- Kuivaniemen Asemakylän katu- ja vesihuoltosuunnitelmat on tehty Ratatielle, Hyljetielle, Hyljekujalle, Lohitielle, Ratakujalle, Särkitielle, Ahvenkujalle, Taimenkujalle sekä Maivakujalle.
- Esittelytilaisuudessa pöydille oli levitetty isoja karttoja.
Kuivaniemen Asemakylän kadut aiotaan saneerata ja vesihuolto uusia. Hankkeen tavoitteena on saada toimiva ja viihtyisä katuympäristö ja parantaa liikenneturvallisuutta. Suunnitelmaluonnoksia tiistai-iltana Kuivaniemellä esitellyt Destian projektipäällikkö Eerik Jarkko kertoi, että lähtökohta kunnalla on ollut tarve uusia alueen vesihuolto.
– Alueen vesijohdot ja viemärit ovat tulossa tiensä päähän. Kunnallistekniikan kannalta samalla kannattaa uusia myös tiestö ja huolehtia kuivatuksesta. Nyt alueella on syviäkin ojia, joissa vedet makaavat.
Iin kunta valitsi Destian Asemakylän katu- ja vesihuoltosuunnitelmien tekijäksi kilpailutuksen kautta. Suunnittelu aloitettiin elokuussa muun muassa maastomittauksilla. Suunnittelualueeseen kuuluu Ratatie, Hyljetie, Hyljekuja, Lohitie, Ratakuja, Särkitie, Ahvenkuja, Taimenkuja sekä Maivakuja.
Suunnitelmat pohjautuvat Kuivaniemen keskustan voimassa olevaan asemakaavaan, joka määrittelee muun muassa katualueen rajat.
– Nykyisin tie ei mene kaikissa paikoissa asemakaavan mukaisilla katualueilla. Jossain paikoin tie siirtyy hieman, jolloin kaavan mukaisella katualueella sijaitsevat puut, pensaat ja aidat joudutaan poistamaan, Jarkko kertoi.
Hankkeessa uusitaan katujen rakenteet, vesijohdot ja viemärit. Nykyisin enimmäkseen tonteilla kulkevia viemäreitä ja vesijohtoja suunnitellaan siirrettäväksi katualueelle. Kuivatus tehdään pääsääntöisesti hulevesiviemäreillä. Suunnittelualueen katuvalaistus on uudehkoa. Nykyiset pylväät ja lamput kerätään pois ja sijoitetaan uudelleen.
Alueella on useamman levyisiä katuja, suunnitelmassa ajoradan leveys on viisi metriä. Kaduista suunnitellaan lähtökohtaisesti pihateitä. Pihatiellä jalankulkijoilla on esteetön liikkumisoikeus kaikilla sen alueilla ja ajoneuvojen kuljettajilla on väistämisvelvollisuus heihin nähden. Pihatiellä on kahdenkympin nopeusrajoitus.
Tiestölle on suunniteltu pihatien luonteen mukaisesti kivetyksiä. Uutta puustoa ei kapealle tiealueelle juurikaan pystytä istuttamaan.
Yleisöä mietitytti, miten raskas liikenne pystyy kulkemaan pihatietä.
– Tiestö on suunniteltu niin, että sitä pystyy käyttämään myös raskas liikenne. Sinne ei tule korokkeita niin, että isot autot pääsevät kulkemaan, mutta nekin joutuvat noudattamaan pihatien liikennesääntöjä, Jarkko vastasi.
Asukkaita huoletti myös tien kestävyys. Suunnittelijat kertoivat teiden nykyisten pohjamaiden olevan niin hyviä, että niissä riittää kantavuutta.
Keskusteluissa yleisön kysymykset koskivat lähinnä suunnitelmien yksittäisiä kiinteistöjen omistajien kohdalla olevia katuosuuksia. Suunnittelijat korostivat, että luonnoksista kannattaa antaa palautetta ja esittää uusia ideoita. Esittelyillassa Kuivaniemen koulun ruokalan pöydille oli levitetty isoja karttoja, joiden äärellä kuntalaiset pääsivät esittämään ideoitaan.
Illan aikana sai antaa suunnitelmista palautetta joko nimellään tai nimettömänä. Suunnitelmaluonnoksista voi vielä lähettää kuntaan palautetta sähköpostilla osoitteeseen tekniset@ii.fi.
Katusuunnitelmat tulevat nähtäville lokakuussa. Rakennesuunnitelmien on tarkoitus valmistua vuoden loppuun mennessä. Hankkeen toteutuminen riippuu kunnan rahoituksesta.
– Hankkeelle ei ole laskettu tarkkaa kustannusarviota, mutta vesihuollon sisältäen se on arviolta noin 3–3,5 miljoonaa euroa. Hanketta ei voida toteuttaa yhtenä vuonna, vaan vaiheittain esimerkiksi vuosina 2026–29, Jarkko kertoi.