Ylei­sin kat­sas­tuk­sen hyl­käyk­sen syy on etuakselistossa

Akselistovika on usein syy hylkäävään katsastuspäätökseen.Akselistovika on usein syy hylkäävään katsastuspäätökseen.

Vuon­na 2022 kai­kis­ta hen­ki­lö­au­to­jen mää­rä­ai­kais­kat­sas­tuk­sis­ta hylät­tiin 27,8 %. Ylei­sin hyl­käys­syy hen­ki­lö­au­toil­la on etuak­se­lis­ton viat. Valai­si­miin liit­ty­vis­tä viois­ta taas anne­taan sel­väs­ti eni­ten kor­jaus­ke­ho­tuk­sia. Kat­sas­tuk­sen arvos­te­lu­pe­rus­tei­den uudis­tus ei näy säh­kö­au­to­jen katsastustilastoissa.

Vuon­na 2022 kat­sas­te­tun hen­ki­lö­au­ton kes­ki-ikä oli 14,7 vuot­ta — vuon­na 2021 kes­ki-ikä oli 14,5 vuot­ta. Vii­me vuon­na kai­kis­ta hen­ki­lö­au­to­jen mää­rä­ai­kais­kat­sas­tuk­sis­ta hylät­tiin 27,8 %, mikä oli 0,6 pro­sent­tia enem­män kuin edel­tä­vä­nä vuonna.

– Uudem­pien auto­jen hyl­käys­pro­sent­tien vaih­te­lut selit­ty­vät vuo­den 2018 kat­sas­tusai­ka­vä­lien muu­tok­sil­la. Todel­li­suu­des­sa ajo­neu­vo­jen kun­nos­sa ei ole näh­tä­vis­sä mer­kit­tä­viä muu­tok­sia. Nyky­ään 3‑vuotiaina kat­sas­tet­ta­vat autot ovat pää­osin tak­se­ja, jot­ka on kat­sas­tet­ta­va joka vuo­si, ker­too joh­ta­va asian­tun­ti­ja Tee­mu Toi­va­nen.

Ylei­sin hyl­käys­syy hen­ki­lö­au­toil­la on etuak­se­lis­ton viat. Myös jousi­tuk­sen ja iskun­vai­men­nuk­sen sekä käyt­tö­jar­run viat ovat ylei­siä hyl­käys­syi­tä. Valai­si­miin ja säh­kö­lait­tei­siin, kuten rekis­te­ri­kil­ven valoon tai lähi­va­loon, liit­ty­vis­tä viois­ta taas anne­taan sel­väs­ti eni­ten korjauskehotuksia.

– Eten­kin valai­si­mien viat ovat usein sel­lai­sia, että autoi­li­ja pys­tyi­si hel­pos­ti ne havait­se­maan ja hoi­ta­maan kun­toon ennen kat­sas­tus­ta ja näin vält­ty­mään kor­jaus­ke­ho­tuk­sil­ta, tote­aa Toivanen.

Säh­kö­au­to­jen kes­ki-ikä on Suo­mes­sa ver­rat­tain alhai­nen ja se näkyy myös kat­sas­tus­ten mää­ris­sä. Vuon­na 2022 kat­sas­tet­tiin 3 158 sähköautoa.

– Säh­kö­au­to­jen hyl­käyk­seen joh­ta­vat viat ovat pää­sään­töi­ses­ti samo­ja kuin kai­kil­la muil­la­kin hen­ki­lö­au­toil­la, pois lukien tie­ten­kin pääs­töis­tä joh­tu­vat hyl­käys­syyt, tote­aa tar­kas­ta­ja Tatu Siivonen.

Kat­sas­tuk­sen arvos­te­lu­pe­rus­teet uudis­tet­tiin 1.11.2022. Uudis­tuk­ses­sa säh­kö­au­toil­le tuli uusia tarkastuskohteita.

– Medias­sa­kin esil­lä ollut huo­li sii­tä, että kat­sas­tuk­sen arvos­te­lu­pe­rus­tei­den uudis­tuk­sen jäl­keen pie­ni­kin vau­rio säh­kö­au­ton kote­los­sa voi­si joh­taa hyl­käyk­seen, ei näyt­täi­si kon­kre­ti­soi­tu­neen. Ensim­mäi­sen kah­den kuu­kau­den aika­na täs­tä syys­tä ei ole teh­ty yhtään hyl­käys­pää­tös­tä. Säh­kö­au­to­jen kat­sas­tus­mää­rät ovat vie­lä aika pie­niä ja mää­rien kas­vaes­sa tule­vai­suu­des­sa näh­dään parem­min, miten viko­jen arvos­te­lu kehit­tyy. Tähän voi vai­kut­taa esi­mer­kik­si maa­han­tuo­jien eri­tyis­oh­jeet omien merk­kien­sä koh­dal­ta, tote­aa Siivonen.