Nuo­ri mies meneh­tyi ampumavammaan

Polii­sil­la riit­ti teh­tä­viä vii­kon­vai­hees­sa, var­sin­kin lau­an­tain ja sun­nun­tain väli­se­nä yönä. Liik­keel­lä oli pal­jon ihmi­siä kes­kus­tan alu­eel­la ja torin­ran­nas­sa. Kii­ke­lis­sä oli…

Lue lisää

Hai­luo­don sil­lan kiviai­nes tulee pää­osin Kii­min­gis­tä – Ala­ky­läs­sä on huo­li rek­ka­ral­lin vai­ku­tuk­sis­ta liikenneturvallisuuteen

Hai­luo­don kiin­teän maan­tie­yh­tey­den raken­ta­mi­nen alkaa pen­ke­reen raken­ta­mi­sel­la jo tänä kevää­nä. Uusi maayh­teys kor­vaa laut­tayh­tey­den syk­syl­lä 2026. Maa­pen­ger­tä raken­ne­taan kaik­ki­aan lähes seit­se­män kilo­met­riä, ja suu­rin osa pen­ke­reen lou­heis­ta eli kiviai­nek­sis­ta läh­tee liik­keel­le Kii­min­gin Ala­ky­läs­tä Kum­puse­län montuilta.


Kuusa­mon­tien kehit­tä­mi­nen Jää­lin koh­dal­la etsii muo­to­aan – Suun­ni­tel­mis­sa ohi­kul­ku­tie tai kehit­tä­mi­nen nykyi­sel­lä paikallaan

Kuusa­mon­tien kehit­tä­mis­suun­ni­tel­mat ovat vaih­del­leet vii­meis­ten vuo­si­kym­men­ten aika­na Jää­lin ohi­kul­ku­ties­tä pie­neen pai­kal­laan kohen­ta­mi­seen. Vaih­toeh­to­jen mää­rit­tä­mi­ses­sä on hyö­dyn­net­ty tie­o­suu­del­le aiem­min laa­dit­tu­ja suun­ni­tel­mia ja sel­vi­tyk­siä, jois­ta kes­kei­sin on vuon­na 2019 val­mis­tu­nut Vt 20 Kor­ven­ky­lä – Kii­min­ki kehittämisselvitys.



Loi­mien lomas­sa ‑näyt­te­ly Yli-Iissä

Yli-iiläis­tä käsi­työ­tä on näh­tä­vil­lä Yli-Iin kir­jas­tol­la 9.4. saak­ka. Loi­mien lomas­sa- kan­kaan­ku­don­ta­kurs­si on tul­lut Oulu-opis­ton kurs­si­tar­jon­taan tam­mi­kuus­sa 2019. 



Päät­tä­jäl­tä: Miten käy Hau­ki­pu­taan urheilukentän?

Hau­ki­pu­taan urhei­lu­kent­tä on ollut perus­kor­jauk­sen tar­pees­sa jo aina­kin pari­kym­men­tä vuot­ta. Jo Hau­ki­pu­taan kun­nal­la oli ken­täl­le kun­nos­tus­suun­ni­tel­ma ja rahoi­tus­kin han­kit­tu­na. Kent­tää ei kui­ten­kaan kun­nos­tet­tu ja sii­hen vara­tut rahat jäi­vät käyt­tä­mät­tä, kun pää­tet­tiin sel­vit­tää koko urhei­lu­ken­tän siir­tä­mis­tä Torpanmäkeen.


Näin sää­ti Köyhäinhoitohallitus

Ran­ta­poh­jas­ta 15.9.1977: Kun maan­tie­don tun­nil­la opet­ta­ja luen­noi, kuin­ka mones­ti ja mones­ti maa­pal­lo pyö­räh­tää ympä­ri, niin pik­ku-Kal­lea rupe­si nau­rat­ta­maan. Opet­ta­ja kysyi Kal­lel­ta, että mitä sinä nau­rat. Kal­le vas­ta­si, että luu­lis niil­lä lai­ta­puo­len asuk­kail­la käy­vän kovan vii­man. A.V. Olhava


Kuusa­mon­tie­tä on aika kehittää

Jää­lin moni­toi­mi­ta­los­sa jär­jes­te­tään tänään tilai­suus, jol­la on mer­ki­tys­tä Jää­lin, Kii­min­gin, Yli­kii­min­gin ja mik­sei myös Yli-Iin­kin asuk­kail­le. Ja toki Kuusa­mon­tien lii­ken­nöin­nin paran­ta­mi­nen välil­lä Kor­ven­ky­lä-Kii­min­ki on tär­ke­ää myös Koil­lis­maal­le suun­tau­tu­val­le ja siel­tä Ouluun tule­val­le liikenteelle. 


Koh­ti kesänopeuksia

Poh­jois-Poh­jan­maan ja Kai­nuun maa­kun­tien maan­tie­ver­kon tal­vi- ja pimeän ajan nopeus­ra­joi­tus­ten pois­ta­mi­nen aloi­te­taan kes­ki­viik­ko­na 10.4.2024, ja mer­kit tulee olla vaih­det­tu­na vii­meis­tään per­jan­tai­na 12.4.2024. Tie­koh­tai­set nopeus­ra­joi­tuk­set tule­vat voi­maan heti, kun mer­kit on vaihdettu.