Kuusa­mon­tien neli­kais­tais­ta­mi­nen saa uusia puo­les­ta­pu­hu­jia – Kan­san­edus­ta­ja Jan­ne Heik­ki­nen esit­tää hank­keel­le 56 mil­joo­nan rahoi­tuk­sen myöntämistä

Tältä näyttää Ylikiimingintien liittymä Kuusamontien uusissa Sitowisen tekemissä suunnitelmissa. Ylikiimingin tien alitse kulkisi kevyen liikenteen alikulku.Tältä näyttää Ylikiimingintien liittymä Kuusamontien uusissa Sitowisen tekemissä suunnitelmissa. Ylikiimingin tien alitse kulkisi kevyen liikenteen alikulku.

Kan­san­edus­ta­ja Jan­ne Heik­ki­nen (kok.) esit­tää talous­ar­vio­aloit­tees­saan 56 000 000 euron rahoi­tuk­sen myön­tä­mis­tä val­ta­tie 22 Korvenkylä–Kiiminki välin paran­ta­mi­sek­si. Aloit­teen ensim­mäi­nen alle­kir­joit­ta­ja on kan­san­edus­ta­ja Mari-Lee­na Tal­vi­tie (kok.).

Tie­o­suut­ta paran­ta­vis­sa suun­ni­tel­mis­sa tie­tä leven­net­täi­siin neli­kais­tais­ta­sek­si kes­ki­kai­teen kera. Tie­o­suu­den lukui­sia ris­tey­sa­luei­ta teh­täi­siin kevyel­le lii­ken­teel­le tur­val­li­sem­mik­si. Lisäk­si osuu­del­le raken­net­tai­siin melusaas­tet­ta vähen­tä­viä meluvalleja.

– Lii­ken­ne Kii­min­gis­tä Ouluun kul­ke­val­la välil­lä on erit­täin run­sas­ta. Päi­vit­täin ajo­neu­vo­ja kul­kee kes­ki­mää­rin kym­me­niä­tu­han­sia. Lei­jo­nan­osa näis­tä on ras­kas­ta lii­ken­net­tä, jon­ka kul­je­tuk­siin Koil­lis­maan met­sä­teol­li­suus nojaa. Tie­o­suus ei täy­tä tar­peen sil­tä vaa­ti­mia edel­ly­tyk­siä, mikä vali­tet­ta­vas­ti näkyy lii­ken­neon­net­to­muuk­sien mää­ris­sä, muis­tut­taa Heikkinen.

Teh­ty­jen las­kel­mien mukaan Kuusa­mon­tien lii­ken­ne tulee seu­raa­vien 20 vuo­den aika­na kas­va­maan noin 1,2–1,3‑kertaiseksi nykyi­seen ver­rat­tu­na. Tam­mi­kuus­sa 2020 val­mis­tu­nut kehit­tä­mis­suun­ni­tel­ma tavoit­te­lee pait­si auto­lii­ken­teen suju­vuut­ta, myös kevyen lii­ken­teen olo­suh­tei­den tur­vaa­mis­ta, jouk­ko­lii­ken­teen kehit­tä­mis­tä sekä liikenneturvallisuutta.

Kehi­tet­tä­vä tie­o­suus alkaa Kor­ven­ky­läs­tä koh­das­ta, jos­sa nykyi­nen neli­kais­tai­nen tie­o­suus päät­tyy. Se jat­kuu 13,5 kilo­met­riä aina hie­man yli Puron­tien ja Kii­min­gin­tien ris­teyk­sen Kuusa­mon­tien suun­taan. Mat­kal­le mah­tuu nykyis­ten valo-ohjat­tu­jen liit­ty­mien lisäk­si alus­ta­vis­sa suun­ni­tel­mis­sa kuusi uut­ta lii­ken­ne­va­loin ohjat­tua ris­teys­tä sekä muun muas­sa 14 uut­ta ali­kul­kusil­taa ja 14 kilo­met­riä meluesteitä.

Tie­o­suu­den muut­ta­mi­nen neli­kais­tai­sek­si paran­tai­si osuu­den lii­ken­teen väli­tys­ky­kyä, suju­vuut­ta ja lii­ken­ne­tur­val­li­suut­ta. Uudis­tus pal­ve­li­si ennen kaik­kea alu­een run­sas­lu­kuis­ta väes­töä. Tien leven­tä­mi­nen paran­taa sen laa­tua. Samal­la mat­ka-ajat lyhenevät.

– Kuusa­mon­tie on Oulun seu­dun koil­li­nen val­ti­mo, jota pit­kin kul­kee ihmi­siä ja rah­tia. Kor­ven­ky­lä-Kii­min­ki välin tie­o­suu­den paran­ta­mi­sek­si on val­miit suun­ni­tel­mat jo vuo­del­ta 2019. Paran­ta­mi­nen pal­ve­li­si mer­kit­tä­vää osaa Jää­lis­sä, Kii­min­gis­sä ja alu­eel­la asu­via ihmi­siä, päät­tää Heikkinen.

Kun kehit­tä­mis­suun­ni­tel­ma on jo val­mis, oli­si seu­raa­va askel tie­suun­ni­tel­man teko, mut­ta rahoi­tus­ta sil­le ei ole vie­lä tois­tai­sek­si löy­ty­nyt. Heik­ki­sen esi­tys on ensim­mäi­nen poliit­ti­sen tah­don ilmai­su Kuusa­mon­tien puo­les­ta pit­kiin aikoihin.

Tutus­tu Ran­ta­poh­jan tilaus­tar­jouk­siin täs­tä.