Kulu­neet ren­kaat vaa­ran­ta­vat liikenneturvallisuuden

Renkaan urasyvyys vaikuttaa paljon liikenneturvallisuuteen. ArkistokuvaRenkaan urasyvyys vaikuttaa paljon liikenneturvallisuuteen. Arkistokuva

Auton­ren­gas­liit­to ja Lii­ken­ne­tur­va kan­nus­ta­vat kul­jet­ta­jia kiin­nit­tä­mään huo­mio­ta ren­kai­den kun­toon ja lii­ken­ne­tur­val­li­suu­teen. Tar­kis­tus on eri­tyi­sen ajan­koh­tais­ta syk­syl­lä, kun kelit taas heikkenevät.

Ren­kai­den mer­ki­tys lii­ken­ne­tur­val­li­suu­del­le jää monel­ta kul­jet­ta­jal­ta huo­maa­mat­ta. Auton­ren­gas­lii­ton kyse­ly­tut­ki­muk­sen mukaan vain yksi kol­mes­ta kul­jet­ta­jas­ta tar­kis­taa ren­kaan­sa riit­tä­vän usein.

Noin puo­let kul­jet­ta­jis­ta kulut­taa van­hat ren­kaat lain vaa­ti­mal­le mini­mi­ta­sol­le ja kol­me kym­me­nes­tä siir­tää tal­vi­ren­kai­den vaih­toa­jan­koh­taa niin pit­käl­le kuin mahdollista.

– Huo­no­kun­toi­sil­la ren­kail­la aja­mi­nen on aina ris­ki, sil­lä mer­kit­tä­vä osa lii­ken­neon­net­to­muuk­sis­ta joh­tuu lii­an kulu­neis­ta ren­kais­ta. Sik­si ren­kaat kan­nat­taa tar­kis­taa ajois­sa, huo­maut­taa Auton­ren­gas­lii­ton puheen­joh­ta­ja Tee­mu Tuu­ri.

Ren­kai­den tar­kis­tus on help­po tur­val­li­suus­te­ko. Pin­ta­ku­vioi­den ja yleis­kun­non tar­kas­ta­mi­nen vie vain muu­ta­man minuu­tin. Tär­ke­ää on myös mita­ta sään­nöl­li­ses­ti ren­kai­den ura­sy­vyys ja ilmanpaineet.

Ren­kai­den kulu­tus­pin­nan pää­urien syvyy­den tulee olla lain mukaan kesä­ren­kais­sa 1,6 mm ja tal­vi­ren­kais­sa 3,0 mm. Mit­tauk­seen voi hyö­dyn­tää esi­mer­kik­si urasyvyysmittaria.

– Ren­kai­den pito ja ajet­ta­vuus heik­ke­ne­vät kui­ten­kin sel­väs­ti jo ennen ura­sy­vyy­den ehdo­ton­ta ala­ra­jaa. Kun ren­kai­den ura­sy­vyys on riit­tä­mä­tön, esi­mer­kik­si mär­kä­pi­to heik­ke­nee ja vesi­liir­ron ris­ki kas­vaa huo­mat­ta­vas­ti, Lii­ken­ne­tur­van kou­lu­tusoh­jaa­ja Lari Mäke­lä sanoo.

Myös ren­kai­den pai­neet tuli­si tar­kis­taa aina­kin ker­ran kuus­sa ja aina ennen pit­kiä ajo­mat­ko­ja. Ren­gas­pai­neet tar­kis­te­taan ren­gas­pai­ne­mit­ta­ril­la kyl­mis­tä ren­kais­ta. Auton val­mis­ta­jan suo­si­tus löy­tyy yleen­sä kul­jet­ta­jan oven kar­mis­ta, polt­toai­ne­säi­liön luu­kus­ta tai auton käyttöoppaasta.

– Ren­gas­pai­ne vai­kut­taa kos­ke­tus­pin­taan, ajet­ta­vuu­teen, kulu­mi­seen ja myös polt­toai­neen­ku­lu­tuk­seen. Esi­mer­kik­si alhai­nen ren­gas­pai­ne piden­tää jar­ru­tus­mat­kaa ja voi siten aiheut­taa vaa­ra­ti­lan­tei­ta, Mäke­lä muistuttaa.

Ren­kai­den sään­nöl­li­nen tar­kis­tus ja huol­to piden­tä­vät myös nii­den käyt­töi­kää. Kes­tä­vyy­teen voi vai­kut­taa oikeal­la ilman­pai­neel­la, ajo­tyy­lil­lä, pyö­rien suun­tauk­sel­la ja tasa­pai­no­tuk­sel­la sekä ren­kai­den puh­tau­del­la ja säi­ly­tys­ta­val­la. Etu- ja taka­ren­kai­den paik­kaa kan­nat­taa myös vaih­taa sään­nöl­li­ses­ti, jot­ta ren­kaat kului­si­vat tasaisesti.