ja uudel­la tavalla.

Edel­li­ses­tä hal­lin­to­ra­ken­teen uudis­tuk­ses­ta on toki jo vuo­sia ja pal­ve­lu­ra­ken­net­ta on syy­tä aika ajoin tar­kas­tel­la. Val­tuus­to teki pal­ve­lua­luei­den ylim­mäs­tä tasos­ta vii­mein pää­tök­sen edel­li­ses­sä kokouk­ses­saan ja siir­si orga­ni­saa­tion seu­raa­vat tasot val­mis­te­luun pal­ve­lua­lueil­le. Hen­ki­lös­töä ei ole tar­koi­tus vähen­tää, toi­min­taa on tar­koi­tus osit­tain orga­ni­soi­da uudel­la tavalla. 

Kun­ta tuot­taa pal­ve­lui­ta kun­ta­lai­sil­le. Nii­den toi­mi­mi­nen ja toi­mi­mi­nen parem­min kuin aikai­sem­min tuli­si olla kai­ken­lais­ten uudis­tus­ten perim­mäi­nen tar­koi­tus. Jos ohes­sa syn­tyy sääs­tö­jä, hyvä niin. 

Hal­lin­to­ra­ken­teen uudis­tus ei aina vält­tä­mät­tä lai­sin­kaan näy pal­ve­lui­den käyt­tä­jil­le. Jos kaik­ki menee hyvin, uudis­tus näyt­täy­tyy parem­min ymmär­ret­tä­vi­nä pal­ve­lu­ko­ko­nai­suuk­si­na ja parem­pa­na pal­ve­lu­na. Jos jol­le­kul­le tulee kysyt­tä­vää kun­nan pal­ve­lui­hin liit­tyen on sel­vää, kenel­tä asias­ta voi kysyä. Puhe­lui­hin ja säh­kö­pos­tei­hin saa vastauksen.

Yhtä tär­ke­ää on hyvin­voi­va hen­ki­lös­tö. Tämä ehkä kuu­los­taa jo kli­seel­tä, mut­ta se on edel­ly­tys pal­ve­lui­den toimimiselle. 

Työ­oloi­hin­sa ja joh­ta­mi­seen tyy­ty­väi­nen hen­ki­lös­tö on edel­ly­tys kun­nan kai­kel­le toi­min­nal­le. Ei ole lain­kaan saman­te­ke­vää, onko lähie­si­mie­hil­lä riit­tä­väs­ti aikaa alaisilleen. 

Jos hen­ki­lös­tö voi hyvin ja työn teke­mi­nen on teh­ty suju­vak­si ja resurs­sit riit­tä­vät, se näkyy pal­ve­lui­den laa­dus­sa. Moi­tet­ta tulee usein hal­lin­to­him­me­leis­tä ja lii­an suu­res­ta joh­ta­ja­mää­räs­tä. Hal­lin­to­him­me­lei­tä raken­ta­mat­ta voi­daan taa­ta riit­tä­vä esimiesresurssi.

Kun­ta­stra­te­gias­sam­me on mer­kit­tä­vä­nä tavoit­tee­na kas­vu. Haluam­me kun­taan lisää asuk­kai­ta. Tänä päi­vä­nä kukaan tus­kin muut­taa uudel­le paik­ka­kun­nal­le sel­vit­tä­mät­tä ensin, miten siel­lä pal­ve­lut toi­mi­vat. Väsy­neet työn­te­ki­jät, huo­nos­ti orga­ni­soi­dut pal­ve­lut ja kat­teet­to­mat lupauk­set teke­vät kun­nan mark­ki­noin­ti­työn tyhjäksi. 

Edel­li­sis­tä uudis­tuk­sis­ta kan­nat­taa ottaa opik­si, van­ho­ja vir­heik­si osoit­tau­tu­nei­ta kokei­lu­ja ei kan­na­ta tois­taa. On myös olta­va val­mis jos­sain vai­hees­sa otta­maan askel taak­se­päin ja poh­ti­maan, miten meni noin omas­ta mie­les­tä. Toi­von että me kyke­nem­me sii­nä vai­hees­sa uuteen muu­tok­seen tai palaa­maan van­haan, jos sil­le on tar­vet­ta. Ennen kaik­kea toi­von, että pys­tym­me muu­tos­ten jäl­keen nii­tä jos­sain vai­hees­sa rehel­li­ses­ti arvioimaan.

Lee­na Tii­ro, Iin val­tuu­tet­tu, Vasemmistoliitto