Ystä­vyyt­tä ja yhdes­sä­oloa kum­miop­pi­lai­den kanssa

Kui­va­nie­men kou­lul­la on tänä syk­sy­nä saa­tu naut­tia läm­min­hen­ki­ses­tä ja yhtei­söl­li­ses­tä kum­miop­pi­las­toi­min­nas­ta, kun kol­mas­luok­ka­lai­set ovat otta­neet sii­pien­sä suo­jaan esi­kou­lu­lai­sia. Toi­min­ta on herät­tä­nyt iloa, ystä­vyyt­tä ja yhteis­hen­keä kou­lun arjessa.


Poruk­ka kool­la: Suku­ko­kous Juuvalla

Vuon­na 1942 val­mis­tui Kii­min­kiin Juu­van sydän­maal­le vaa­ti­ma­ton mök­ki, joka sisäl­si yhden kama­rin ja suu­ren pir­tin. Mök­kiä asut­ti­vat Ella ja Jal­ma­ri Vää­nä­nen per­hei­neen. Koti ei ollut rikas, mut­ta erit­täin rakas. 


Kulu­neet ren­kaat vaa­ran­ta­vat liikenneturvallisuuden

Auton­ren­gas­liit­to ja Lii­ken­ne­tur­va kan­nus­ta­vat kul­jet­ta­jia kiin­nit­tä­mään huo­mio­ta ren­kai­den kun­toon ja lii­ken­ne­tur­val­li­suu­teen. Tar­kis­tus on eri­tyi­sen ajan­koh­tais­ta syk­syl­lä, kun kelit taas heikkenevät.


Teks­ta­rit

Yli-Iin liit­ty­mi­nen Ouluun oli vää­rä rat­kai­su. Iijo­ki­seu­tu on oma alue kult­tuu­ril­taan ja his­to­rial­taan. Sitä kan­nat­taa kehit­tää edel­leen yhdes­sä Iin, Yli-Iin ja Pudas­jär­ven kans­sa. Alu­eel­la on meri ja tun­tu­ri ja yhtei­nen joki. Ehkä tun­tu­ril­le saa­tai­siin jos­kus nykyis­tä lyhyem­pi tie Iistä.



His­to­riam­me ympäristökatastrofeista

Jar­mo Ala­siu­ruan kir­joi­tus tuu­li­voi­mas­ta (Ran­ta­poh­ja, 26.9.2025) toi ansiok­kaas­ti esiin tuon kas­va­van ja luon­to­ka­toa lisää­vän ener­gia­muo­don ympä­ris­tö­vai­ku­tuk­sia. Isot tuu­li­puis­tot alka­vat olla koh­ta­lai­nen mai­se­ma­hait­ta Perä­me­ren alu­eel­la, ja kor­keim­mat yksi­köt voi­vat vai­kut­taa muut­to­lin­tu­jen len­to­reit­tei­hin, esi­merk­ki­nä ark­ti­set vesi­lin­nut. Lii­ka on lii­kaa myös met­sä­au­to­tei­neen ja sora­tar­pei­neen, melui­neen ja poro­lai­dun­ten pirstaloitumisineen.



Kata­rii­na Kum­ma­la valit­tiin Oulun uudek­si kulttuurijohtajaksi

Oulun kau­pun­gin hyvinvointi‑, kult­tuu­ri- ja lii­kun­ta­lau­ta­kun­ta valit­si Oulun kult­tuu­ri­joh­ta­jan vir­kaan Kata­rii­na Kum­ma­lan. Vir­kaa haki yhteen­sä 48 hen­ki­löä. Kum­ma­la on Tai­teen edis­tä­mis­kes­kuk­sen eri­tyis­asian­tun­ti­ja, joka työs­ken­te­lee muun muas­sa tai­teen rahoi­tuk­sen ja TYÖ2030-toi­men­pi­deoh­jel­man paris­sa. Hän on aiem­min työs­ken­nel­lyt muun muas­sa Oulu Sin­fo­nian tuot­ta­ja­na ja Kuo­pion musiik­ki­kes­kuk­sen johtajana.


Toi­mit­ta­jal­ta: Malt­tia työmatkaliikenteeseen

Pari viik­koa sit­ten nousin autol­la­ni Poh­jan­tiel­tä Hau­ki­väy­län ram­pil­le. Kun kään­nyin Hau­ki­pu­das­ta koh­ti, taka­pus­ku­rii­ni lii­maan­tu­nut toi­nen autoi­li­ja sai tar­peek­seen kot­te­ros­ta­ni ja kaa­ha­si ohit­se­ni liit­ty­mä­alu­een sul­ku­vii­vas­ta ja nopeus­ra­joi­tuk­ses­ta välit­tä­mät­tä. Pian auto oli jo kadon­nut kaukaisuuteen.