Sata lasis­sa kesähuoltamoyrittäjiksi

Ajoneuvoasentajiksi opiskelevat Riikka Kouvala ja Tuomas Puranen avasivat kesähuoltamon OSAO:n Haukiputaan yksikön auto-osaston halliin kesäksi.Ajoneuvoasentajiksi opiskelevat Riikka Kouvala ja Tuomas Puranen avasivat kesähuoltamon OSAO:n Haukiputaan yksikön auto-osaston halliin kesäksi.

Riik­ka Kou­va­la ja Tuo­mas Pura­nen ava­si­vat maa­nan­tai­na Kesä­huol­ta­mo RT-Auton OSAO:n Hau­ki­pu­taan yksi­kös­sä Ase­ma­ky­läl­lä. Ajo­neu­voa­sen­ta­jik­si opis­ke­le­va kak­sik­ko oli sen tosi­ti­lan­teen edes­sä, että kesä­työt alan yri­tyk­sis­sä peruun­tui­vat koro­na­ti­lan­teen takia ja oli ryh­dyt­tä­vä miet­ti­mään mis­tä töi­tä. Molem­mat ovat per­heel­li­siä, eikä ilman tulo­ja voi kesää olla.

Kun opis­ke­lu­pai­kas­sa Hau­ki­pu­taan yksi­kön auto-osas­tol­la tar­jou­tui jäl­leen tänä kesä­nä mah­dol­li­suus kesäy­ri­tyk­sen perus­ta­mi­seen oppi­lai­tok­sen tilois­sa, ei asi­aa tar­vin­nut kah­ta ker­taa miet­tiä. Opis­ke­li­ja­ka­ve­ruk­set ryh­tyi­vät tuu­mas­ta toi­meen ja val­mis­te­le­maan vauh­dil­la huol­ta­mo­y­ri­tyk­sen perus­ta­mis­ta kesäksi.

Sel­vi­tet­tä­viä ja jär­jes­tet­tä­viä asioi­ta oli pal­jon ja pit­kiä päi­viä teh­tiin jo ennen eilis­tä ovien avautumista.

– Sata lasis­sa ryh­dym­me tähän hom­maan, tie­tys­ti kovas­ti toi­vom­me, että töi­tä riit­tää, heh­kut­ta­vat yrit­tä­jät innoissaan.

Alku näyt­tää lupaa­val­ta, sil­lä varauk­sia alkoi tul­la heti kun toi­min­nas­ta tie­do­tet­tiin somekanavilla. 

Kesä­huol­ta­mol­la teh­dään autoi­hin huol­to­ja, kor­jauk­sia, ilmas­toin­ti­huol­to­ja, pesu­ja, ren­gas­töi­tä ynnä muu­ta, lähes kaik­kea sitä, mitä yleen­sä­kin kor­jaa­moil­la autoil­le tehdään. 

Oppi­lai­tok­sen tahol­ta tuet­tiin kesäy­ri­tyk­sen perus­ta­mis­ta ja opet­ta­jat ovat opas­ta­neet, kiit­te­le­vät Riik­ka ja Tuo­mas. Toi­min­taa var­ten saa­tiin hyvin koh­tuul­li­sin kus­tan­nuk­sin auto-osas­ton hal­li­ti­la sekä työ­ka­lut ja lait­teet käyt­töön. Kaik­ki käy­tän­nön jär­jes­te­lyt ja tar­vit­ta­vien varao­sien ja tar­vik­kei­den tilauk­set hoi­de­taan itse alus­ta lop­puun, kuten myös mak­su­päät­teen han­kin­ta, las­ku­tuk­set ja tilitykset.

Kos­ka hal­li­ti­la ei ole suun­ni­tel­tu yri­tys­toi­min­taan, on Tuo­mas raken­ta­nut itse työn­vas­taan­o­ton hal­liin ja tilo­ja on voi­tu myös muil­ta osin muo­ka­ta sopi­vik­si. Nyt sii­hen on ollut hyvä mah­dol­li­suus sii­nä­kin mie­les­sä, että koro­nan takia lähio­pe­tus­ta ei nyt jär­jes­te­tä. Muun alan kesäy­ri­tyk­siä Hau­ki­pu­taan yksi­kös­sä ei tänä kesä­nä ole.

Luot­ta­mus­ta kesä­huol­ta­mo­y­ri­tyk­sen perus­ta­mi­seen saa­tiin myös sii­tä, että aiem­pi­na vuo­si­na vas­taa­va toi­min­ta on saa­nut hyvän vas­taan­o­ton ja asiak­kai­ta on riit­tä­nyt. Tuo­mas toi­mi kesä­huol­ta­mo­y­rit­tä­jä­nä jo vii­me kesä­nä toi­sen yri­tys­kump­pa­nin kans­sa, ja näi­tä koke­muk­sia voi nyt hyödyntää.

– Tiet­tyi­hin seik­koi­hin voi kiin­nit­tää nyt enem­män huo­mio­ta ja tot­ta kai aina paran­taa, tote­aa Tuomas.

