Elä­mää kuo­le­man jäl­keen on hen­ki­lö­koh­tai­nen kuvaus surutyöstä

Martin Paulin (vas.) hahmo perustuu nuoreen Klaus Häröön.

Per­heen­jä­se­nen kuo­le­ma on kai­kil­le vai­kea paik­ka, mut­ta aivan eri­tyi­ses­ti, jos se on pit­kä­ai­kai­nen elä­män­kump­pa­ni. Mut­ta kenen suru on oikeu­tet­tua ja kuin­ka pal­jon omas­ta mene­tyk­ses­tä täy­tyy jakaa toisille?

Tähän tör­mää tuo­reen koti­mai­sen Elä­mää kuo­le­man jäl­keen elo­ku­van pää­hen­ki­lö Nis­se, jon­ka vai­mo meneh­tyy syö­pään pit­kän tais­te­lun jälkeen.

Nis­sen poi­ka Ste­fan ja hänen sis­kon­sa Elsa saa­pu­vat pitä­mään les­ki­mie­hel­le seu­raa hau­ta­jais­val­mis­te­lu­jen ajak­si, mut­ta äreä­luon­tei­nen mies ei haluai­si mitään yli­mää­räis­tä hös­sö­tys­tä. Konflik­ti on val­mis, kun vie­lä anop­pi­kin ryh­tyy sot­ke­maan asioi­ta yli­maklai­si­ne hautajaiskutsuineen.

Elo­ku­va poh­jau­tuu ohjaa­ja Klaus Härön oma­koh­tai­siin koke­muk­siin. Muun muas­sa elo­ku­vil­laan Pos­tia pap­pi Jaa­ko­bil­le (2009) ja Miek­kai­li­ja (2015) mai­net­ta ja kii­tos­ta kerän­nyt Härö oli oman äitin­sä kuo­le­man aikoi­hin vas­ta pari­kymp­pi­nen elokuvaopiskelija.

– Äiti oli ollut vähän sel­lai­nen peh­mi­ke isä­ni ja minun välil­lä. Kun hän oli yhtäk­kiä pois­sa, niin sii­nä oli sit­ten sel­viä­mis­tä. Minus­ta oli eri­kois­ta, että ihmi­sen kuol­les­sa lähei­set alka­vat hänen muis­te­le­mi­sen­sa sijaan nahis­tel­la sii­tä, tulee­ko hau­ta­jai­siin voi­lei­pä­kak­ku­ja vai ei. Niis­tä tun­nois­ta kir­joi­tin kym­me­niä sivu­ja teks­tiä yöpöy­dän laa­tik­koon, Klaus Härö kertoo.

Nyt aika tun­tui vii­mein oikeal­ta tari­nan puke­mi­sek­si elo­ku­van muo­toon. Vaik­ka elo­ku­va on oma­koh­tai­nen, tari­na on kui­ten­kin fik­tio­ta. Todel­li­sia ihmi­siä ja tilan­tei­ta on kär­jis­tet­ty draa­man ehdoil­la, mut­ta maan­lä­hei­syyt­tä unohtamatta.

– Nämä ovat ei-täy­del­li­siä ihmi­siä ei-täy­del­li­ses­sä maa­il­mas­sa, mut­ta hei­tä kui­ten­kin kat­so­taan läm­möl­lä, ohjaa­ja kiteyttää.

Elä­mää kuo­le­man jäl­keen on tyy­lil­tään kama­ri­draa­ma, joka sijoit­tuu pää­asias­sa muu­ta­maan tilaan. Ase­tel­ma nos­taa näyt­te­li­jä­työs­ken­te­lyn aivan eri­tyi­sel­lä taval­la esiin. Elo­ku­van pää­osis­sa näh­dään suo­ma­lai­sy­lei­söl­le vie­lä var­sin tun­te­mat­to­mia kasvoja.

Erin­omai­se­na näyt­te­li­jä­oh­jaa­ja­na tun­net­tu Härö on saa­nut suit­set­tua aiem­min lähin­nä ääni­roo­leis­ta ja teat­te­ri­la­voil­ta tutun Peik Sten­ber­gin ja nuo­ren Mar­tin Pau­lin vakuut­ta­viin roolisuorituksiin.

Vie­lä teat­te­ri­kor­kea­kou­lus­sa opis­ke­le­va, espoo­lais­läh­töi­nen Mar­tin Paul näyt­te­lee elo­ku­vas­sa Ste­fa­nia, Nis­sen poi­kaa. Vaik­ka hah­mo perus­tuu ohjaa­ja Häröön itseen­sä, näyt­te­li­jä itse ei halun­nut ottaa täs­tä paineita.

– En aja­tel­lut sitä sil­lä taval­la, se oli­si ehkä ollut vähän outoa. Itsel­lä­ni ei ole omaa koke­mus­ta täl­lai­ses­ta surus­ta. Aihe on kui­ten­kin hyvin inhi­mil­li­nen ja sii­hen on help­po samais­tua. Itse koin elo­ku­van ker­to­van kui­ten­kin enem­män nimen omaan isän ja pojan suh­tees­ta, 23-vuo­tias nuo­ri näyt­te­li­jä kertoo.

Elä­mää kuo­le­man jäl­keen on koti­mai­sek­si elo­ku­vak­si poik­keuk­sel­li­ses­ti puhut­tu koko­naan ruot­sik­si. Elo­ku­van kuvaa­ma työ­väen­luok­kai­nen suo­men­ruot­sa­lai­nen per­he on sil­ti kau­ka­na väes­tön­ryh­mään usein yhdis­tet­tä­vis­tä ste­reo­ty­piois­ta. Itse Por­voos­sa kas­va­nut Klaus Härö ker­too halun­neen­sa tie­toi­ses­ti haas­taa näi­tä mie­li­ku­via, jot­ka eivät hänen mukaan­sa kuvaa kuin pien­tä osaa suomenruotsalaisista.

– Itse koen, että minun on hel­pom­pi samais­tua perin­tei­seen suo­ma­lai­seen kult­tuu­riin kuin sel­lai­seen ‘fii­nin­pään’ hel­sin­ki­läi­seen suo­men­ruot­sa­lai­suu­teen. Minus­ta oli hie­noa saa­da tuo­da val­ko­kan­kail­le nimen omaan täl­lai­set taval­li­set ‘junt­ti­suo­men­ruot­sa­lai­set’, ohjaa­ja valottaa.

Elo­ku­val­laan Klaus Härö todis­taa jäl­leen ker­ran ole­van­sa koti­mai­sen draa­man ehdot­to­mia kär­ki­ni­miä. Vähäe­lei­nen ja tari­nal­taan yksin­ker­tai­nen elo­ku­va tul­vii kau­nii­ta kuvia ja vaka­vuu­den kes­kel­tä pirs­kah­te­lee myös vir­kis­tä­vää huu­mo­ria sii­hen mal­liin, että sitä voi suo­si­tel­la lämpimästi.

Elä­mää kuo­le­man jälkeen

Ohjaa­ja: Klaus Härö

Pää­osis­sa: Peik Sten­berg, Mar­tin Paul, Lena Labart

Ensi-ilta: 6.3.2020

Kes­to: 1 t 21 min

Arvio: 4/5