Ohi­tus­tie ja pysäh­ty­vät junat Iin pelas­tus – vai ovatko?

Iin kun­nan­joh­ta­ja ker­toi Ran­ta­poh­jas­sa 16.1.2024 hyvin­voin­nin, ympä­ris­tön ja infran paran­ta­mi­ses­ta ja vas­tuul­li­ses­ta talou­den­pi­dos­ta, kuin­ka ne ohjaa­vat Iin juhlavuotta.

Huo­mio kiin­nit­tyy muun lisäk­si eri­tyi­ses­ti infran paran­ta­mi­seen. Kun­nan­joh­ta­jan ker­to­muk­ses­ta voi pääs­tä sii­hen käsi­tyk­seen, että kun saa­daan ohi­tus­tie Iin koh­dal­le, sekä junat pysäh­ty­mään Iin ase­mal­le, niin sil­loin ne oli­si­vat ken­ties yksi suu­ris­ta rat­kai­suis­ta Iin tule­vai­suu­den tur­vaa­mi­sek­si. Onko asia kui­ten­kaan noin mus­ta­val­koi­nen? Esi­te­tyis­tä kah­des­ta asias­ta, junien pysäh­ty­mi­nen Iin ase­mal­la on var­mas­ti hel­pom­pi kokeil­la ja ehkä myös toteut­taa. Se on vain jär­jes­te­ly­ky­sy­mys, eikä vaa­di var­maan Iin kun­nal­ta kovin­kaan suur­ta rahal­lis­ta panos­ta, kos­ka junien tämän het­ken aika­tau­lut ilmei­ses­ti sal­li­si­vat pysäh­dyk­sen ilman suu­rem­pia ongel­mia. Jo koh­ta­lai­sen lyhyt aika näyt­täi­si, toi­mi­si­ko kokei­lu. Mut­ta sit­ten, kun puhu­taan ohi­tus­tien raken­ta­mi­ses­ta, niin sil­loin on syy­tä miet­tiä, mitä se käy­tän­nös­sä tar­koit­taa Iin kun­nan tule­vai­suu­del­le, kos­ka jos se raken­ne­taan, niin paluu­ta enti-seen ei enää ole.

Val­tion kus­tan­ta­man ohi­tus­tien raken­ta­mi­nen tar­koit­taa sitä, että myös Iin kun­nan on lai­tet­ta­va val­ta­va rahal­li­nen panos oman infran raken­ta­mi­seen, jot­ta koko sys­tee­mi toi­mi­si edes jol­la­kin taval­la val­mis­tut­tu­aan. Raken­ta­mi­sen jäl­keen­kin pitäi­si tapah­tua pal­jon hyviä asioi­ta, jot­ta uusi väy­läs­tö tuot­tai­si sii­hen panos­te­tut eurot takai­sin riit­tä­vän lyhyes­sä ajas­sa, jot­ta kun­nan talous ei ala ontu­maan. Kun­nan on siis raken­net­ta­va omia tie­yh­teyk­siä, vesijohto‑, viemäri‑, säh­kö- ja kui­tu­ver­kos­to­ja kai­kel­le sil­le toi­min­nal­le, jon­ka uusi tilan­ne vaa­tii. Onko koko­nai­suu­den kus­tan­nuk­sia mil­lään tasol­la tie­dos­sa ja miten ne sovi­tel­laan kun­nan muu­hun rahan­me­noon raken­ta­mi­sen aika­na sekä sen jäl­keen? Mil­lä opeil­la koko­nai­suu­des­ta Iin kun­ta sel­vi­ää ja sik­si tar­kem­paa las­kel­maa kai­pail­laan. Hyvin­voin­tia­lu­een raha­huo­let tule­vat toden­nä­köi­ses­ti jat­ku­maan pit­käl­le tule­vai­suu­teen, joten yksi­no­maan sen perus­teel­la Iin kun­nal­la tulee ole­maan huol­ta huo­mi­ses­ta. Mie­les­tä­ni kun­nan väes­tö­mää­rä ja yri­tys­toi­min­ta on lii­an pie­ni, jot­ta kun­nan talous kes­täi­si ohi­tus­tien tuo­man lisä­taa­kan. Ennem­min­kin pitäi­si tuo­ta raken­ta­mis­ta jar­rut­taa niin kau­an, että kun­nan väes­tö- ja yri­tys­mää­rä ovat niin suu­ret, jot­ta se oli­si tar­vit­taes­sa riit­tä­vän omavarainen.

Kun­nan­joh­ta­ja tuo esil­le, että kul­ku­yh­tey­det para­ni­si­vat uuden ohi­tus­tien myö­tä sekä että se lisäi­si Iin kun­nan veto­voi­maa. Nuo asiat vaa­ti­si­vat nii­den avaa­mis­ta tar­kem­min. Mil­lä taval­la ohi­tus­tie paran­taa kul­ku­yh­teyk­siä kun­ta­kes­kuk­seen ja miten Iin veto­voi­ma lisään­tyy, kun val­ta­väy­lä menee kun­ta­kes­kuk­sen ohi? Ei kai nykyi­sen kal­tais­ta tilan­net­ta, jos­sa val­ta­väy­lä kul­kee taa­ja­man lävit­se, voi parem­paa kul­ku­yh­teyt­tä olla­kaan. Sama kos­kee myös kun­nan veto­voi­mai­suut­ta. Ohi­tus­tien ram­pin koh­dal­la pelk­kä kun­ta­taa­ja­maa osoit­ta­va kylt­ti ei lisää kun­nan veto­voi­maa. Kai­ken muun lisäk­si yksi tär­keä asia on luon­no­nar­vot, jot­ka tuho­taan uuden tie­ra­ken­ta­mi­sen myö­tä. Sekin tuli­si aja­tel­la ja huo­mioi­da nime­no­maan luon­toar­vo­jen kannalta.

