Poh­jo­lan Osuus­pan­kil­la onnis­tu­nut alkuvuosi

Poh­jo­lan Osuus­pan­kin alku­vuo­si on ollut tulok­sel­li­ses­ti erin­omai­nen, ja sitä on ryt­mit­tä­nyt uudel­leen viriä­vä luo­ton­an­to, ker­too pank­ki tulos­tie­dot­tees­saan. Asun­to­luot­to­ja on nos­tet­tu kol­man­nes enem­män kuin vii­me vuon­na vas­taa­va­na aika­na ja yri­tys­luot­to­jen osal­ta kas­vu on ollut vie­lä merkittävämpi.

Tulos tam­mi-kesä­kuun ajal­ta ylit­ti ver­tai­lu­kau­den tason ja lii­ke­voi­ton mää­rä oli 73,9 mil­joo­naa euroa (72,8). Kor­ko­ka­tet­ta ker­tyi tam­mi-kesä­kuus­sa 71,3 mil­joo­naa euroa (82,9) ja net­to­palk­kio­tuo­tot, jois­ta on vähen­net­ty asiak­kail­le mak­set­ta­vat OP-bonuk­set, oli­vat 12,3 mil­joo­naa euroa (11,5). Yri­tys­luot­to­ja nos­tet­tiin tam­mi-kesä­kuus­sa 240,3 mil­joo­naa euroa ja kas­vua ver­tai­lu­kau­teen ker­tyi 73,7 mil­joo­naa euroa (166,6).  Pan­kin hen­ki­lös­tön mää­rä sisäl­täen kesä­työn­te­ki­jät oli kesä­kuun lopus­sa 433 ja kas­voi vuo­den takai­seen ver­rat­tu­na 45 hen­ki­löl­lä (388).

Poh­jo­lan Osuus­pank­ki on muo­dos­tu­nut poh­jois­ten pank­kien yhdis­ty­mis­ten kaut­ta ja se on tänä päi­vä­nä Suo­men toi­sek­si suu­rin osuus­pank­ki. Tou­ko­kuus­sa 2023 yhdis­tyi­vät Oulun, Poh­jo­lan ja Tor­nion Osuus­pan­kit. Seu­raa­vak­si yhdis­ty­vät Hai­luo­don, Poh­jo­lan, Posion, Sal­lan, Tyr­nä­vän, Uta­jär­ven ja Yli­tor­nion Osuus­pan­kit 1.8.2025. OP Kemin seu­tu ja OP Ter­vo­la teke­vät pää­tök­sen mah­dol­li­ses­ta fuusios­ta Poh­jo­lan Osuus­pank­kiin loka­kuus­sa 2025.

– Yhdis­ty­mis­hank­kei­den tavoit­tee­na on ollut luo­da Poh­jois-Suo­meen entis­tä­kin kil­pai­lu­ky­kyi­sem­pi ja pal­ve­lu­val­miim­pi osuus­pank­ki sekä samal­la vah­vis­taa koko alu­een elin­voi­mai­suut­ta. Rei­lus­ti kas­va­nut luo­ton­an­to on sel­vä osoi­tus sii­tä, että asiak­kaam­me luot­ta­vat vah­vaan pai­kal­li­seen osaa­mi­seen, Poh­jo­lan Osuus­pan­kin toi­mi­tus­joh­ta­ja Kei­jo Posio toteaa.

Kas­va­neen kokon­sa ansios­ta Poh­jo­lan Osuus­pank­ki ker­too pys­ty­neen­sä laa­jen­ta­maan ja vah­vis­ta­maan pai­kal­lis­ta asia­kas­pal­ve­lua sekä kehit­tä­mään asia­kas­ko­ke­mus­ta. Pan­kin omat asian­tun­ti­jat hoi­ta­vat esi­mer­kik­si puhe­lin­pal­ve­lun ja vas­taa­vat verkkoviesteihin.

– Muu­tok­sen myö­tä olem­me voi­neet tar­jo­ta asiak­kail­lem­me entis­tä eri­kois­tu­neem­paa osaa­mis­ta ja koko­nais­val­tai­sem­paa pal­ve­lua. Olem­me nyt myös riit­tä­vän suu­ri pank­ki sii­hen, että olem­me kyen­neet siir­tä­mään aiem­min kes­ki­tet­ty­jä pal­ve­lui­ta takai­sin itsel­lem­me ja olem­me kyen­neet palk­kaa­maan kym­me­niä uusia työn­te­ki­jöi­tä poh­joi­seen, Kei­jo Posio toteaa.

Pan­kin näke­myk­sen mukaan talou­den näky­mät ovat sel­kiy­ty­mäs­sä. Kulut­ta­jien luot­ta­muk­sen palau­tu­mi­sen myö­tä asun­to­kaup­pa on viriä­mäs­sä ja yri­tys­ten inves­toin­nit ovat kasvussa.