Har­taus: Kut­su paastoon

Tapa­ni Ruotsalainen.

Vie­täm­me paas­ton­ai­kaa, joka kut­suu mei­tä rau­hoit­tu­maan ja hil­jen­ty­mään. Arjes­sam­me kris­til­li­nen paas­to ei ole kovin tut­tu. Pikem­min­kin kii­re on joka­päi­väi­nen seuralainen.

On hyvin muo­di­kas­ta sanoa, että kalen­te­ri on täyn­nä. Elä­mä on hyvin hek­tis­tä. Paas­ton­ai­ka kut­suu mei­tä poh­ti­maan sitä, mikä elä­mäs­säm­me on todel­la tär­ke­ää ja kes­kit­ty­mään sii­hen. Sii­tä me voim­me löy­tä­mään lepoa ja rauhaa.

Paas­ton­ai­kaan kuu­luu kes­kei­se­nä rukous. Jee­sus itse opet­ti, että monet vai­keat asiat elä­mäs­sä eivät edis­ty ilman paas­toa ja rukous­ta. Sik­si paas­ton­ai­ka on aina rukouk­sen aikaa. Rukous vie mei­dät aina lähel­le Jumalaa.

Ras­kai­den ja vai­kei­den asioi­den edes­sä rukous tar­koit­taa sitä, että me ase­tam­me asiam­me — - — huo­lem­me ja vai­keu­tem­me leveim­mil­le har­teil­le — - — eli Juma­lal­le. Koro­na-aika­na meil­le monel­le ollut rukous­kou­lua. Rukous kuu­luu meil­le kai­kil­le. Jos emme osaa rukoil­la omin sanoin, niin ulkoa opit­tu Isä mei­dän ‑rukous voi kan­taa huo­lem­me Juma­lan luok­se. Rukous avaa mei­dän sydä­mem­me Jumalalle.

Paas­ton­ai­kaan liit­tyy kes­kei­se­nä myös katu­mus. Sil­loin kun me mie­tim­me sitä, mikä mei­dän elä­mäs­säm­me on tär­ke­ää, niin sil­loin me väis­tä­mät­tä jou­dum­me poh­ti­maan sitä, mitä minä olen elä­mäs­sä­ni valin­nut vää­rin. Katu­mus nos­taa esiin elä­män rosoi­sen puo­len ja sen muka­na syyllisyyden.

Kris­til­li­sen katu­muk­sen tar­koi­tus ei kui­ten­kaan ole jät­tää mei­tä syyl­li­syy­teen ja synk­kyy­teen, vaan se tah­too joh­dat­taa mei­dät armoon ja anteek­sian­ta­muk­seen — - — ja sen kaut­ta vapau­teen ja rau­haan. Paas­tos­sa katu­muk­sen tie on vapau­den tie.

Paas­ton­ai­kaan liit­tyy kes­kei­se­nä myös Juma­lan sana. Paas­ton­ai­ka­na me saam­me vara­ta aikaa Juma­lan sanal­le — - luke­mal­la tai kuun­te­le­mal­la. Juma­lan sanal­le ajan löy­tä­mi­nen tun­tuu vaikealta.

Jos asi­aa vähän miet­tii, niin voim­me jät­tää yhdet uuti­set kuun­te­le­mat­ta tai kat­so­mat­ta — - tai kän­nyk­kää selaa­mat­ta — - tai sit­ten jon­kin muun niin arki­päi­vä­sen asian teke­mät­tä ja täyt­tää sen Juma­lan sanal­la. Luu­len, että sil­loin saam­me mat­kae­väs­tä vaellukseen.

Ylei­ses­ti paas­to ymmär­re­tään ajak­si, jol­loin ei syö­dä joi­ta­kin ruo­kia. Ja tot­ta – paas­to on myös sitä. Paas­to tah­too vie­dä mei­dät myös yksin­ker­tai­sem­paa elä­mään myös ruo­kai­lus­sam­me. Ruo­kaan meil­lä liit­tyy mie­li­ha­lu­ja ja sen vuok­si paas­ton­ai­ka­na pois jätet­ty mie­li­ruo­ka on hyvin teho­kas muis­tu­tus sii­tä, mitä aikaa eläm­me. Joka päi­vä me sil­loin muis­tam­me, että eläm­me paastonaikaa.

Paas­to­ta voim­me myös jois­ta­kin muis­ta arjen mie­li­ha­luis­ta, joka liit­tyy arkeem­me. Se, että me eläm­me yksi­ker­tai­ses­ti, tar­koit­taa myös sitä, että meil­lä on mah­dol­li­suus aut­taa toi­sia. Paas­to on täl­lä taval­la uhraa­mi­sen aikaa.

Siu­nat­tua paas­ton­ai­kaa, Tapa­ni Ruot­sa­lai­nen, Iin kirkkoherra