Kui­va­nie­men oppi­las­kun­ta ava­si kioskin

Yhdeksäsluokkalaiset (vas.) Toni, Leevi, Lari, Aleksi, Juho ja Jonne käymässä kioskilla.Yhdeksäsluokkalaiset (vas.) Toni, Leevi, Lari, Aleksi, Juho ja Jonne käymässä kioskilla.

Olem­me Kui­va­nie­men kou­lus­sa oppi­las­kun­nan kans­sa alka­neet tänä syk­sy­nä pitä­mään ylä­kou­lun oppi­lail­le ja opet­ta­jil­le suun­nat­tua kios­kia, jos­sa myy­dään pien­tä väli­pa­laa. Täl­lä het­kel­lä vali­koi­mas­sam­me on smoot­hiei­ta, väli­pa­la­pa­tu­koi­ta, kah­via, tee­tä ja kaa­kao­ta. Myö­hem­min olem­me aja­tel­leet lait­taa myyn­tiin myös vis­syä, itse lei­vot­tu­ja tuot­tei­ta ja eri­lai­sia hedel­miä. Olem­me val­mis­tel­leet 7.–9.-luokkien oppi­lail­le Google Forms –kyse­lyn, jos­sa kysym­me palau­tet­ta kios­kin toi­min­nas­ta ja mah­dol­li­sia toi­vei­ta, mitä he haluai­si­vat tule­vai­suu­des­sa kios­kis­sa myytävän.

Kios­ki-idea sai alkun­sa sii­tä, kun moni on kou­lus­sam­me ker­to­nut, että kou­lu­ruo­ka ei aina ole hei­dän mie­leen­sä tai se ei muu­ten vain mais­tu. Lou­nas on kui­ten­kin erit­täin tär­keä ate­ria kou­lu­lais­ten päi­väs­sä, sil­lä var­sin­kin ylä­as­teel­la päi­vät ovat yleen­sä yhdek­säs­tä kol­meen, jol­loin pel­käl­lä näk­ki­lei­väl­lä tai vesi­la­sil­li­sel­la ei vain yksin­ker­tai­ses­ti jak­sa aher­taa koko päi­vää. Idea läh­ti osin myös oppi­lai­den omas­ta toi­vees­ta, joten pää­tim­me oppi­las­kun­nas­sa läh­teä vie­mään tätä ide­aa eteenpäin.

Halusim­me vai­kut­taa sii­hen, että oppi­laat sai­si­vat edes jotain syö­tä­vää kou­lu­päi­vän aika­na, jos ruo­ka ei ole mie­luis­ta tai jos halut­taa jotain pien­tä väli­pa­laa. Sil­loin kek­sim­me, että kios­ki oli­si hyvä rat­kai­su tähän. Kou­lus­sam­me ei ole pit­kiin aikoi­hin ollut kios­ki­toi­min­taa, joten se tun­tui myös sik­si hyväl­tä ideal­ta. Aloim­me suun­nit­te­le­maan, miten kios­ki toi­mi­si kou­lus­sam­me ja miten sai­sim­me sen jär­jes­tet­tyä. Lisäk­si tar­vit­sim­me reh­to­ril­tam­me Mark­ku Varan­gal­ta luvan kios­kin pitä­mi­seen. Kun hän näyt­ti ideal­le vih­re­ää valoa, aloim­me tosis­sam­me suun­nit­te­le­maan kios­kin käyt­töön­ot­toa ja sii­hen liit­ty­viä käy­tän­nön asioi­ta, jot­ka pitäi­si hoi­taa. Olem­me saa­neet kor­vaa­ma­ton­ta apua kios­ki­toi­min­nan suun­nit­te­luun ja käy­tän­nön asioi­hin oppi­las­kun­tam­me vas­tuu­opet­ta­jal­ta Eero Karhuselta.

Ensim­mäi­nen ongel­ma kios­kin suun­nit­te­lus­sa oli se, miten kios­ki­vuo­rot sai­si jär­jes­tet­tyä, mut­ta tulim­me sii­hen tulok­seen, että kios­kia pitä­vät maa­nan­tai­sin ja kes­ki­viik­koi­sin 7.–9. luo­kan oppi­laat. Ensim­mäi­nen pari jär­jes­tää tar­vit­ta­vat väli­neet kios­kia var­ten ja seu­raa­va pari pitää kios­kia ja pur­kaa tava­rat. Oppi­las­kun­ta on laa­ti­nut vuo­ro­lis­tat ja mai­nok­sen kios­kis­ta, jot­ka ovat näky­vil­lä kou­lun ilmoitustaululla.

Toi­nen ongel­ma oli se, mitä kios­kis­sa myy­täi­siin. Me emme saa­neet lupaa myy­dä kark­kia, lim­saa tai muu­ta hir­veän make­aa. Täs­tä kaik­ki oppi­laat kou­lus­sam­me eivät tykän­neet, mut­ta reh­to­rim­me perus­te­li asian siten, että oppi­lai­den pää­ruo­ka kou­lus­sa on kou­lu­ruo­ka. Jos kou­lus­sa myy­täi­siin kark­kia, ruo­ka­hä­vik­ki voi­si nous­ta hui­mas­ti. Lisäk­si halusim­me oppi­las­kun­nas­sa, että kou­lus­sa myy­täi­siin ter­veel­li­siä tuotteita.

Alus­sa kios­kin pitä­mi­nen tun­tui vai­keal­ta ja emme oikein tien­neet, mitä pitää teh­dä. Muu­ta­man ker­ran jäl­keen kios­kin pito alkoi sujua, ja se on tuot­ta­nut oppi­las­kun­nal­le ihan hyvin voit­toa. Kios­kis­ta saa­dut voi­tot käy­täm­me kou­lun yhtei­seen hyvään, esi­mer­kik­si tapah­tu­mien jär­jes­tä­mi­seen. Olem­me saa­neet posi­tii­vis­ta palau­tet­ta sii­tä, että tuot­teet ovat hal­po­ja ja sii­tä, miten hyvin kios­kin toi­min­ta on läh­te­nyt käyn­tiin. Kai­ken kaik­ki­aan kios­ki on mei­dän kou­lus­sam­me onnis­tu­nut ja olem­me val­mii­ta kehit­tä­mään sitä enem­män­kin oppi­las­kun­nan kanssa.

Sini Tolo­nen, Tiia Ylitalo

Jut­tu on syn­ty­nyt osa­na Ran­ta­poh­jan ja alu­een kou­lu­jen välis­tä yhteistyötä.

TUTUSTU RANTAPOHJAN TILAUSTARJOUKSIIN TÄSTÄ.