Aina­kin nyt Ammat­ti­tie 1:ssä sijait­se­val­le kor­jaa­mol­le on hel­pom­pi löy­tää, sil­lä opas­tei­ta on lai­tet­tu tienvarteen.

Tänä kesä­nä suu­rin haas­te on poten­ti­aa­lis­ten asiak­kai­den tavoit­ta­mi­sen lisäk­si val­lit­se­van koro­na­ti­lan­teen vaikutus.

Asia­kas­koh­taa­mi­seen on varau­dut­tu yleis­ten ohjeis­tus­ten mukaan varaa­mal­la asiak­kail­le käsien­pe­su ja ‑desin­fioin­ti­paik­ka ja asia­kas­ti­lo­jen käyt­töä on rajoi­tet­tu. Mak­su­pää­te desin­fioi­daan jokai­sen asiak­kaan jäl­keen, ja myös asia­kas­ti­lat puh­dis­te­taan sään­nöl­li­ses­ti. Asiak­kaan autos­sa pue­taan ylle ker­ta­käyt­töi­set hans­kat sekä hen­gi­tys­suo­jain. Ennen auton luo­vu­tus­ta käy­dään läpi vie­lä sisä­pin­nat, oven­kah­vat ja avai­met desin­fioi­val­la puhdistusaineella. 

Mah­dol­lis­ta on myös auton nou­to ja vien­ti asiak­kaal­le tar­vit­taes­sa. Auton kul­je­tuk­ses­ta peri­tään mak­su, joka sovi­taan tilannekohtaisesti.

Koro­na­ti­lan­ne voi vai­kut­taa kor­jaa­mo­pal­ve­lui­den tar­pee­seen posi­tii­vi­ses­ti sii­nä mie­les­sä, että kun ulko­mail­le ei voi nyt mat­kus­taa loman­viet­toon, voi koti­maas­sa omal­la autol­la teh­tä­vien reis­su­jen mää­rä kas­vaa ja sil­loin on auton olta­va kunnossa.

Oma yri­tys jat­kos­sa ei mah­do­ton ajatus

27-vuo­tias Riik­ka Kou­va­la ja 31-vuo­tias Tuo­mas Pura­nen ovat molem­mat aikuis­opis­ke­li­joi­ta ja he ovat opis­ke­le­mas­sa uut­ta ammat­tia autoa­lal­ta. Yli­tor­niol­ta läh­töi­sin ole­val­la Rii­kal­la on entuu­des­taan ompe­li­jan ammat­ti­tut­kin­to vaa­te­tusa­lal­ta. Riik­ka asuu per­hei­neen Kel­lon Kivi­nie­mes­sä ja hän on 3- ja 1‑vuotiaiden las­ten äiti.

Pel­los­ta läh­töi­sin ole­va Tuo­mas opis­ke­li puuse­päk­si ja hän ehti toi­mia alan yrit­tä­jä­nä­kin poh­joi­ses­sa kol­me vuot­ta, kun­nes pöly­al­ler­gia ajoi uudel­le ural­le ja kiin­nos­ta­val­le autoa­lal­le. Hänel­lä on taka­na myös yrit­tä­jyy­so­pin­to­ja. Tuo­mas asuu per­hei­neen Heru­kas­sa ja lap­set ovat 5- ja 3‑vuotiaat.

Yrit­tä­jä­kump­pa­nuk­set pitä­vät aiem­pia opis­ke­lu­ja ja työ­ko­ke­muk­sia hyö­dyl­li­si­nä tule­vaa aja­tel­len, mikään ei ole huk­kaan heitettyä.

– Voin nyt hyö­dyn­tää vaa­te­tusa­lan kou­lu­tuk­seen sisäl­ty­nei­tä myyn­ti­työn oppe­ja, ker­too Riik­ka esi­merk­ki­nä. Hänel­le autoa­la on unelma-ala.

– Olen pie­nes­tä saak­ka ollut kiin­nos­tu­nut autois­ta ja nii­den toi­min­nas­ta, mut­ta sii­hen aikaan ei ollut ihan läpi­huu­to­jut­tu, että tytöt lait­te­lee auto­ja. Nyt vas­ta aikui­siäl­lä tuli kerät­tyä tar­peek­si roh­keut­ta ja läh­teä teke­mään har­ras­tuk­ses­ta ammat­tia ja sel­lais­ta työ­tä mikä todel­la kiin­nos­taa, sum­maa Riikka.

Tuo­mas­ta kieh­too jat­ku­vas­ti muut­tu­va ja kehit­ty­vä autoa­la. Eri­tyi­ses­ti hän­tä kiin­nos­ta­vat säh­kö- ja hybri­di­au­tot, jot­ka ovat tule­vai­suut­ta. Nuo­ria osaa­jia tar­vi­taan, ja auto­val­mis­ta­jat kou­lut­ta­vat nuo­ria jo opis­ke­luai­ka­na omiin tarpeisiinsa.

