Kuusa­mon­tien jat­ko­suun­nit­te­lul­le ei rahaa, Puron­tien liit­ty­mää suunnitellaan

Kuusamontien, Kiimingintien (Yli-Iintien) ja Purontien risteyskohta on kiiminkiläisten mukaan varsin ongelmallinen. Nyt alueen alikulkua ja liittymäjärjestelyitä suunnitellaan. (Kuva:Teea Tunturi)Kuusamontien, Kiimingintien (Yli-Iintien) ja Purontien risteyskohta on kiiminkiläisten mukaan varsin ongelmallinen. Nyt alueen alikulkua ja liittymäjärjestelyitä suunnitellaan. (Kuva:Teea Tunturi)

Kuusa­mon­tien neli­kais­tais­ta­mi­sen kehit­tä­mis­suun­ni­tel­ma Kor­ven­ky­län ja Kii­min­gin välil­lä val­mis­tui jo vii­me vuon­na, mut­ta hank­keen jat­ko­suun­nit­te­lul­le ei ole löy­ty­nyt rahoitusta.

– Han­ke ei ole koko­nai­suu­te­na täl­lä het­kel­lä ete­ne­mäs­sä, ker­too ELY-kes­kuk­sen Mar­jo Paa­vo­la.

Kuusa­mon­tiel­lä kes­ki­mää­räi­set vuo­ro­kau­ti­set lii­ken­ne­mää­rät vaih­te­le­vat Kor­ven­ky­län koh­dan 16 800 ajo­neu­vos­ta Kii­min­gin noin 10 600 ajo­neu­voon. Työ­mat­ka­lii­ken­ne sekä loma­kausien lii­ken­ne­vir­rat Syöt­teen ja Rukan suun­taan näky­vät ruuh­ki­na lii­ken­ne­vir­ras­sa. Lii­ken­teel­le ennus­te­taan sel­ke­ää kas­vua seu­raa­vi­na vuo­si­kym­me­ni­nä, joten tar­ve tien kehit­tä­mi­sel­le on olemassa.

Kii­min­gin Puron­tien ali­ku­lun ja liit­ty­mä­jär­jes­te­ly­jen toteut­ta­mis­ta on Paa­vo­lan mukaan kui­ten­kin suun­ni­tel­tu eril­li­se­nä MAL-hank­kee­na. MAL-hank­keet ovat val­tion ja kun­tien yhdes­sä toteut­ta­mia pie­niä ja kus­tan­nus­te­hok­kai­ta hank­kei­ta, joil­la edis­te­tään kau­pun­ki­seu­tu­jen toi­mi­vuut­ta ja kil­pai­lu­ky­kyä. Puron­tien osal­ta suun­nit­te­lu käyn­nis­ty­nee kulu­van vuo­den aikana.