1960–1970-luvuilla kaupungistuneet suomalaiset hankkivat kerrostalokoteihinsa ja omakotitaloihinsa sohvakaluston kanssa samaan aikaan kirjahyllyn. Oli muutettu maalta kaupunkiin, oli hiukan vaurastuttu ja kirjahylly oli muun vaurastumisen lisäksi merkki siitä, että sivistyskin kiinnosti. Nykyäänhän kirjahyllyjä ei juuri enää hankita, vaan isompia televisioita.


