Asun­to­vau­nu­pro­jek­tis­sa ret­rous saa näkyä

Janne Jääskän ja Jouni Lievosen mielestä parasta projektissa oli yhdessä tekeminen ja uuden oppiminen.Janne Jääskän ja Jouni Lievosen mielestä parasta projektissa oli yhdessä tekeminen ja uuden oppiminen.

Kym­me­ni­sen vuot­ta sit­ten Jou­ni Lie­vo­sen hank­ki­ma vuo­den 1984 Soli­fer Arc­tic 450 sai odot­taa seit­se­män vuot­ta, ennen kuin hän alkoi enti­söi­mään vau­nua yhdes­sä per­heen nuo­ri­son kans­sa koro­na-aika­na. Han­kin­ta­hin­ta vau­nul­le oli noin vii­ti­sen sataa eikä ret­ro­vau­nun kun­to ollut häävi.

– Vai­mo ei suos­tu­nut edes tule­maan vau­nuun sisään. Kyl­lä­hän vau­nun sisäl­lä tuok­sui märäl­le eikä vau­nua oli­si sii­nä kun­nos­sa voi­nut käyt­tää, Jou­ni Lie­vo­nen kertoo.

Koro­nan alkaes­sa Noo­ra Lie­vo­nen ja Jan­ne Jääs­kä innos­tui­vat vau­nus­ta ja niin kol­mi­kon yhtei­nen enti­söin­ti­tai­val alkoi. He ajat­te­li­vat hom­man tule­van val­miik­si yhdes­sä kesäs­sä, mut­ta aikaa kului kol­me vuot­ta, ennen kuin vau­nu pää­si toi­sel­le neitsytmatkalleen.

Jan­ne ker­too, ettei­vät he tien­neet aluk­si kuin­ka iso pro­jek­tis­ta tuli­si, mut­ta he halusi­vat teh­dä vau­nus­ta sel­lai­sen, joka kes­tää seu­raa­vat­kin 30 vuotta.

– Emme aja­tel­leet aikaa mene­vän niin pal­jon, mut­ta teim­me pro­jek­tia hil­jal­leen eteen­päin ilman eri­tyis­tä aika­tau­lua, Jan­ne kertoo.

Jou­ni Lie­vo­nen antoi veto­vas­tuun enti­söin­nis­tä Jan­nel­le ja Noo­ral­le ja hän ker­toi toi­mi­neen­sa itse taka-alal­la aina tar­vit­taes­sa. Jou­ni ker­toi hymyil­len nuo­ri­son olleen välil­lä vähän lii­an­kin inno­kas pur­ka­maan van­haa pois.

– Purim­me sisäl­tä kai­ken pois ja mei­dän täy­tyi pitää huol­ta, ettei vau­nu mene kasaan run­koa purkaessa.

Vau­nu oli täy­sin alku­pe­räi­ses­sä kun­nos­sa ja sisäl­tä puret­tiin kaik­ki. Jan­ne ker­too tilan olleen todel­la ahdas isoi­ne keit­tiöi­neen ja wc-tiloi­neen. Nyt vau­nu on täy­sin rii­sut­tu kai­kes­ta yli­mää­räi­ses­tä, kui­ten­kin kun­nioit­taen alku­pe­räis­tä mallia.

Vau­nus­sa on nuk­ku­ma­ti­lat kah­del­le, mut­ta tar­vit­taes­sa tilaan mah­tuu hyvin myös leveä ilma­pat­ja, jol­loin makuu­ti­laa löy­tyy nel­jäl­le. Wc-tilaa ei enää ole, mut­ta lei­rin­tä­aluei­den tasok­kaat suih­ku- ja wc-tilat ovat riit­tä­neet käyt­tä­jil­le hyvin. Kapea ja kek­se­liäs keit­tiö­ti­la on nuo­ri­son suunnittelema.

Vau­nus­ta löy­tyy myös pal­jon säi­ly­tys­ti­laa muun muas­sa sän­ky­jen alta ja istu­ma­paik­koi­na toi­mii ret­ki­tuo­lit, jot­ka ovat hel­pos­ti siir­ret­tä­vis­sä ulos.

