Har­taus: Rukoil­kaa tois­ten­ne puolesta

Ensi sun­nun­tain kirk­ko­py­hän aihee­na on rukous ja usko. Aika, jota eläm­me, saa­kin monet meis­tä kään­ty­mään juu­ri näi­den ja Juma­lan puo­leen, kun kaik­ki mitä tie­sim­me ja tun­sim­me, se mihin luo­tim­me, on sor­tu­nut ympä­ril­läm­me. Maa­il­ma muut­tui yhdes­sä yös­sä, eikä van­haan ole enää paluuta. 

Huo­li ukrai­na­lai­sis­ta vel­jis­täm­me ja sisa­ris­tam­me on suu­ri. Tule­vai­suu­teem­me näyt­tää yhtäk­kiä jäl­leen yhtä epä­var­mal­ta kuin 1930-luvun lopus­sa. Emme tie­dä mitä odot­taa. Monet meis­tä tun­te­vat toi­vot­to­muut­ta ja ahdis­tus­ta, pel­koa­kin. Myös epä­us­ko ja viha voi­vat nos­taa pää­tään. Tämä tapah­tuu lisäk­si tilan­tees­sa, jos­sa juu­ri koke­mam­me maa­il­man­laa­jui­nen pan­de­mia­kaan ei ole vie­lä ohi. Tämä koet­te­lee mei­dän kaik­kien kes­to­ky­kyä. Mihin kaik­ki päät­tyy? Onko meil­lä toivoa?

Kirk­ko­vuo­des­sa me olem­me las­keu­tu­neet paas­ton­ai­kaan. Tämä vas­taa hyvin myös maa­il­man­ti­laa. Paas­ton­ai­ka on nimit­täin mat­ka, joka vie maa­il­man­laa­jui­sen seu­ra­kun­nan koh­ti ris­tin pit­kä­per­jan­tai­ta ja pää­siäi­sen ylös­nouse­mus­ta. Tämä aika saa mei­dät unoh­ta­maan ne asiat, jot­ka eivät ole niin tär­kei­tä, ja kes­kit­ty­mään olennaiseen.

Tär­kein­tä paas­tos­sa onkin kes­kit­ty­mi­nen Juma­lan ja lähim­mäi­sen rakas­ta­mi­seen. Tämä on nyt eri­tyi­sen tär­ke­ää. Paas­to on myös omaa itsek­kyyt­tä vas­taan suun­nat­tu kris­til­li­nen har­joi­tus, jos­sa tär­kein­tä ei ole ulko­nai­nen paas­to, kuten ruu­as­ta tai muis­ta nau­tin­nois­ta pidät­täy­ty­mi­nen ja sii­tä nume­ron teke­mi­nen. Tätä pal­jon tär­keäm­pää on sisäi­nen paas­to; Tilan rai­vaa­mi­nen omas­sa elä­mäs­sä rukouk­sel­le, Juma­lan sanan luke­mi­sel­le, mes­sus­sa käy­mi­sel­le, hil­jen­ty­mi­sel­le, uskol­le ja rak­kau­del­le. Tänä aika­na kar­sim­me elä­mäs­täm­me nii­tä asioi­ta, jot­ka eivät ole oikeas­ti tär­kei­tä ja vie­vät huo­miom­me oikeas­ti mer­ki­tyk­sel­li­sil­tä asioil­ta. Tänä vuon­na meil­lä on eri­tyi­sen pal­jon syi­tä rukoil­la sekä kaik­kien rak­kai­dem­me että vai­noo­jiem­me puo­les­ta, ja teh­dä lähim­mäi­sil­lem­me rak­kau­den teko­ja sekä lähel­lä että kau­ka­na. Juma­la toi­mii täs­sä maa­il­mas­sa myös mei­dän kauttamme.

Vaik­ka tilan­ne näyt­tää syn­käl­tä, niin älkääm­me vai­pu­ko epä­toi­voon. Yö on pimeim­mil­lään juu­ri ennen aamun­koit­toa. Me olem­me olleet täl­lä tiel­lä ennen­kin, sekä suo­ma­lai­si­na että kris­tit­tyi­nä. Epä­var­muu­den ja tus­kien tiel­lä. Tämän tien pääs­sä ei kui­ten­kaan odo­ta kado­tus ja kuo­le­ma, vaan pää­siäi­sen ilo ja ylös­nouse­mus. Kär­si­mys­ten tie on kul­jet­ta­va, mut­ta me sel­viäm­me sii­tä toi­siam­me tukien, toi­nen tois­tem­me puo­les­ta rukoil­len ja toi­siam­me aut­taen, Her­raam­me turvaten.

Kai­ken tämän kes­kel­lä me voim­me löy­tää loh­dun Kris­tuk­sen lupauk­ses­ta: Juma­la on rakas­ta­nut maa­il­maa niin pal­jon, että antoi ainoan Poi­kan­sa, jot­tei yksi­kään, joka häneen uskoo, jou­tui­si kado­tuk­seen, vaan sai­si ian­kaik­ki­sen elä­män (Joh. 3:16). Liit­ty­kääm­me täy­des­tä sydä­mes­täm­me Diet­rich Bon­hoef­fe­rin loh­dul­li­sen vir­ren 600 sanoi­hin: Suo, Her­ra, toi­von kynt­ti­löi­den lois­taa, tyy­nek­si, läm­pi­mäk­si liek­ki luo. Valai­set pimeän, voit pelot pois­taa. Jää kes­kel­lem­me, Kris­tus, rau­ha tuo!

Jus­si Rin­ta-Joup­pi, seu­ra­kun­ta­pas­to­ri, Hau­ki­pu­taan seurakunta