Toi­mit­ta­jal­ta: Tun­nis­sa kau­pun­gis­ta Jääliin

Kuusa­mon­tien ruuh­ka ei ole mikään poik­keus­il­miö. Jokai­nen tie­tä pit­kin Kii­min­gin tai kau­pun­gin suun­taan työ­mat­kaan­sa aja­va tie­tää, että mat­ka ei usein­kaan tai­tu ruusuil­la tans­sien. Ei tar­vi­ta mitään nor­maa­lis­ta poik­kea­vaa lii­ken­ne­ti­lan­net­ta, kun lii­ken­ne sak­kau­tuu neli­kais­tai­sen vaih­tues­sa kak­si­kais­tai­sek­si. Usein lii­ken­ne pysäh­tyy jo Tal­vi­kan­kaan liit­ty­män paikkeilla. 

Juhan­nuk­sen alla satuin liik­keel­le näh­tä­väs­ti pahim­paan mah­dol­li­seen aikaan. Tien pääl­lä oli­vat tuol­loin sekä työ­mat­kaa­jat että mök­kei­li­jät. Haa­pa­leh­don koh­dal­ta aje­lin Jää­liin tun­nis­sa. Onnek­si itsel­lä ei ollut kii­re min­ne­kään. Lii­ken­ne puu­rou­tui jo Rus­kon Cit­ta­rin liit­ty­mäs­sä. 10–15 minuu­tin mat­ka monin­ker­tais­tui ajallisesti.

On tur­ha väit­tää, että Kuusa­mon­tien tilan­teel­la ei oli­si osaan­sa esi­mer­kik­si Jää­lin ja Kii­min­gin kehit­ty­mi­seen. Moni var­mas­ti miet­tii työ- ja har­ras­tus­mat­ko­jen kes­toa poh­ties­saan asuin­pai­kan valin­taa. Entäs yrit­tä­jät? Onko heil­lä varaa istua autos­sa töi­den odot­taes­sa tuk­koi­sen tien toi­ses­sa päässä?

Ensi kevää­nä val­mis­tuu val­ta­kun­nal­li­nen lii­ken­ne­jär­jes­tel­mä­suun­ni­tel­ma, jos­ta Kuusa­mon­tien kehit­tä­mi­nen on pit­käl­ti kiin­ni. Sii­hen mukaan pää­se­mi­nen takai­si jat­ko­suun­nit­te­lun tien neli­kais­tais­ta­mi­sel­le aina Kii­min­kiin asti. Pys­tyi­si­vät­kö alu­een asuk­kaat ja yrit­tä­jät yhdes­sä teke­mään asial­le jotain? Pitäi­si­kö ottaa mal­lia van­han ajan karvalakkilähetyöstöistä?