– Emme löy­tä­neet tar­peek­si pie­niä altai­ta vau­nuun sopi­vaan hin­taan, joten ostim­me kak­si alle kym­pin kat­ti­laa ja pora­sim­me reiät kat­ti­loi­den poh­jiin ja nyt ne toi­mit­ta­vat altai­den vir­kaa, Jan­ne mainitsee.

Run­ko raken­net­tiin vau­nuun koko­naan uusik­si, akse­li kor­jat­tiin ja ren­kaat uusit­tiin. Myös ikku­nat vaih­det­tiin. Uudet löy­tyi­vät Tor­nios­ta vuot­ta van­hem­mas­ta saman­merk­ki­ses­tä vau­nus­ta. Myös sisä­ti­lois­sa halut­tiin hyö­dyn­tää ole­mas­sa ole­via veti­miä ja nau­la­koi­ta ja he löy­si­vät myös nii­tä lisää toi­sis­ta pure­tuis­ta saman ikä­luo­kan vaunuista.

– Vaik­ka olem­me­kin uusi­neet käy­tän­nös­sä kaik­ki, halusim­me kun­nioit­taa sil­ti van­haa ja säi­lyt­tää vau­nun ret­rou­den, Jan­ne sanoo.

Vau­nu sai myös uuden maa­li­pin­nan ulko­kuo­reen ja rus­keal­la väri­va­lin­nal­la halut­tiin koros­taa vau­nun vuo­si­mal­lin aikakautta.

Jan­ne ker­too­kin maa­laa­mi­sen olleen run­gon kor­jauk­sen ohes­sa yksi haas­ta­vim­mis­ta työ­vai­heis­ta. He pur­ki­vat kai­ken pel­tiin saak­ka ja oma vai­keu­ten­sa oli saa­da sei­nät suo­raan. Myös ikku­noi­den sovit­ta­mi­nen oli aikaa vie­vää työ­tä, ja puuk­ko­sa­haa jou­dut­tiin näyt­tä­mään vau­nul­le, jot­ta uudet ikku­nat saa­tiin istu­maan oikein paikoilleen.

Neit­syt­mat­kal­leen vau­nu pää­si Jan­nen ja Noo­ran kans­sa Uts­joel­le saak­ka men­nee­nä kesä­nä. Mat­ka sujui hyvin, mut­ta Iin koh­dal­la hei­dän täy­tyi pysäh­tyä tii­vis­tä­mään vie­lä yhtä ikkunaa.

– Se onnek­si kävi nopeas­ti, kun itse tie­det­tiin mis­tä ikku­na vals­ka­si ja sit­ten tii­vis­tim­me sen ja jat­koim­me mat­kaa, Jan­ne mainitsee.

Kesän toi­sel­la reis­sul­la he otti­vat suun­nak­seen Raa­hen. Ensi kesä­nä tar­koi­tus oli­si läh­teä kier­tä­mään Etelä-Suomea.

Vau­nu sopii ympä­ri­vuo­ti­seen käyt­töön, mut­ta mie­het ker­toi­vat sen ole­van läh­tö­koh­tai­ses­ti käy­tös­sä vain kesäisin.

Vau­nuun asen­net­tiin myös uusi läm­mi­tys­jär­jes­tel­mä ja säh­köt uusit­tiin. Vaik­ka vau­nus­sa on lat­tia­läm­mi­tys, läm­mi­tys hoi­tuu pat­te­ril­la. Lei­rin­tä­alu­eel­la säh­kön saa tol­pas­ta ja muka­na kul­kee aina pie­ni aggre­gaat­ti. Jou­ni ker­toi säh­kö­töi­den olleen yllät­tä­vän­kin helpot.

– Vau­nun saa hyvin läm­pi­mäk­si ja kun itse on teh­nyt työn, niin tie­tää, että se on myös kui­va ja ter­ve, molem­mat mie­het toteavat.

Koko­nais­kus­tan­nuk­set remon­til­le nousi­vat noin kah­den ja puo­len ja kol­men tuhan­nen euron välil­le. Sum­maa mie­het eivät pidä kovin kor­kea­na, sil­lä teke­mis­tä oli paljon.