– Tek­niik­ka kehit­tyy koko ajan ja tulee enem­män säh­köä ja hybri­diä. Itse olen muka­na PSA-kon­ser­nin kou­lu­tus­oh­je­mas­sa, jos­sa saa­daan opis­ke­luai­ka­na Peu­geot, Cit­roen ja DS huol­to­me­kaa­ni­kon pätevyys.

Jos kaik­ki menee suun­ni­tel­lus­ti, Tuo­mas val­mis­tuu syk­syl­lä ja Riik­ka vuo­den­vaih­teen jäl­keen riip­puen sii­tä, miten opis­ke­lut ja näy­töt suju­vat ja miten koro­na­ti­lan­ne vaikuttaa.

Oma kor­jaa­moa­lan yri­tys tule­vai­suu­den­ku­va­na on molem­mil­le var­tee­no­tet­ta­va vaihtoehto.

– Onhan täs­sä moneen ottee­seen vit­siä hei­tet­ty, joko kesän jäl­keen perus­tet­tai­siin oikea kor­jaa­mo, mut­ta tule­va kesä näyt­tää hyvin pit­käl­ti suun­taa jat­kol­le, poh­tii kak­sik­ko. He tie­tä­vät, että lop­pu­pe­leis­sä yrit­tä­jän on vas­tat­ta­va kai­kes­ta yksin tai yri­tys­kump­pa­nin kanssa.

Juu­ri nyt työl­li­syys­ti­lan­ne autoa­lal­la ei ole kovin hyvä, mut­ta kun ajat para­ne­vat, tilan­ne toi­von mukaan hel­pot­tuu. Ennen koro­naa työl­li­syys­ti­lan­ne oli hyvä. Alal­la on ollut myös hyvin tar­jol­la opis­ke­luun kuu­lu­via työs­sä­op­pi­mis­paik­ko­ja ja todel­la monet yri­tyk­set otta­vat mie­luus­ti har­joit­te­li­joi­ta. Sekä Riik­ka että Tuo­mas ovat olleet useam­mas­sa pai­kas­sa har­joit­te­lus­sa ja alan kesätöissä.

Pari­val­ja­kon mie­les­tä ammat­tio­pin­nois­sa on saa­nut hyvin tie­toa yrit­tä­jyy­des­tä ja opet­ta­jat ovat alus­ta saak­ka opet­ta­neet työs­ken­te­le­mään yrit­tä­jä­läh­töi­ses­ti. Ilman laa­jem­pia yrit­tä­jyy­den valin­nais­kurs­se­ja voi olla kui­ten­kin haas­ta­vaa ryh­tyä yrit­tä­jäk­si aina­kin heti val­mis­tu­mi­sen jälkeen.

Heil­le itsel­leen rat­kai­se­vaa kesä­huol­ta­mon perus­ta­mi­ses­sa oli mah­dol­li­suus läh­teä pyö­rit­tä­mään toi­min­taa Nuo­ri Yrit­tä­jyys ‑ohjel­man puit­teis­sa. NY-han­ke, jos­sa oppi­lai­tos on muka­na, tar­jo­aa mah­dol­li­suu­den kokeil­la yrit­tä­jyyt­tä ilman ris­ke­jä ‑peri­aat­teel­la “jos ei ole tulo­ja, niin ei ole meno­ja­kaan.” NY-ohjel­man taus­tal­la on val­ta­kun­nal­li­nen nuo­ria yrit­tä­jyy­teen opas­ta­va ja kan­nus­ta­va voit­toa tavoit­te­le­ma­ton yhdistys. 

Kesä­huol­ta­mo RT-Auto on avoin­na kol­me kuu­kaut­ta 31.7. saak­ka arki­päi­vi­sin kel­lo 7–17, mut­ta jous­to­ja teh­dään tar­peen vaa­ties­sa ja mah­dol­li­suuk­sien mukaan. Pal­ve­luis­ta ker­ro­taan yri­tyk­sen Face­book-sivul­la ja Ins­ta­gra­mis­sa. Yhteyt­tä saa myös puhe­li­mit­se. Yhdes­sä asiak­kaan kans­sa voi­daan miet­tiä ja kat­soa mitä voi­daan tai kan­nat­taa tehdä.

Mikä on kesäy­rit­tä­jien oma auto­ti­lan­ne ja mikä oli­si “se unel­mien” meno­pe­li? Kum­mas­sa­kaan talou­des­sa ei ole niin­sa­not­tua kesäautoa.

Riik­ka ker­too aje­le­van­sa Volkswagenilla.

– Jos­kus jos lotos­sa voit­tai­sin, niin Mus­tang Shel­by GT500 oli­si ostos­lis­tan kär­jes­sä, hän kuittaa.

Tuo­mas ajaa Audilla.

– Haa­vei­len jos­kus omis­ta­va­ni BMW i8, hän paljastaa.