Sääs­tä rahaa, toteu­ta toiveesi

Säästämisen voi aloittaa pienelläkin summalla.Säästämisen voi aloittaa pienelläkin summalla.

Hami­nan kou­lun kuu­den­nen luo­kan yrit­tä­jyys­ryh­mä sekä opet­ta­jan­sa Urpo Tau­riai­nen sai­vat vie­rai­ta pan­kis­ta, kun Nor­dean varal­li­suus­neu­vo­jat Eija Ter­vo­nen ja San­na Kos­ke­na­ho kävi­vät ker­to­mas­sa oppi­lail­le sääs­tä­mi­ses­tä ja sijoit­ta­mi­ses­ta. Oppi­laat oli­vat etu­kä­teen suun­ni­tel­leet pit­kän lis­tan kysy­myk­siä joi­hin vas­tauk­sia halusi­vat. Lis­tal­ta löy­tyi muun muas­sa perus­ky­sy­myk­siä sääs­tä­mi­ses­tä sekä tie­dus­te­lu­ja vie­rai­den työn kuvas­ta ja sii­tä, mikä hei­tä työs­sä kieh­too ja ins­pi­roi. Lisäk­si oppi­lai­ta kiin­nos­ti, ote­taan­ko pank­kiin nuo­ria kesätyöntekijöiksi. 

– Kyl­lä ote­taan, Oulun kont­to­ris­sa­kin on kym­me­niä nuo­ria vuo­sit­tain kesä­töis­sä, vaik­ka moni heis­tä ei kont­to­ris­sa asiak­kail­le näy, vaan he työs­ken­te­le­vät muun muas­sa puhe­lin­pal­ve­lus­sa. Iso osa heis­tä on tra­de­no­mi- ja kor­kea­kou­luo­pis­ke­li­joi­ta, neu­vo­jat valottivat.

He ker­toi­vat myös, että Nor­deal­la jär­jes­te­tään vie­rai­lu­ja kou­luil­le, kos­ka pan­kis­sa halu­taan edis­tää las­ten ja nuor­ten talous­osaa­mis­ta. Tun­nin tee­mois­ta sääs­tä­mi­nen oli kou­lu­lai­sil­le­kin pää­osin tut­tu aihe, ja usea oli jo rahaa johon­kin omaan ostok­seen myös sääs­tä­nyt. Kai­kil­la se ei ollut onnis­tu­nut, mut­ta monel­la myös oli mah­dol­lis­taen jon­kin odo­te­tun tuot­teen hank­ki­mi­sen aivan omal­la rahalla.

Ter­vo­nen ja Kos­ke­na­ho kan­nus­ti­vat­kin oppi­lai­ta lait­ta­maan vähän sivuun pie­nes­tä­kin sum­mas­ta, ajan myö­tä sääs­töä alkaa siten­kin kertymään.

Vie­raat ava­si­vat oppi­lail­le myös sijoit­ta­mis­ta, joka kuu­des­luok­ka­lai­sil­le oli­kin huo­mat­ta­vas­ti sääs­tä­mis­tä tun­te­mat­to­mam­pi käsite.

– Sijoit­ta­mi­nen toi­mii sääs­tä­mis­tä pidem­mäl­lä aika­vä­lil­lä, ja sii­nä idea on se, että alku­pe­räi­nen sijoi­tus kas­vaa kor­koa, min­kä jäl­keen saa­tu kor­ko lii­te­tään alku­pää­omaan. Siten pää­oma alkaa kas­vaa, ja saa­daan kor­koa kas­va­neel­le pää­omal­le, joten pot­ti lisään­tyy vuosittain.

Neu­vo­jat vink­ka­si­vat, että sijoit­ta­mi­sen voi aloit­taa jo vii­den­tois­ta ikäi­se­nä vaik­ka­pa kesä­työs­tä saa­dus­ta pal­kas­ta, mut­ta alai­käi­nen tar­vit­see van­hem­pien luvan. Toi­saal­ta sijoit­ta­mi­ses­sa on myös sääs­tä­mis­tä enem­män ris­ke­jä. Vie­raat neu­voi­vat­kin oppi­lai­ta kes­kus­te­le­maan aiheis­ta koto­na van­hem­pien kanssa.

Urpo Tau­riai­nen on opet­ta­nut yrit­tä­jyyt­tä Hami­nan kou­lun vii­des- ja kuu­des­luok­ka­lai­sil­le jo noin kym­me­nen vuot­ta. Yrit­tä­jyys­tun­te­ja on kak­si vii­kos­sa, ja ope­tus sisäl­tää muun muas­sa vie­rai­lu­ja iiläi­siin yri­tyk­siin. Kuu­des­luok­ka­lai­set vie­rai­le­vat myös Oulun Yri­tys­ky­läs­sä sekä suo­rit­ta­vat kah­den tun­nin mini-TET ‑jak­son halua­mas­saan yri­tyk­ses­sä, johon otta­vat oma­toi­mi­ses­ti yhteyttä.

– Yri­tyk­set tule­vat siten oppi­lail­le tutum­mik­si, ja he toi­saal­ta oppi­vat työn teke­mi­sen sään­tö­jä ja filo­so­fi­aa. Suh­tau­tu­mi­nen sekä mini-TETiin että vie­rai­lui­hin on ollut yri­tyk­sis­sä var­sin posi­tii­vis­ta ja vie­rai­lut erit­täin antoi­sia, opet­ta­ja mieltää.