Eni­ten kus­tan­nuk­sia syn­tyi puu­run­gos­ta, maa­lis­ta ja uusis­ta ren­kais­ta. Jan­ne ker­toi yhdek­si hidas­ta­vak­si teki­jäk­si hei­dän koke­mat­to­muu­ten­sa ja hän ker­too useis­ta reis­suis­ta rau­ta­kaup­poi­hin hake­maan mil­loin min­kä­kin kokois­ta ruu­via tai muu­ta pien­tä asiaa.

– Onnek­si Jou­nil­la on pal­jon tie­to­tai­toa, jota pys­tyim­me hyö­dyn­tä­mään ja moni työ­ka­lu löy­tyi myös Jou­nil­ta, Jan­ne sanoo.

Eri­tyi­sen innois­saan mie­het ovat sii­tä, että he pys­tyi­vät kor­jaa­maan jo muu­ten toden­nä­köi­ses­ti romu­tus­kun­toi­sen vau­nun. Jou­ni sanoo­kin, että har­mit­ta­van pal­jon pihoil­la näkyy van­ho­ja lahon­nei­ta vau­nu­ja. Mie­het ker­to­vat kat­sas­tus­reis­sus­ta, jos­sa kat­sas­tus­mies­kin oli otet­tu pääs­tes­sään kat­sas­ta­maan kyseis­tä vaunua.

– Kat­sas­tus­mies­kin sanoi, että oli hie­noa, kun annoim­me vau­nul­le koko­naan uuden elämän.

Seu­raa­vaa pro­jek­tia ei poru­kal­la ole suun­nit­teil­la, mut­ta he arvioi­si­vat nyt enti­söin­nin käy­vän pal­jon ensim­mäis­tä ker­taa nopeam­min. Jou­ni halu­aa­kin tuo­da esil­le sen, kuin­ka pie­nel­lä rahal­li­sel­la panos­tuk­sel­la ja itse teke­mäl­lä van­hat­kin vau­nut voi­vat saa­da uuden elä­män ja usei­ta vuo­sia lisää käyttöaikaa.

– Isoa hal­lia­kaan pro­jek­til­le ei tar­vit­se. Meil­lä vau­nu oli kesät pres­su­ka­tok­ses­sa omal­la pihal­la, ja tal­vek­si pake­toim­me sen hyvin pres­sui­hin, ettei kos­teus ja kyl­mä pää­se sisään, Jou­ni sanoo.

– Olem­me vit­sail­leet uudes­ta pro­jek­tis­ta, mut­ta nau­ti­taan nyt ensin täs­tä, Jan­ne lisää naurahtaen.

Pro­jek­tis­sa paras­ta Jan­nen mie­les­tä oli uuden oppi­mi­nen ja omin käsin teke­mi­nen. Ilman koro­naa pro­jek­tia tus­kin oli­si Jan­nen mukaan yhdes­sä aloi­tet­tu, mut­ta hän on erit­täin tyy­ty­väi­nen lop­pu­tu­le­maan, joka yhteis­työl­lä saa­vu­tet­tiin. Välil­lä usko kui­ten­kin mei­na­si loppua.

– Aina tuli jokin uusia lai­tet­ta­va asia eteen sitä mukaan mitä pro­jek­ti ete­ni ja se mei­na­si välil­lä lan­nis­taa. Kun saim­me vau­nun sisäl­tä val­miik­si, tun­tui, että olem­me jo lähel­lä. Ulko­pin­ta piti puh­dis­taa ja poh­jus­taa kun­nol­la ja sit­ten maa­lai­sim­me telal­la ja pens­se­lil­lä neli­sen ker­ros­ta metal­li­maa­lia pin­taan ja hyvin on pysy­nyt, Jan­ne kertoo.

Vau­nu on herät­tä­nyt kyse­lyi­tä niin naa­pu­rus­tos­sa kuin myös Raa­hen lei­rin­tä­alu­eel­la­kin. Jou­ni ker­toi kylä­läis­ten käy­neen kat­se­le­mas­sa pro­jek­tia, ja Jan­ne ker­too lei­rin­tä­alu­eel­la vau­nun herät­tä­neen monis­sa eten­kin van­hem­man pol­ven kara­vaa­na­reis­sa pal­jon hyviä muis­to­ja ja keskusteluja.

Tutus­tu Ran­ta­poh­jan tilaus­tar­jouk­siin täs­tä.