Per­he­va­paal­ta työ­elä­mään siir­ty­mi­nen on usein haas­te – Val­men­nuk­ses­ta apua siirtymävaiheeseen

Kun hau­ki­pu­taa­lai­nen Susan­na Lie­des alkoi 13 koti-äiti­nä vie­te­tyn vuo­den jäl­keen miet­tiä, mitä elä­mäl­lä oli seu­raa­vak­si tar­jot­ta­va­na, löy­tyi apu Uuden­maan ELY-kes­kuk­sen koor­di­noi­mas­ta ja työ- ja elin­kei­no­mi­nis­te­riön rahoit­ta­mas­ta Per­he­va­paal­ta työ­elä­mään –val­men­nuk­ses­ta. Yli­kii­min­ki­läi­nen Mari­ka Toi­va­nen puo­les­taan saa val­men­nuk­ses­ta apua sii­ty­mä­vai­hee­seen, jos­sa hän on palaa­mas­sa per­he­va­paal­ta takai­sin omaan työ­paik­kaan­sa. Vaik­ka nais­ten tilan­ne on hyvin eri­lai­nen, molem­mat ovat olleet yllät­ty­nei­tä val­men­nuk­sen hen­ki­lö­koh­tai­suu­des­ta ja vaikuttavuudesta.

Lue lisää

Tai­de­puis­toon pää­see luistelemaan

Tai­de­puis­toon on Iis­sä jää­dy­tet­ty luis­te­lu­pol­ku. Iin kun­nan lii­kun­ta­paik­ka­mes­ta­ri Pasi Raja­la ker­too, että luis­te­lu­ra­taa pide­tään kun­nos­sa säi­den sal­lies­sa. – Yllä­pi­däm­me polkua…





Kuu­kau­den esi­ne: Luu­luis­ti­met 1800-luvulta

Kuu­kau­den esi­nee­nä ovat Perä­me­ren ete­läi­sen osan ran­nik­ko­ky­läs­tä peräi­sin ole­vat luu­luis­ti­met. Ne on teh­ty hevo­sen tai leh­män rei­si­luus­ta, jon­ka ala­pin­ta on hiot­tu sileäk­si ja keu­la­pää loi­vas­ti kaa­re­vak­si. Luun ylä­pin­nas­ta on veis­tet­ty pyö­reys pois ja jätet­ty pin­ta kar­keak­si, jot­ta se sopi­si hyvin lapi­kas­ta vas­ten. Luis­ti­men pää­hän on jää­nyt luon­te­vas­ti luun nive­les­tä muo­dos­tu­va nok­ka. Luis­ti­met on ajoi­tet­tu varo­vas­ti 1800-luvul­le, sil­lä iän mää­rit­te­le­mi­nen täs­sä tapauk­ses­sa on kovin vaikeaa. 




Kuka tar­vit­see sosiaalipalveluja?

Ihmi­sel­le voi yllät­täen ilmaan­tua raju­ja arkea koet­te­le­via haas­tei­ta; työt­tö­myyt­tä, talou­del­li­nen romah­dus, van­hem­muu­den ongel­mia, per­he- ja lähi­suh­de­vä­ki­val­taa, yksi­näi­syyt­tä tai asunn­ot­to­muut­ta. Täl­lai­sia asioi­ta ei kukaan elä­mään­sä toi­vo tai suun­nit­te­le. Sosi­aa­li­työn ja sosi­aa­lioh­jauk­sen kei­noin rat­ko­taan näi­den ongel­mien seurauksia.