Toi­mit­ta­jal­ta: Pures­kel­ta­vaa boomereille

Joko tie­dät mitä tar­koit­ta­vat sanat mais­te­lu­me­nu, reak­tio­vi­deo, eri­tyis­ras­kaus­va­paa, jake­lu­vel­voi­te ja sisäänheittäjä?

Edel­lä ker­ro­tut sanat ovat esi­merk­ke­jä uusis­ta sanois­ta, jot­ka Koti­mais­ten kiel­ten kes­kus päi­vit­tää Kie­li­toi­mis­ton sana­kir­jaan alku­vuo­des­ta. Seu­lan läpäi­se­vät sanat eivät ole aivan uusia, sil­lä sana­kir­jaan ote­taan vain kie­leen jo vakiin­tu­nei­ta sano­ja. Lisät­tä­vis­tä uutuuk­sis­ta aina­kin pörs­si­säh­kö on tul­lut jo hyvin tutuk­si täs­sä nykymenossa.

Maa­il­ma muut­tuu, ja niin myös sanat, joi­den syn­ty­mi­seen vai­kut­ta­vat yhteis­kun­nan muu­tok­set ja uudet ilmiöt. Esi­mer­kik­si sana jokai­se­noi­keus kor­vaa suku­puo­li­neut­raa­li­na joka­mie­he­noi­keu­den. Monet tahot ovat jo alka­neet jou­he­vas­ti käyt­tää tätä uut­ta ilmai­sua vies­tin­näs­sään. Sen sijaan nais- ja mie­so­le­tet­tu­ja ei vie­lä Kie­li­toi­mis­ton sana­kir­jas­sa näy.

Kie­li­toi­mis­to kir­jaa vuo­den aika­na myös sana­poi­min­to­ja ja tila­päi­ses­ti kie­les­sä pii­pah­ta­via sano­ja, jot­ka eivät vält­tä­mät­tä jää pysy­väs­ti sanas­toon eivät­kä pää­dy sanakirjaan.

Vuo­den 2023 sana­poi­min­to­ja ovat esi­mer­kik­si ahneusin­flaa­tio, ihmis­vas­taa­ja, samp­pan­ja­so­sia­lis­ti ja pys­ty­ryös­tö. Ahneusin­flaa­tio (engl. greed­fla­tion) tar­koit­taa inflaa­tio­ta, jos­sa hin­to­jen nos­ta­mi­nen ei perus­tu tuo­tan­to­kus­tan­nus­ten todel­li­seen kas­vuun vaan pyr­ki­myk­seen teh­dä enem­män voit­toa. Ihmis­vas­taa­jal­la kuva­taan pal­ve­lu­pu­he­li­meen vas­taa­vaa elä­vää ihmis­tä, ei puhelinvastaajaa.

Samp­pan­ja­so­sia­lis­tin (engl. cham­pag­ne socia­list) ker­ro­taan tar­koit­ta­van elii­tin elä­män­tyy­lis­tä naut­ti­vaa, sosia­lis­mia kan­nat­ta­vaa hen­ki­löä. Sanaa käy­tet­tiin enti­ses­tä pää­mi­nis­te­ris­tä San­na Mari­nis­ta sen jäl­keen, kun hän siir­tyi rahak­kaak­si väi­te­tyl­le kan­sain­vä­li­sel­le ural­le. Pys­ty­ryös­tö on kadul­la tapah­tu­va ryös­tö, jos­sa uhril­ta vie­dään merk­ki­vaat­tei­ta tai muu­ta omai­suut­ta. Kää­ri­jän­vih­reä ei kai­van­ne lisäselityksiä.

Arki­kie­les­sä vas­taan tulee usein sano­ja, joi­den mer­ki­tys­tä pitää miet­tiä. Oma lukun­sa on some­vies­tin­nän syn­nyt­tä­mä muu­ta­man kir­jai­men pika­kie­li, johon var­sin­kin me van­hem­paan ikä­luok­kaan kuu­lu­vat boo­me­rit tar­vit­si­sim­me sana­kir­jaa. Mitä tulee emo­jei­hin eli hymiö­merk­kei­hin, nii­den­kin mer­ki­tyk­ses­sä on pal­jon tulkinnanvaraa.

auli.haapala(at)rantapohja.fi