Muu­ta­ma vuo­si sit­ten kun­ta ajoi pai­nok­kaas­ti lii­ken­ne­va­lo­ja nelos­tien ja Kärk­käi­sen sekä Shel­lin ris­teyk­siin, johon ne sit­ten asen­net­tiin. Sil­loin nii­tä kehut­tiin, kuin­ka ne suju­voit­ta­vat lii­ken­teen. Nyt kun­nan­joh­ta­ja käyt­tää samo­ja lii­ken­ne­va­lo­ja perus­te­lu­na ohi­tus­tien saa­mi­seen, kos­ka lii­ken­ne­va­lot tuot­ta­vat hait­taa. Pitäi­si­kö sit­ten lii­ken­ne­va­lot pois­taa lii­ken­teen suju­voit­ta­mi­sek­si? Lii­ken­neym­py­rät myös mai­ni­taan nega­tii­vi­se­na asia­na, mut­ta nehän ovat erit­täin hyviä lii­ken­teen ohjaa­jia, jol­loin myös ris­teä­vä lii­ken­ne pää­see kul­ke­maan jär­ke­väs­ti. Molem­pia edel­lä mai­nit­tu­ja ohjaus­lait­tei­ta löy­tyy nelos­tiel­tä mm. Tor­nion suunnasta.

Mie­les­tä­ni nykyi­nen val­ta­väy­lä riit­tää val­lan mai­nios­ti tämän het­ken ja tule­vai­suu­den lii­ken­ne­mää­ril­le ja tie­a­lu­eel­la on kyl­lä tilaa riit­tä­väs­ti, vaik­ka laa­jen­taa sitä neli­kais­tai­sek­si, kuten Kuusa­mon­tie Rus­kon koh­dal­la on raken­net­tu. On var­maan sel­vää, että mm. yri­tys­ten logis­tiik­ka toi­mii par­hai­ten juu­ri nykyi­sen kal­tai­ses­sa tilan­tees­sa, jos­sa ne ovat val­ta­väy­län vie­res­sä. Lisäk­si taa­ja­man läpi kul­ke­va lii­ken­ne­vir­ta jät­tää kun­taan vuo­si­ta­sol­la mil­joo­na­luo­kan euro­mää­rän ja sii­tä tulee kun­nan­kin kas­saan vero­tu­loi­na mer­kit­tä­vä sum­ma. Onko sitä vara jät­tää huomioimatta?

Kan­nat­ta­nee sel­vit­tää nii­den taa­ja­mien tilan­ne, jois­sa ohi­tus­tie on raken­net­tu, miten se on vai­kut­ta­nut sen jäl­keen taa­ja­man kehi­tyk­seen. Aina­kin kak­si hyvää esi­merk­kiä lähia­lu­eel­ta löy­tyy. Hau­ki­pu­taan ohi­tus­tien raken­ta­mi­nen oli kova isku sil­loi­sel­le itse­näi­sel­le kun­nal­le. Yksi syy sii­hen, ettei Hau­ki­pu­das pysy­nyt itse­näi­se­nä kun­ta­na saat­toi olla juu­ri ohi­tus­tien raken­ta­mi­nen. Toden­nä­köi­ses­ti sil­lä oli sii­hen mer­kit­tä­vä roo­li. Toi­nen hyvä esi­merk­ki on Kemin­maan alue, joka hil­je­ni huo­mat­ta­vas­ti sii­tä ajas­ta, kun val­ta­väy­lä meni sil­loi­sel­la pai­kal­la. Oli­si hyvä, että kaik­ki ne asiat sel­vi­tet­täi­siin etu­kä­teen, mit­kä tulee muut­tu­maan ja mihin uusi ohi­tus­tie tulee vai­kut­ta­maan, ennen kuin ollaan hai­kai­le­mas­sa johon­kin, jon­ka seu­rauk­sia ei ehkä edes vie­lä tiedetä.

Vie­lä yksi tär­keä asia, jon­ka kun­nan­joh­ta­ja otti esil­le, on se, että Ii tun­ne­taan ilmas­to­työs­tä ja lähi­luon­nos­ta. Hyvä niin. Mie­les­tä­ni kui­ten­kin on jota­kin nyt pahas­ti ris­ti­rii­das­sa, kun mel­kein samaan lausee­seen on saa­tu mah­tu­maan suu­rien luon­toar­vo­jen arvos­tus ja sit­ten nii­den tuhoa­mi­nen. Ilmas­ton kan­nal­ta kal­li­sar­voi­nen hii­li­nie­lu mene­te­tään ohi­tus­tien raken­ta­mi­sen seu­rauk­se­na ja se on vas­toin Iin kun­nan ilmas­to­po­li­tiik­kaa, jos­ta se mai­net­ta­kin on saa­nut. Ei kai aina­kaan ympä­ris­tön tila para­ne sato­jen heh­taa­rien met­sä­mai­den hävi­tyk­sel­lä ja tilal­le levi­tet­tä­väl­lä öljy­poh­jai­sel­la asfaltilla.

Iin tule­vai­suu­des­ta ja ilmas­tos­ta huolissaan