Draa­ma­ko­me­di­aa 60-luvun Martinniemestä

Haukiputaan Työväen Näyttämön uusimman musiikkinäytelmän kulissi on valmistumassa hyvää vauhtia. Arkkitehtina on Juha Pörhölä ja Kaija Isojämsä maalaa. Taaimmaisena oikealla on entinen Tenhon talo, johon hirret tuotiin Terijoelta 30-luvun alussa. Rakennus purettiin 80-luvulla.Haukiputaan Työväen Näyttämön uusimman musiikkinäytelmän kulissi on valmistumassa hyvää vauhtia. Arkkitehtina on Juha Pörhölä ja Kaija Isojämsä maalaa. Taaimmaisena oikealla on entinen Tenhon talo, johon hirret tuotiin Terijoelta 30-luvun alussa. Rakennus purettiin 80-luvulla.

Koro­na­ti­lan­ne lait­toi Hau­ki­pu­taan Työ­väen Näyt­tä­mön­kin har­joi­tuk­set tauol­le ja siir­si hei­nä­kuul­le suun­ni­tel­lun ensi-illan tuon­nem­mak­si. Kun ajat para­ne­vat, tääl­tä tul­laan, lupaa­vat HTN:n Kai­ja Iso­jäm­sä ja Juha Pör­hö­lä.

Uusi musiik­ki­näy­tel­mä on nimel­tään Sata­man sat(t)umaa ja sen tapah­tu­mat sijoit­tu­vat 1960-luvun Mar­tin­nie­meen ja sata­maan. Uut­ta musiik­ki­näy­tel­mää ehdit­tiin har­joi­tel­la neli­sen kuu­kaut­ta ennen kokoon­tu­mis­ra­joi­tus­ten alkamista. 

Nyt hil­jai­se­lon aika­na ryh­män joh­to­kak­sik­ko, puheen­joh­ta­ja Kai­ja Iso­jäm­sä ja ohjaaja/käsikirjoittaja Juha Pör­hö­lä, ovat olleet päi­vit­täin teke­mäs­sä lavas­tei­ta tule­vaan näy­tel­mään ryh­män har­joi­tus­pai­kas­sa enti­sen kau­pan kel­la­ris­sa Hau­ki­pu­taan kes­kus­tas­sa. Juha on ollut ark­ki­teh­ti­nä ja Kai­ja maalaa.

– Jos tilan­ne oli­si ollut nor­maa­li, tämän lavas­teen tekoon ei oli­si ehkä ollut näin pal­jon aikaa paneu­tua, he arvelevat.

Rul­lien pääl­lä ole­vas­sa lii­ku­tel­ta­vas­sa 2,3 x 3,6 ‑met­ri­ses­sä lavas­tees­sa on kol­me mer­ki­tyk­sel­lis­tä koh­det­ta Mar­tin­nie­mes­tä: teh­taan piip­pu, Ren­kaan talo ja Ten­hon talo. Kaik­ki ne on puret­tu ja ovat muis­tois­sa vain.

– Piir­rok­set ovat syn­ty­neet van­ho­jen valo­ku­vien perus­teel­la. Kun saim­me Pent­ti Utriai­sel­ta äsket­täin hyvän van­han kuvan Ren­kaan talos­ta, meni sen piir­tä­mi­nen ja maa­laa­mi­nen uusik­si, ker­too Kai­ja Isojämsä.

Hän itse muis­taa Ten­hon talon lap­suu­des­taan, se oli iso ja näyt­tä­vä raken­nus Ten­hon­mut­kas­sa. Talos­sa oli asun­to­ja ja kauppoja. 

– Itse olin nuo­re­na töis­sä Repo­lan kont­tuu­ris­sa, muis­te­lee Isojämsä.

Juha Pör­hö­lä kokee Hau­ki­pu­taan hen­ki­sek­si kodik­seen, sil­lä hän viet­ti itse kaik­ki lap­suu­ten­sa ja nuo­ruu­ten­sa kesät äitin­sä syn­nyin­juu­ril­la. Hau­ki­pu­taal­le hän muut­ti jää­ty­ään eläk­keel­le. Mar­tin­nie­meä vas­taa­vaa teh­da­syh­dys­kun­nan arkea hän koki lap­suu­ten­sa kou­lu­kau­pun­gis­sa Varkaudessa. 

Hau­ki­pu­taan Työ­väen Näyt­tä­mö syn­tyi unel­mas­ta teh­dä uut­ta har­ras­ta­ja­musiik­ki­teat­te­ria nyky­ai­kai­seen tyy­liin oman orkes­te­rin kans­sa. Kol­mes­ta musiik­ki­näy­tel­mäs­tä ensim­mäi­nen Mar­tin­nie­men Mari­lyn oli var­si­nai­nen menes­tys. Juhan­nus­tans­sia esi­tet­tiin myös Iis­sä hyväl­lä menestyksellä.

Sata­man sat(t)umaa ker­too Mar­tin­nie­men sata­ma­työ­läi­sis­tä ja ennen kaik­kea las­taa­ja­nai­sis­ta. Nai­set teki­vät mer­kit­tä­vän työ­pa­nok­sen ras­kais­sa töis­sä. Mar­tin­nie­mi oli vil­kas sata­ma­ky­lä, johon lai­va­lii­ken­ne toi kan­sain­vä­li­syyt­tä ja säpinää.

