Har­taus: Pyhät ihmiset

Mitä aja­tuk­sia sinul­la nousee mie­leen, kun kuu­let jota­kin ihmis­tä sanot­ta­van pyhäk­si ihmi­sek­si? Saa­tat ehkä aja­tel­la, että pyhä ihmi­nen on onnis­tu­nut elä­mäs­sään hyvin, toi­mii aina lähim­mäis­ten­sä par­haak­si ja pitää hen­gel­li­siä asioi­ta tär­kei­nä. Ehkä ajat­te­let, että pyhä ihmi­nen on yksin­ker­tai­ses­ti kai­kin puo­lin hyvä ihmi­nen, ei lain­kaan sel­lai­nen kuin sinä itse olet.

Raa­ma­tus­sa puhu­taan pal­jon pyhis­tä ihmi­sis­tä. Esi­mer­kik­si kun apos­to­li Paa­va­li kir­joit­ti kir­jeen Roo­mas­sa ole­vil­le kris­ti­tyil­le, hän ter­veh­ti hei­tä näin: ”Paa­va­li, Kris­tuk­sen Jee­suk­sen pal­ve­li­ja, kut­sut­tu apos­to­lik­si ja valit­tu julis­ta­maan Juma­lan evan­ke­liu­mia, ter­veh­tii kaik­kia Roo­mas­sa ole­via Juma­lal­le rak­kai­ta ja hänen kut­su­mi­aan pyhiä” (Room. 1:1). Kir­jees­sään kolos­sa­lai­sil­le Paa­va­li kir­joit­taa: ”Te, jot­ka olet­te Juma­lan valit­tu­ja, pyhiä ja hänel­le rak­kai­ta” (Kol. 3:12).

Pyhät ihmi­set eivät lii­ty vain sii­hen aikaan, jos­ta Raa­mat­tu kir­joit­taa, vaan pyhät ihmi­set ovat todel­li­suut­ta yhä edel­leen. Sanal­la ”pyhä” tar­koi­te­taan maa­il­mas­ta ero­tet­tua, Juma­lan omaa. Pyhä ihmi­nen on siis Juma­lan oma, Juma­lan lap­si, jon­ka Juma­la on kut­su­nut omak­seen. Ihmi­sen pyhi­tyk­sen saa aikaan Juma­la Pyhän Hen­ken­sä kaut­ta. Ihmi­nen ei ole pyhä omien teko­jen­sa tai teke­mät­tä jät­tä­mis­ten­sä kaut­ta, vaan kyse on vain ja ainoas­taan Juma­lan armos­ta ja Pyhän Hen­gen työs­tä. Pyhä Hen­ki tekee nimen­sä mukai­ses­ti ihmi­sen pyhäksi.

Pyhä Hen­ki pait­si pyhit­tää ihmi­sen, myös liit­tää Juma­lan tah­don mukaan elä­vät ihmi­set yhdek­si suu­rek­si per­heek­si, Juma­lan per­heek­si ja Juma­lan seu­ra­kun­nak­si. Efe­so­lais­kir­jees­sä kir­joi­te­taan: ”Te ette enää ole vie­rai­ta ja muu­ka­lai­sia, vaan kuu­lut­te Juma­lan per­hee­seen, samaan kan­saan kuin pyhät” (Ef. 2: 19). Juma­lan per­het­tä, Juma­lan seu­ra­kun­taa sano­taan myös vael­ta­vak­si kan­sak­si. Tämä nimi­tys nousee Israe­lin kan­san kor­pi­vael­luk­ses­ta Egyp­tin orjuu­des­ta luvat­tuun maa­han. Juma­lan kan­san mää­rän­pää­nä on kun­nian tai­vas, tai­vaan koti.

Tämän vii­kon lau­an­tai­na vie­täm­me pyhäin­päi­vää. Pyhäin­päi­vä­nä saam­me muis­taa nii­tä rak­kai­ta, jot­ka ovat jo pääs­seet peril­le tai­vaan kotiin. Saa­tam­me kai­va­ta ja ikä­vöi­dä hei­tä – eikä se ole yhtään vää­rin. Tänään tah­don roh­kais­ta sinua muis­ta­maan hei­tä pyhi­nä ihmi­si­nä. Saat iloi­ta sii­tä, että he ovat jo peril­lä siel­lä, mihin he kai­pa­si­vat. He ovat siel­lä odot­ta­mas­sa sinua. Tah­dot­han sinä­kin pääs­tä ker­ran perille. 

Oi, jouk­ko val­ko­pu­kui­nen kuin hui­put lumi­tun­tur­ten! Se syn­neis­tä on pes­ty­nä veres­sä Jee­suk­sen. Tuo jouk­ko kir­kas, luvu­ton istui­men eteen tul­lut on. Se kun­nian sai suu­rim­man ja voit­to­pal­kin­non. Jäi taak­se tus­ka, mur­he maan, he juh­li­vat nyt autuut­taan ja kii­tok­seen he iäi­seen yhty­vät lau­lul­laan. (V 630:1)

Pek­ka Neva­lai­nen, Iin seu­ra­kun­nan vas­taa­va lastenohjaaja