Kum­mat rul­lat herät­tä­vät uteliaisuutta

Johtokeloja kuljetettiin Oritkarin satamasta Väli-Olhavan vanhalle soranottopaikalle kahden rekan voimin. Kuvassa kuljettaja Juha Mäkelä sekä pyöräkuormaajan puikoissa Kuljetus Backmanin Teemu Keränen.Johtokeloja kuljetettiin Oritkarin satamasta Väli-Olhavan vanhalle soranottopaikalle kahden rekan voimin. Kuvassa kuljettaja Juha Mäkelä sekä pyöräkuormaajan puikoissa Kuljetus Backmanin Teemu Keränen.

Väli-Olha­van Simp­pa­las­sa on van­han soran­ot­to­pai­kan alu­eel­le ilmes­ty­nyt mit­ta­va mää­rä val­ta­via kaa­pe­li­ke­la­rul­lia, joi­den ilmaan­tu­mi­nen on herät­tä­nyt ute­liai­suut­ta sekä pai­kal­lis­ten asuk­kai­den että ohi­kul­ki­joi­den pii­ris­sä. Kysees­sä ovat Fingrid Oyj:n voi­ma­joh­to­työ­maal­le tar­koi­te­tut lin­ja­kaa­pe­lit, jot­ka on tuo­tu sora­mon­tul­le välivarastoon.

Kaa­pe­li­ke­lo­ja on kaik­ki­aan yli kah­dek­san­kym­men­tä, ja yksi kela pai­naa rei­lut 6 500 kiloa. Kelo­ja kul­jet­ti pori­lai­nen PK Nos­to ja Kul­je­tus Oy kah­del­la kook­kaal­la rekal­la Orit­ka­rin sata­mas­ta Väli-Olha­vaan, mis­sä iiläi­nen Kul­je­tus Back­man ‑yri­tys siir­si ne pyö­rä­kuor­maa­jal­la rekois­ta varastoalueelle.

Kelo­ja kul­jet­ta­mas­sa ollut Juha Mäke­lä ker­toi, että tiu­kal­la tah­dil­la ja kah­del­la rekal­la siir­to saa­tiin suo­ri­tet­tua kah­des­sa päi­väs­sä. Yhdes­tä kelas­ta joh­din­kaa­pe­lia riit­tää kol­men kilo­met­rin matkalle.

Kelo­jen kul­je­tus työ­maal­le ajoi­te­taan tal­viai­kaan, kos­ka ras­kaat kul­je­tuk­set tar­vit­se­vat kan­ta­van poh­jan. Niin­pä Simp­pa­laan varas­toi­dut kaa­pe­lit kul­je­te­taan ennen rou­dan sula­mis­ta edel­leen Fingri­din Auro­ra line ‑nimel­lä tun­ne­tun voi­ma­joh­to­työ­maan osuu­del­le, joka ulot­tuu Yli-Olha­van Her­vas­ta Kemin­maan lähel­lä sijait­se­val­le Vii­ta­jär­vel­le. Osuu­den koko­nais­pi­tuus on 74 kilo­met­riä, ja nel­jän­sa­dan kilo­vol­tin voi­man­siir­to­joh­don raken­ta­mi­nen on eden­nyt joh­din­työ­vai­hee­seen. Pää­ura­koit­si­ja­na Her­van ja Vii­ta­jär­ven osuu­del­la on ita­lia­lai­nen Tec­no­li­nes Ita­lia s.r.l. ‑yhtiö.

Koko­nai­suu­des­saan voi­man­siir­to­joh­don raken­ta­mi­nen on Suo­men ja Ruot­sin yhteis­han­ke, jol­la paran­ne­taan säh­kön raja­siir­to­ka­pa­si­teet­tia mai­den välil­lä, ja Suo­men osal­ta voi­ma­joh­don on tar­koi­tus val­mis­tua ensi vuo­den syksyllä.

Tutus­tu Ran­ta­poh­jan tilaus­tar­jouk­siin täs­tä.