Uuteen näy­tel­mään Kai­ja Iso­jäm­sä on sävel­tä­nyt nel­jä lau­lua las­taa­ja­nais­ten sotien jäl­keen kir­joit­ta­mis­ta runois­ta, jot­ka oli­vat löy­ty­neet arkis­to­jen kät­köis­tä ja ne ne saa­tiin näy­tel­mää var­ten käyt­töön Pir­jo Sohlolta.

– Kyl­lä täs­tä palas­ta Hau­ki­pu­taan ja Mar­tin­nie­men his­to­ri­aa tulee niin nos­tal­gi­nen olo. Toi­von mukaan myös kat­so­jat koke­vat sit­ten samaa, sanoo Kai­ja Iso­jäm­sä maa­li­pens­se­lin var­res­ta vii­meis­tel­les­sään Ten­hon talon ikkunaruutuja.

Jos ennen elet­tiin kovia aiko­ja, elä­mään mah­tui kui­ten­kin rak­kaut­ta, huu­mo­ria, lau­lua ja tans­sia. Näi­tä kaik­kia ele­ment­te­jä ja sukel­lus­ta pai­kal­lis­his­to­ri­aan sisäl­tyy myös työ­väen­näyt­tä­mön uusim­paan teokseen.

– 1950–60-lukujen tait­tees­sa ryn­ni myös rock´n roll kita­rabän­dei­neen, Beat­les bii­sei­neen ja lat­ta­rit. Kaik­ki­aan esi­tyk­seen sisäl­tyy 17 lau­lua, jois­ta kuusi on cove­ria, pal­jas­taa Pör­hö­lä, joka tun­ne­taan pait­si käsi­kir­joit­ta­ja­na myös säveltäjänä.

Muka­na musii­kil­li­ses­sa draa­ma­ko­me­dias­sa on pari­kym­men­tä lau­la­vaa har­ras­ta­ja­näyt­te­li­jää ja ‑muusik­koa, jois­ta kak­si on nuo­ria. Orkes­te­ri on 5‑henkinen.

Esi­tyk­seen on kerät­ty rekvi­siit­taa, johon kuu­luu muun muas­sa Simos­ta hom­mat­tu van­ha kas­sa­ko­ne. Näy­tel­mäs­sä vilah­taa Mar­tin­nie­men Lehes­suon kaup­pa, jon­ka his­to­rias­ta on ker­to­nut Kaa­ri­na Tilan­to. Näy­tel­mää var­ten on haas­ta­tel­tu ihmi­siä ja kuul­tu tari­noi­ta, jois­ta osa on tosi­poh­jai­sia. Lavas­tee­na näy­tel­mäs­sä on myös siir­rel­tä­vä proomukulissi.

Ensi-illan Sata­man Sat(t)umalla piti olla hei­nä­kuus­sa ja aree­nak­si oli var­mis­tu­mas­sa oulu­lai­nen iso esiin­ty­mis­paik­ka ja puit­teik­si uusi har­ras­ta­ja­teat­te­ri­fes­ti­vaa­li. Mil­loin ja mis­sä tule­va ensi-ilta ja muut esi­tyk­set ovat, on vie­lä ratkaisematta. 

Kai­ja Iso­jäm­sä ja Juha Pör­hö­lä usko­vat, että näy­tök­set siir­ty­vät lop­pu­ke­säl­le tai syk­sym­mäl­le, sil­lä ryh­män pitää saa­da har­joi­tel­la aina­kin pari kuu­kaut­ta. Ennak­koon on kar­toi­tet­tu muun muas­sa Hau­ki­pu­taan ja lähia­lu­een seu­ro­jen­ta­lo­ja ja mui­ta mah­dol­li­sia paik­ko­ja. Teat­te­ri­kuop­pa on pois las­kuis­ta, sil­lä sen vuo­kraa­mi­seen ei ole varoja.

Hau­ki­pu­taan Työ­väen Näyt­tö­mö pai­nis­ke­lee nyt monen muun kokoon­pa­non tavoin har­joi­tus­ti­lan vuo­kran­mak­sun kans­sa, kun ei ole tie­toa, mil­loin mah­dol­li­sia lip­pu­tu­lo­ja saa­daan. HTN sai täl­le vuo­del­le kau­pun­gil­ta pie­nen toi­min­ta-avus­tuk­sen, jol­la mak­set­tiin kol­men kuu­kau­den har­joi­tus­ti­la­vuo­kra. Tule­vas­ta ei ole tie­toa, sil­lä ensi vuo­den avus­tuk­set on ker­rot­tu jo jää­dy­te­tyn nyt val­lit­se­van tilan­teen takia.

Kai­kes­ta huo­li­mat­ta työ­väen­näyt­tä­mön poru­kal­la on hyvä yhteis­hen­ki ja teke­mi­sen mei­nin­ki. Eteen­päin men­nään ja innol­la odo­te­taan, mil­loin pääs­tään jäl­leen har­joit­te­le­maan ja esiintymään.

• Perus­tet­tu 2015

• Val­mis­teil­la musi­kaa­li Sata­man Sat(t)umaa 2020

• Aiem­mat esitykset:

• Luo­ka­ton, val­la­ton val­lan­ku­mous 2019

• Juhan­nus­tans­si 2017

• Mar­tin­nie­men Mari­lyn 2016

• Ilta­mat, Hau­ki­pu­das lau­laa ‑tapah­tu­ma, jou­lu­ka­ba­rei­ta, esiin­ty­mi­siä tilai­suuk­sis­sa ja yhteiskonsertissa.