Trak­to­ri­mön­ki­jät näky­vät tilastoissa

Trak­to­ri­mön­ki­jöi­den mää­rä lii­ken­tees­sä on kak­sin­ker­tais­tu­nut nel­jäs­sä vuo­des­sa – nyt nii­tä on mil­tei 60 000. Trak­to­ri­mön­ki­jät ovat eten­kin nuor­ten suo­sios­sa ja tämä näkyy myös onnettomuustilastoissa.

Tam­mi-elo­kuus­sa hen­ki­lö­va­hin­ko-onnet­to­muu­teen jou­tui 38 trak­to­rin­kul­jet­ta­jaa, joi­den ikä oli 15–16 vuot­ta. Vuon­na 2022 onnet­to­muu­teen jou­tu­nei­ta oli tam­mi-elo­kuus­sa 32 ja koko vuon­na 51. Noin puo­let nuor­ten trak­to­rion­net­to­muuk­sis­ta oli tiel­tä suis­tu­mi­sia, jois­sa ei ollut mui­ta osa­puo­lia muka­na. Seu­raa­vak­si ylei­sin onnet­to­muus­tyyp­pi oli­vat risteysonnettomuudet.

Vuo­den 2023 alku­puo­len onnet­to­muuk­sis­sa nuor­ten kul­jet­ta­jien trak­to­rit oli­vat yhtä lukuun otta­mat­ta alle 1000 kg pai­noi­sia. Yli puo­let (23 kpl) näis­tä nuor­ten kul­jet­ta­jien trak­to­reis­ta oli alle kak­si vuot­ta vanhoja.

– Onnet­to­muus­ti­las­tos­sa trak­to­ri­mön­ki­jöi­tä ei ero­tel­la muis­ta trak­to­reis­ta, mut­ta trak­to­rien pie­net mas­sat tilas­tois­sa viit­taa­vat kui­ten­kin sii­hen, että kysees­sä on trak­to­ri­mön­ki­jä­on­net­to­muu­det, ker­too Riik­ka Raja­mä­ki Traficomista.

Trak­to­ri­mön­ki­jöi­den yleis­ty­mi­nen nuo­ril­la näyt­tää vähen­tä­neen onnet­to­muuk­sia mopoil­la ja mopoau­toil­la. Polii­sin tie­toon tuli vuon­na 2022 noin 30 % vähem­män 15–16-vuotiaiden mopo-onnet­to­muuk­sia ja 40 % vähem­män mopoau­to-onnet­to­muuk­sia ver­rat­tu­na vuo­teen 2019, ker­too Rajamäki.

– Mopo on yhä ylei­sin 15–16-vuotiaan kul­jet­ta­jan ajo­neu­vo onnet­to­muus­ti­las­tos­sa, mut­ta trak­to­ri on ohit­ta­nut moot­to­ri­pyö­rän ja mopoau­ton, jat­kaa Rajamäki.

Trak­to­ri­mön­ki­jöi­den suo­sio näkyy trak­to­ri­kort­tien mää­rän kas­vu­na tilastoissa.

– Nuor­ten kiin­nos­tus T‑ajokorttiin on kas­va­nut vii­mei­sen vii­den vuo­den aika­na. Vuon­na 2021 saa­vu­tet­tiin tämän kehi­tyk­sen huip­pu. Tuol­loin yhteen­sä 7428 nuor­ta suo­rit­ti T‑a­jo-oikeu­den, ker­too Eli­na Uusi­ta­lo Traficomista.

Alu­eel­li­ses­ti tar­kas­tel­tu­na vuon­na 2021 eni­ten T‑kortteja suo­ri­tet­tiin Lapis­sa. Siel­lä 30 pro­sent­tia 15-vuo­tiais­ta suo­rit­ti trak­to­ri­kor­tin. Seu­raa­vak­si eni­ten nii­tä suo­ri­tet­tiin Ete­lä-Poh­jan­maal­la, jos­sa 27 pro­sent­tia 15-vuo­tiais­ta suo­rit­ti T‑kortin.

– Sit­tem­min kiin­nos­tus on hie­man las­ke­nut näil­lä alueil­la ja vas­taa­vas­ti Sata­kun­nan ja Ete­lä-Savon maa­kun­nis­sa nuor­ten kiin­nos­tus T‑korttiin on kas­va­nut, ker­too Uusitalo.

Vaik­ka trak­to­ri­kor­tin suo­sio on kas­va­nut nuor­ten kes­kuu­des­sa, on mopon ajo­kort­ti edel­leen suo­si­tuin ajo­kort­ti 15-vuo­tiail­la. Trak­to­ri­kor­tin suo­sio näkyy kui­ten­kin mopo- ja mopoau­to­kort­tien suo­sion pie­ne­nä las­ku­na 15-vuo­tiai­den keskuudessa.